۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۲۱۷۴۸
مدیر حوزه علمیه یزد:

ملاک در حوزه علمیه سواد و تخصص افراد باشد نه مدرک

ملاک در حوزه علمیه سواد و تخصص افراد باشد نه مدرک
جت الاسلام شمس از مدرک گرایی در حوزه علمیه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروز نسبت به سواد و تخصص افراد توجه کافی صورت نمی گیرد و استخدام ها براساس مدرک است.

حجت الاسلام شمس مدیر حوزه علمیه یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، مدرک گرایی را یکی از معضلات جامعه دانست و افزود: متاسفانه امروز نسبت به سواد و تخصص افراد توجه کافی صورت نمی گیرد و استخدام ها براساس مدرک است.

وی دلیل اصلی روی آوردن طلاب به دانشگاه را رویکرد جامعه در مورد تامین معیشت زندگی از طریق تحصیل در دانشگاه دانست و عنوان کرد: با این حال قسمت عمده ای از طلاب هویت خود را در حوزه علمیه دنبال می کنند.

مدیر حوزه علمیه یزد اظهار داشت: متاسفانه روی آوردن اساتید حوزه علمیه به سمت مدرک گرایی سبب شده است تا طلاب جوان نیز به دنبال اخذ مدارک دانشگاهی باشند.

حجت الاسلام شمس ابراز کرد: یکی از دلایل روی آوردن طلاب به دانشگاه این است که اهداف حوزه علمیه که همان رسالت پیامبر(ص) است به درستی برای طلاب ترسیم و تبیین نشده است.

وی با اشاره به امتناع رهبر انقلاب از دریافت مدرک دکتری افتخاری، گفت: فرمایشات و تبیین سیره عملی ایشان در افزایش انگیزه طلاب برای تحصیل هر چه بهتر در حوزه علمیه بسیار موثر است.

مدیر حوزه علمیه یزد برگزاری دوره میثاق طلبگی را برای آشنایی طلاب با حوزه علمیه و اهداف آن و کاهش آسیب های تحصیلی خوب ارزیابی کرد و افزود: در برگزاری دوره میثاق طلبگی نباید تنها به ورودی های حوزه علمیه اکتفا کنیم و این طرح باید برای طلاب جوان در قالب طرح میثاق طلبگی 2 ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام شمس نقش اساتید و کادر علمی مدارس را در ایجاد نشاط علمی و معنوی طلاب بسیار مهم دانست و افزود: همانطور که رهبر انقلاب توصیه کردند اساتید دقایقی از کلاس های درس را به بیان احادیث و بحث های اخلاقی و سیره عملی علمای بزرگ اختصاص دهند.

وی با تقدیر از فعالیت های آیت الله اعرافی و ایجاد درختواره رشته های تخصصی، عنوان کرد: فعالیت مراکز تخصصی سبب تحصیل طلاب در رشته های مورد علاقه در درون حوزه علمیه شده است و کاهش ورود طلاب به دانشگاه را به دنبال داشته است.

مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه هم اکنون طلاب در 7 رشته تخصصی در این حوزه علمیه در حال تحصیل هستند، بیان کرد: برنامه ریزی جامعی انجام شده تا تعداد رشته های تخصصی در 5 سال آینده به 20 رشته افزایش یابد.

حجت الاسلام شمس با تقدیر از دست اندرکاران حوزه علمیه یزد، ابراز امیدواری کرد تا کاستی های موجود در این حوزه علمیه برطرف شود و افزود: یکی از موفقیت های حوزه علمیه یزد میانگین نمره 17 برای طلاب این استان در سال تحصیلی گذشته بوده است./1350/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات