۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۶۲۱۷۸۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

عمل نیک انسان باید بدون منت باشد

عمل نیک انسان باید بدون منت باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عمل صالح با اخلاص و تقوا همراه است، گفت: اعمال انسان باید بدون منت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی استاد حوزه علمیه، امروز به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع) در حسینیه مرحوم حق شناس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: زمانی که امام حسین(ع) در گودال قتلگاه به شهادت رسیدند حضرت زینب کبری(س) بر سر پیکر مبارک برادرشان آمدند و فرمودند: بارالها؛ این قربانی را از ما قبول کن، سخن حضرت نشان می دهد قربانی دادن در راه خدا امر بسیار مهمی است.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) نیز زمانی که خانه کعبه را بنا کردند دست بالا بردند و پنج دعا کردند که یکی از آنان این بود، بارالها؛ این عمل را از ما قبول کن، این نشان می دهد که قبولی عمل بسیار مهم تر از صحت آن است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: خدا هر عملی را قبول نمی کند و عملی را از انسان قبول می کند که همراه با اخلاص باشد از این رو امام علی(ع) می فرمایند: زیاد به دنبال کثرت عمل نباشید قبولی اعمال را دنبال کنید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قبولی اعمال چهار شرط دارد، اظهار داشت: منت گذاشتن عمل انسان را نابود می کند و منت بر خداوند بدترین منت ها است، طبق صریح روایات؛ در آخرالزمان کسانی می آیند که با ایمانشان بر خداوند منت می گذارند.

وی منت بر رسول الله(ص) را از دیگر منتهای زشت و مردود دانست و گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: آنان نزد تو می آیند و منت می گذارند که ایمان آوردند؛ دیگر منت مذموم، منت بر امام معصوم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: اینکه انسان موظف به دادن وجوهات شرعی به امام معصوم است در راستای پاک شدن مالش است بنابراین کسی حق ندارد با پرداخت وجوهات شرعی بر امام معصوم(ع) منت بگذارد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: از دیگر منتهای مذموم منت بر والدین، خواهر و برادر است روایت شده کسی که به والدین منت بگذارد خداوند در دنیا و آخرت به او نگاه نمی کند، دعایش مستجاب نمی شود و از رحمت الهی دور شده و به جهنم نزدیک می شود.

وی افزود: آیت الله بروجردی اهتمام ویژه به بوسیدن کف پای مادرشان داشتند همچنین علما و بزرگان دیگر احترام عجیبی به پدر و مادرشان می گذارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان منت گذاشتن بر فقیر را از دیگر منتهای مذموم دانست و خاطرنشان کرد: روایت است خداوند دست کسی را که به فقیر صدقه می دهد می بوسد؛ بنابراین عمل انسان باید بدون منت، با تقوا، اخلاص و ولایتمداری همراه باشد./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات