۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۲۱۶۹۲

علاج مشکلات، دست مردم است

علاج مشکلات، دست مردم است
زمام بهبود امور کشور به دست مردم و به ويژه جوانان است. عزم، تصميم، بصيرت و ايمان مردم مي تواند کشور را به نقطه‌ مطلوب برساند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حميدرضا ترقي نوشت: زمام بهبود امور کشور به دست مردم و به ويژه جوانان است. عزم، تصميم، بصيرت و ايمان مردم مي تواند کشور را به نقطه‌ مطلوب برساند و بر همين اساس است که مکررا بر جدي گرفتن ظرفيت هاي داخلي در همه بخش هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و امنيتي تأکيد و تکيه مي کنيم.

مقام معظم رهبري ۲۶/۶/۹۸

نقش مردم در حل مشکلات


رهبر معظم انقلاب اسلامي در ۱۹ دي ماه سال ۹۷ وظائف ونقش مردم رادر حل مشکلات کشور چنين تبيين کردند:

۱- هوشياري و ايستادگي مردم در برابر تبليغات منفي دشمن

انقلاب و نظام با خواست و حمايت مردم شکل گرفته و استمرار يافته است، اما مستکبران با وقاحت تمام، مردم را به مقابله با همين نظام فرامي‌خوانند که لازم است مردم در مقابل اين تبليغات، ايستادگي و عليه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندي، فضاي مجازي را به ابزاري براي زدن تودهني به دشمنان تبديل کنند.

۲- کمک به مسئولان

در حوزه اقتصاد رهبر معظم انقلاب در اين رابطه فرمودند: «مردم عزيز به مسئولان بايد کمک کنند، همه بايد کمک کنند. اگر چنانچه بحث تقويت توليد داخلي و محصول داخلي مي‌شود، يک بخش مهمش مربوط به مردم است. توليدکننده محصول داخلي، مصرف‌کننده محصول داخلي، فروشنده و دکان‌داري که محصول داخلي را مي‌فروشد، اين‌ها همه مي‌توانند اثرگذار باشند.»

واقعيت ماجرا آن است که کليد حل بسياري از معضلات کشور، به خصوص در حوزه اقتصاد در دست مردم است.رفتارهاي هيجاني، خودخواهانه، صرفا سودمحور و از اين قبيل، مشکلات را تشديد مي‌کند و در مقابل رفتار آگاهانه و مسئولانه و همدلانه باعث کاهش و رفع مشکلات کشور مي‌شود. همه ملت مسافران يک کشتي هستند و بدترين تصميم و اقدام آن است که وقتي دريا توفاني شد هرکس اره‌اي به دست گرفته و سعي کند با بريدن بخشي از کشتي براي خود قايق نجاتي بسازد!

و اين بدترين وضعيتي است که يک کشور مي‌تواند با آن مواجه شود.

۳- حضور در صحنه‌هاي انقلاب

يکي از مطالبات رهبر معظم انقلاب در اين ديدار و ديدارهاي پيشين از مردم، حضور در صحنه‌هاي متعدد و گوناگون انقلاب بوده است. ايشان همواره کليد بقاي نظام و انقلاب را همچون امام راحل، مردم مي‌دانند. از حضور در مراسمات و مناسک ديني، ملي و انقلابي گرفته تا صحنه‌ها و بزنگاه‌هاي خطيري که توانسته است انقلاب اسلامي را از يک خطر جدي مصون نگه دارد. حضور در صحنه‌هايي همچون؛ راهپيمايي‌ها، مناسبت‌هاي ملي و مراسمات ديني نا اميد کننده دشمن است و حضور در صحنه‌هايي مانند ۹ دي خنثي‌کننده توطئه‌هاي دشمن است.

۴- مقابله با شايعات

يکي از مشکلات امروز کشور حجم انبوه و وسيع شايعاتي است که همه روزه توليد و منتشر مي‌شود. دشمنان نظام و انقلاب در توليد و ترويج اين شايعات نقشي اساسي دارند. رهبر معظم انقلاب در اين ديدار فرمودند: «از جمله کارهايي که مردم مي‌توانند انجام بدهند، مواجهه و مقابله با شايعه‌سازي دشمن است. امروز يکي از شگردهاي فعال دشمن، شايعه‌سازي است که مردم را مضطرب کنند مردم را با هم مخالف کنند، عليه اين و آن تهمت بزنند، مردم را به جان يکديگر بيندازند که البته چنين اتفاقي نمي‌افتد به توفيق الهي؛ اما آن‌ها قصدشان اين است؛ مردم بايد هوشيار باشند، متوجه باشند.»

اولين گام عملي در اين باره، آن است که هرچيزي را که شنيديم يا خوانديم نسبت به آن تأمل و در نقل آن دقت کنيم تا مبادا در حلقه شايعه‌پراکنان قرار گيريم.۵- بايد با درس‌گيري از اين تجربه درخشان انقلاب و دوران دفاع مقدس و تکيه بر جوانان، تحريم کنوني را تبديل به وسيله‌اي براي کار، تلاش و شکوفايي کنيم و با تکيه به ظرفيت‌هاي خود، بي‌نيازي از ديگران را به جايي برسانيم که آن‌ها نيازمند ما باشند.

امام خامنه‌اي عبور از نقشه دشمن براي بي‌ثبات‌سازي داخلي و ايجاد چالش با استفاده از جنگ اقتصادي را با مشارکت و حضور مردم مقدور مي‌دانند. همان‌گونه که تجربه اين حضور در دوران جنگ سخت و دفاع مقدس موجب عبور نظام از آن شرايط سخت و خطير شد و البته مسئولان و مديران بايد به ضرورت اين حضور باور داشته و ميدان را مشابه دوران دفاع مقدس به روي مردم به‌ويژه جوانان باز کنند.

ملت درحال تصميم گيري است


ملت ايران در مواجهه با موج تبليغاتي گسترده، عظيم و عميق دشمن عليه کشور و مقدسات، در حال تصميم‌گيري است؛ البته در مقابل اين امواج غالبا پنهان و زيرزميني که گاهي در گوشه‌اي از کشور نيز خود را نشان مي دهد، دستگاه‌هاي مختلف هوشيار هستند، اما مهم، نقش مردم است.

مقام معظم رهبري ۲۶/۶/۹۸

موارد تأثيرگذار در يک تصميم گيري درست عبارتند از:

۱. تعريف مشکل

۲. جمع آوري اطلاعات کافي

۳. مشورت و بررسي تمام گزينه‌ها

۴. انتخاب بهترين گزينه ممکن

۵. برنامه ريزي و اجرا

مشکلات چيست راه حل کدام است ؟

ادامه راه انقلاب

اگر مي خواهيم مشکلات اين کشور حل بشود، اگر مي خواهيم اين کشور عزت پيدا کند، رفاه پيدا کند کشوري بشود که از لحاظ پيشرفت هاي مادي و معنوي و اخلاقي و فرهنگي الگو بشود، بايد راه انقلاب را ادامه بدهيم؛ انقلاب، راه علاج منحصر اين کشور بود و هست و در آينده هم خواهد بود.

اقتصاد مقاومتي

امروز يکي از چيزهايي که از لحاظ عملي مهم است، مسئله‌ اقتصاد است؛ دشمن روي اقتصاد کشور ما متمرکز شده. از نظر دشمن، اقتصاد کشور يک نقطه‌ي ضعفي است که مي تواند با تکيه‌ بر آن نقطه ضعف، مقاصد سوء خودش را در مورد کشور عزيز ما و در مورد جمهوري اسلامي اِعمال بکند؛ بايد روي اقتصاد کار کرد. من گفتم اقتصاد مقاومتي، يعني اقتصادي که از درون مي جوشد و احتياج ما را به ديگران کم مي کند و استحکام کشور را در مقابل تکانه‌هاي خارجي افزايش مي دهد.

مقام معظم رهبري۲۶/۸/۹۵

علاج مشکلات تسليم دشمن شدن نيست

اين خطاست که بعضي خيال کنند علاج مشکلات کشور – چه مشکلات اقتصادي، چه مشکلات اجتماعي، چه مشکلات سياسي – اين است که انسان در مقابل دشمن مستکبر سلاح را بيندازد؛ دشمن مستکبر همين را مي‌خواهد.

​​​​​​​اسلاميت نظام حفظ شود

بايد همه مراقب باشيم که نظام جمهوري اسلامي – که نظام اسلامي است، نظام ديني است ومفتخر به اين است که در قالب احکام دين و اسلام و قرآن مي‌خواهد حرکت کند – تبديل نشود به يک نظام بي اعتقاد به دين؛ به قول آقايان، يک نظام سکولار؛ باطن سکولار، ظاهر ديني؛ باطن مجذوب به فرهنگ غربي و قدرت‌هاي مسلط بر آن فرهنگ، و ظاهر شعائر ديني و مسائل دينىِ دم‌‌‌‌‌دستي؛ اينجوري نشود. نظام اسلامي بايد به معناي واقعي کلمه، اسلامي باشد و روزبه‌‌‌‌‌روز به مباني اسلام نزديکتر شود؛ اين است که گره‌‌‌‌‌هاي فروبسته را باز مي‌کند، اين است که مشکلات را حل مي‌کند، اين است که به جامعه عزت و اقتدار مي‌دهد، اين است که طرفداران نظام جمهوري اسلامي را در همه جاي دنيا بيشتر خواهد کرد.۲۰/۶/۸۸

سازش با آمريکا مشکلات را حل نمي‌کند

[اين] از آن اشتباهات عجيب‌وغريب و بسيار خطرناک [است]. [مي‌گويند] اگر ما با آمريکا سازش کرديم، مشکلات کشور حل مي‌شود. خب، حالا ده تا دليل مي‌شود شمرد براي اينکه اين حرف غلط است، اين حرف دروغ است، اين حرف فريب است. سازش با آمريکا مشکلات کشور را به‌هيچ‌وجه حل نمي‌کند؛ نه مشکلات اقتصادي را، نه مشکلات سياسي را، نه مشکلات امنيّتي را، نه مشکلات اخلاقي را، بلکه بدتر خواهد کرد. ده پانزده دليل وجود دارد و مي‌شود شمرد و رديف کرد براي اين قضيّه؛ آخري‌اش همين قضيّه‌ برجام است. من چقدر در طول مذاکرات گفتم که اينها بدعهدند، اينها دروغگويند، اينها پاي حرفشان نمي‌ايستند؛ حالا ملاحظه مي‌کنيد!

چرا اين غلط را در ذهن‌ها مي‌گذارند که «اگر با آمريکا مشکلاتمان را حل کرديم و سازش کرديم، مشکلات کشور حل خواهد شد»؟ نه آقاجان! سازش با آمريکا مشکلات کشور را حل نمي‌کند، بلکه افزايش خواهد داد؛ مشکلات سياسي‌اي اگر داشته باشيم، مشکل اقتصادي اگر داشته باشيم؛ مشکلات ما را خودمان بايد حل کنيم؛ مشکلات ما را شما بايد حل کنيد، شما جوانها.

علاج مشکلات دردست جوانان مومن وانقلابي

علاج مشکلات اين کشور -چه مشکلاتي که امروز داريم، چه مشکلاتي که بعدها خواهيم داشت، چه مشکلاتي که هر کشوري و هر ملّتي دارد؛ بالاخره هيچ کشوري که بدون مشکل نيست- و حلّ اين مشکلات، در گرو جوشيدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ از درون ملّت بايستي اراده، استقامت، عزم راسخ، ايستادگي بجوشد؛ چشم‌ها، باز؛ روحيّه‌ها با توکّل به خدا و اعتمادبه‌نفس، قوي. اگر به خدا توکّل داشته باشيم و به خودمان اعتماد کنيم، روحيه‌هايمان قوي خواهد بود؛ هم در زمينه‌ علمي، هم در زمينه‌ مديريّتي، هم در زمينه‌ اداري. آنچه من بر روي آن تکيه ميکنم روحيه‌ انقلابيگري است؛ اين روحيّه را بايد حفظ کنيد.

معناي روحيه‌ انقلابي چيست؟ معنايش اين است که يک انسان انقلابي، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار مي‌ورزد، بن‌بست‌شکني مي‌کند، گره‌گشايي مي‌کند؛ از چيزي نمي‌ترسد، به آينده اميدوار است، به اميد خدا به سمت آينده‌ روشن حرکت مي‌کند؛ انقلابيگري يعني اين؛ اين [فرد] انقلابي است؛ اين روحيّه‌ انقلابي را بايد حفظ کرد.۱۲/۸/۹۵
تصميم منطقي ملت چيست ؟

۱-ملت دريافته که جريان متمايل به سازش با غرب نتوانسته مشکلات کشور را حل کند

۲-ملت فهميد که مشکلات اقتصادي با تکيه به بيرون حل نمي‌شود

۳-ملت فهميد که از چه ظرفيتهاي عظيم استفاده نشده اي برخوردار است

۴-ملت فهميد که اقتدار دفاعي اش چگونه تهديد زدا ست

۵-ملت فهميد که تنها روحيه و مديريت انقلابي و جهادي کشور را به پيشرفت مي رساند

۶-ملت فهميد که مديران خسته و فرسوده وبي انگيزه و ليبرال و چشم به بيرون دوخته حلال مشکلات نيستند

۷-ملت فهميد که سرگرم شدن به حواشي ومسائل غير اولويت دار نقشه دشمنان خارجي و عوامل داخلي آنهاست

۸-ملت فهميد که دوشدن دولت و مجلس از سياست‌هاي رهبري چه خسارات سنگيني ببار مي آورد.

۹-ملت فهميد که تا نماينده تراز انقلاب و انقلابي به مجلس نفرستد مشکلاتش حل نمي شود

۱۰-ملت فهميد که در گام دوم بايد اداره کشور را از دست غير انقلابيها و ليبرالها وتکنوکرات‌ها بگيرد./1360/

منبع: رسالت
ارسال نظرات