۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۶۲۱۷۴۹
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری در گفت وگو با رسا:

رفتارهای تنش زا در پوشش عدالت طلبی با فلسفه "عدالت" همخوانی ندارد

رفتارهای تنش زا در پوشش عدالت طلبی با فلسفه
نماینده خبرگان با بیان اینکه خروج از چارچوب قوانین به بهانه عدالت طلبی منجر به هرج و مرج می شود، گفت: رفتارهای تنش زا در سایه عدالت طلبی با فلسفه "عدالت" همخوانی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه با اهمیت و با ارزش «عدالت اجتماعی» در آموزه های دینی گفت: در آیات، روایات و سیره و سنت ائمه معصومین(ع) مشاهده می کنیم که موضوع «عدالت» به عنوان یکی از مسائل مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی به تمایزات و تفاوت های موجود میان عدالت خواهی اسلامی و عدالت خواهی در سایر مذاهب و مکاتب اظهار داشت: عدالت خواهی در سایر مکاتب غالباً در چارچوب منافع شخصی و یا گروهی تعریف می شود؛ به عبارت دیگر تا هنگامی عدالت برای سایر مکاتب اهمیت دارد که تأمین کننده منافعشان باشد، از این رو به محض اینکه مسأله «عدالت» برایشان خطرآفرین شود، آن را کنار می گذارند.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری یکی از مهم ترین ویژگی های عدالت خواهی در اسلام را «ذاتی بودن» آن قلمداد و عنوان کرد: ذاتی بودن یعنی آن که اسلام برای عدالت خواهی ارزش ذاتی قائل است؛ به دیگر سخن حتی اگر عدالت طلبی به ضررمان هم تمام شود، باز هم به هیچ وجه مجاز به دست کشیدن از آن نیستیم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه شریفه «وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوى» خاطرنشان کرد: عدالت خواهی در اسلام «مطلق» است، یعنی هیچ قید و بندی ندارد، بنابراین نه تنها در حق مسلمانان و شهروندان حکومت اسلامی، بلکه در حق کفار و دشمنان نیز اجرای عدالت لازم است.

وی «تقدم عدالت فردی بر عدالت اجتماعی» را از ویژگی های عدالت خواهی اسلامی خواند و گفت: این بدان معنا است که فردی می تواند عدالت خواه باشد که پیش از گم برداشتن در راستای عدالت، ابعاد مختلف عدالت را در وجود خویش ایجاد کرده و عادل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با بیان اینکه اگر می خواهیم جامعه ای ایده آل و نظامی پر قدرت و مقتدر داشته باشیم، حاکمان، مسؤولان و کارگزاران ما باید پیش از گام برداشتن در راستای عدالت، ابتدا خودشان عادل باشند، تأکید کرد: اگر مسؤولان و مدیران جامعه عادل بوده و در راستای عدالت گام بردارند نارضایتی های عمومی از بین می رود و ستمگران فرصتی برای جولان دادن پیدا نکرده و حقوق اقشار ضعیف جامعه پایمال نخواهد شد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در زمینه عدالت خواهی باید توجه و عمل به قانون پررنگ باشد، ابراز کرد: یکی از الزامات عدالت خواهی آن است که افراد عدالت خواه باید ملتزم قوانینی باشند که در چارچوب شرع و مقررات حکومت اسلامی به تصویب رسیده است؛ به عبارت دیگر کسی نمی تواند به بهانه عدالت خواهی از چارچوب قوانین خارج شود.

وی با بیان اینکه خروج از چارچوب قوانین به بهانه عدالت طلبی منجر به هرج و مرج در جامعه می شود، خاطرنشان کرد: هدف از عدالت این است که در جامعه آرامش ایجاد شود، بنابراین اگر برخی در پوشش عدالت خواهی دست به کارهای تنش زا بزنند، عملشان با اصل و فلسفه عدالت همخوانی ندارد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
تبدیل شدن شفافیت به یک مطالبه‌ی عمومی هزینه‌های مخالفت علنی با آن را بالا برده است. با این حال به نظر می‌رسد اتخاذ یک رویکرد «رادیکال» درباره شفافیت توسط بعضی افراد و جریان‌ها نتیجه‌ای غیر از به بن‌بست کشاندن آن را نمی‌تواند دربر داشته باشد.
0
0