۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۲۱۵۰۴

گروه لیما مداخله نظامی در ونزوئلا را رد کرد

گروه لیما مداخله نظامی در ونزوئلا را رد کرد
کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به گروه «لیما» که حامی خوان گوایدو رییس جمهوری خودخوانده ونزوئلا هستند، مخالفت خود را با هرگونه مداخله نظامی در این کشور اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، نستور پوپولیزیو وزیر امورخارجه پرو پس از نشست گروه لیما در نیویورک گفت: هیچ درخواستی برای اعمال فشار یا دخالت نظامی در ونزوئلا را نمی پذیریم.

این سخنان به دنبال اعلام اجرای پیمان مساعدت دوجانبه کشورهای آمریکایی (TIAR) که به پیمان ریو نیز معروف است، اظهار می شود ، معاهده ای که به هریک از اعضا اجازه می دهد در صورتی که امنیت و صلح آن تهدید شود، به هر اقدامی از جمله استفاده از گزینه نظامی دست بزنند.

پرو، شیلی و کاستاریکا، خواستار انجام برخی اصلاحات در این پیمان از جمله حذف استفاده از گزینه نظامی هستند، اما آمریکا مخالف این اصلاحیه بوده و تأکید دارد که همه گزینه ها روی میز است.

کری فیلیپتی معاون وزارت امورخارجه آمریکا در امور کوبا و ونزوئلا در این خصوص گفت: نیازی نبود که محدودیت های برای کشورهای عضو پیمان ریو وضع شود، هدف ما در این پیمان تمرکز بر فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بود تا این اقدمات از دخالت نظامی در آینده جلوگیری کند.

گروه لیما متشکل از کشورهای کانادا، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پرو، گویان و سنت لوسیا است./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات