۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۶۲۱۴۷۶
حجت الاسلام موسوی نسب مطرح کرد؛

گزارشی از اقدامات آموزشی مؤسسه امام خمینی

گزارشی از اقدامات آموزشی مؤسسه امام خمینی
معاون آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) به ارائه گزارشی از اقدامات آموزشی و پژوهشی این مؤسسه پرداخت و گفت: طلاب برای موفقیت در مسیر طلبگی باید از موانع موفقیت دوری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام موسوی نسب معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آیین افتتاحیه سال جدید تحصیلی این مؤسسه، با تسلیت ایام محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان و ضمن خیر مقدم گویی به حاضران در این مراسم گفت: امسال نسبت به سال گذشته در زمینه ثبت نام کننده، آزمون دهنده و میزان قبولی شرکت کنندگان رشد داشته ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هزار و 592 نفر مجموع دانش پژوهان این مؤسسه بوده و تا کنون 4 هزار و 247 نفر از مؤسسه ما فارغ التحصیل شده اند.

حجت الاسلام موسوی نسب تأکید کرد: میزان ساعات مطالعه دانش پژوهان در سال گذشته در مقطع کارشناسی 96 هزار و 644، در مقطع کارشناسی ارشد 66 هزار و 294 و در مقطع دکتری 149 هزار و 88 بوده است و این یعنی هر دانش پژوه در مقطع کارشناسی ماهیانه 42 ساعت، در مقطع ارشد 66 ساعت و در مقطع دکتری 157 ساعت به طور متوسط مطالعه کرده است.

معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: اگر بخواهیم در جریان آموزش و تحصیل و رسالاتی که داریم موفق باشیم، باید به عوامل و موانع موفقیت در مسیر طلبگی توجه داشته باشیم.

وی به تبیین موانع موفقیت در مسیر طلبگی پرداخت و گفت: یکی از این موانع نوع ساختار و دیدگاه اداری مجموعه داخلی و یا مجموعه های بیرونی و عدم آمادگی آنها برای همکاری با مؤسسات آموزشی و پژوهشی است؛ از این رو ما باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم به مقررات مؤسسه پایبند باشیم تا اهداف خود را پیش ببریم؛ سال گذشته در وزارت علوم در جلسه ای شرکت کردیم و برخی مقامات گفتند مجموعه های آموزشی کشور را باید هدفمند کرده و به سوی مأموریت هایشان بفرستیم، سپس وظایف حوزه ها را در تفسیر و مسائل و احکام دینی محدود کرده و برای حوزه شأنی برای پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی و غیره قائل نبودند؛ این یک مانع بر سر راه ما است و می طلبد دانش پژوهان با جدیت بیشتری تلاش کنند.

حجت الاسلام موسوی نسب یکی دیگر از موانع موفقیت در مسیر طلبگی را «مسائل مالی و مضیقه های بودجه ای» دانست و بیان کرد: امروز بسیاری از مؤسسات آموزشی پژوهشگران خود را به علت مضیقه های مالی جواب کرده اند و این مانع جدی بر سر راه ما است؛ مسؤولان باید کمک کنند تا این موضوعات حل شود.

معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه پرداختن به شغل های فرعی برای رفع مشکلات مالی یکی از موانع موفقیت در مسیر طلبگی است، مطرح کرد: آیا یک طلبه می تواند هم کار یدی انجام دهد و توفیقات علمی داشته باشد؟ معیشت و تنگناهای موجود به زندگی اشخاص فشار مالی وارد می کند، از این رو کسانی که موفق هستند نیازهای مالی خود را به تأخیر می اندازند.

وی با بیان اینکه ازدواج و وصلت با خانواده های پر توقع، کم کاری و سستی و ضعف اراده و محرومیت از توفیقات الهی نیز از سایر موانع موفقیت در مسیر طلبگی است، یکی از موارد کسب توفیقات الهی را تکریم استاد تلقی کرد و یادآور شد: طلاب باید دقت داشته باشند مرتکب رفتارهایی نشوند که توفیقات الهی از آنها سلب شود./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات