۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۲۱۶۵۰
تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب:

داشتن تفریح و سرگرمی از الزامات یک زندگی پرنشاط و موفق است

داشتن تفریح و سرگرمی از الزامات یک زندگی پرنشاط و موفق است
حجت الاسلام سینایی توصیه اسلام در تعیین وقت برای تفریح و سرگرمی را هوشمندانه دانست و گفت: اسلام به نیازهای روحی و روانی انسان‌ها توجه ویژه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره نقش شادی و نشاط در زندگی، گفت: ایجاد شادی و نشاط روحی برای مردم قطعا مورد تایید اسلام است و حتی در اسلام سفارش شده انسان بخشی از اوقات روز خود را به تفریح اختصاص دهد.

وی ادامه داد: مجلس و محضر نبی اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و بعد از ایشان جلسات علمای اسلام همواره یکی از بانشاط‌ترین و پرسرورترین جلسات بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با بیان اینکه فرهنگ و کتب قدیمی ایرانی نیز سرشار از لطایف و حکایات شیرین و طنزآمیز است، ابراز کرد: اصل این مسأله که صداوسیمای جمهوری اسلامی باید برنامه‌های تفریحی، شاد و سرگرم کننده داشته باشد قابل مناقصه نیست.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با اشاره به توصیه مشهور امام خمینی(ره) به صداوسیما، اظهار داشت: حضرت امام راحل فرمودند: صداوسیما باید دانشگاه باشد، از این لحاظ اگر بناست صداوسیما دانشگاه باشد باید همه نیازهای آموزشی مخاطب را از جهات مختلف درنظر بگیرد و متناسب با آن برنامه تولید کند.

وی افزود: تولید برنامه‎‌های شاد و پرنشاط و سرگرم کننده یکی از نیازهای ضروری مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی است، اما پرداختن به این ضرورت نباید سبب شود از دیگر جنبه‌های ضروری آموزشی و مورد نیاز مخاطبان غفلت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اهمیت خلق اثر هنری با مضامین و محتوای عالی، عنوان کرد: ارزش هر اثر هنری علاوه بر ظاهر آراسته و مخاطب پسند، به محتوا و مضمون آن است، در گذشته نیز شاعران و نویسندگان پارسی زبان چون سعدی شیرازی و حکیم فردوسی بالاترین مضامین را در غالب زیبای شعر و حکایات شیرین به مخاطب ارائه می‌کردند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با بیان اینکه تولید برنامه‌های طنز یک فرصت مغتنم است، ابراز کرد: برنامه‌های طنز از آن جهت که ظاهری جذاب و شیرین دارند و می‌توانند مخاطب را جذب کنند، فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ‌سازی، به نمایش گذاشتن زشتی رذیلت‌های اخلاقی و آموزش بسیاری از نکات تربیتی در قالب طنز هستند.

وی افزود: هیچ عقل سلیمی نشاط و تفریح را که به هر قیمتی به دست بیاید، نمی‌پذیرد؛ برای مثال طنزی که بر اساس مسخره کردن یک شخص حقیقی با این بهانه که می‌خواهیم ظرفیت جامعه بالا برود، تولید ‌شود دیگر طنز نیست حتی اگر آن شخص خودش اظهار کند که راضی است چیزی از زشتی و نادرست بودن این عمل کم نمی‌کند، حفظ کرامت و آبروی یک مسلمان محترم است و این مسائل باید در جامعه اسلامی رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به موفقیت برنامه‌های سرگرم کننده تلویزیون، گفت: برنامه‌های طنز و سرگرمی صداوسیما در مجموع برنامه‌های خوب و موفقی بودند البته شاید ایراداتی هم داشته باشند، این یک امر طبیعی است هر کاری در ابتدا مشکلات و ایراداتی دارد که آنهم قابل تصحیح و ارتقا است اما به طور کلی برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای که تاکنون ساخته شده برنامه‌های خوبی بودند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در مقایسه برنامه‌های سرگرمی داخلی با برنامه‌های خارجی از این دست، اظهار داشت: برنامه‌های طنز و سرگرمی داخلی در مقایسه با برنامه‌های مشابه خارجی که سرشاز از بی‌بند و باری و ابتذال است، از طراز بسیار بالاتری از جهت اخلاقی و انسانی برخوردار هستند.

وی افزود: شاید برنامه‌های خارجی از برخی جهات از ما جلوتر باشند اما از جهات اخلاقی و حفظ کرامت و شخصیت انسانی ما علی‌رغم همه نقطه ضعف‌هایی که داریم باز هم از آنها جلوتر و پیشرفته‌تر هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی برنامه استعدادیابی را یک برنامه موفق و امیدبخش دانست و گفت: مردم و به خصوص جوانان در سراسر کشور  با دیدن استعدادهای درخشان هم‌وطنان‌شان احساس شادی، غرور و امیدواری پیدا کردند، همچنین این برنامه سبب شد تا اقشار مختلف مردم به خصوص نسل جوان نسبت به کشف و تحقق استعداد خود توجه بیشتری داشته و ناامیدی را از خود دور کنند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون برنامه‌های سرگرم‌کننده و پرمحتوای فراوانی تولید شده است، اظهار داشت: تاکنون برنامه‌های سرگرم‌کننده فاخر بسیاری تولید شده و این امری مطلوب و مورد تایید بزرگان است، آن ایرادی که رهبر معظم انقلاب به برخی مسابقات تلویزیونی گرفتند ایراد به اصل برنامه نبود بلکه ایراد به نحوه و مقدار جایزه دادن بود.

وی افزود: جایزه دادن از راه غیر صحیح و به مقادیر بسیار گزاف آن هم در قبال چند پرسش و پاسخ ذهنیت عموم جامعه را از مسیر تلاش و کوشش در طلب ثروت منحرف می‌کند و این انحراف است که خطرناک است.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اهمیت سرگرمی در زندگی انسان، ابراز کرد: صداوسیما هر قدر بتواند برنامه طنز، سرگرمی و بانشاط بیشتری تولید کند، مطلوب است و این حوزه جای کار بسیار دارد، چرا که جامعه ما امروز نیاز به روحیه قوی، شادی، نشاط و امیدواری دارد.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با بیان اینکه داشتن تفریح و سرگرمی برنامه روزانه اسلام برای مسلمانان است، عنوان کرد: روان‌شناسانه‌ترین، پیشرفته‌ترین و به‌روزترین دین در عالم اسلام است که به مسلمانان توصیه می‌کند حتما باید در طول روزتان ساعتی را برای تفریح معین کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی که به اسم اسلام با برنامه‌های تفریحی مخالفت می‌کنند یا جاهل هستند یا معاند، آن رسانه‌هایی هم که تفریح بی‌قید و شرط را ترویج می‌کنند مورد تایید اسلام نیستند، بلکه حرف اسلام ضرورت ایجاد شادی و نشاط در زندگی فردی و اجتماعی است که با حفظ کرامت افراد همراه است./813/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات