۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۲۱۸۰۰
حجت الاسلام بیگدلی:

فرهنگ گذشت در جامعه رواج پیدا کند

فرهنگ گذشت در جامعه رواج پیدا کند
استاد سطح عالی حوزه با بیان این که گذشت از خطا و اشتباه دیگران موجب رفع بسیاری از نزاع ها می‌شود تأکید کرد که فرهنگ گذشت باید در جامعه رواج پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زين‌العابدين بيگدلي استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در مراسم شام شهادت امام سجاد(ع) که در مسجد اشراقی قم برگزار شد، به ویژگی های مؤمن واقعی اشاره کرد و گفت: در روایت دارد مؤمن به معنای شیعه خوش طینت ولی گاهی بدعمل است، چراکه ما از اضافه گِل اهل بیت(ع) خلق شده ایم ولی دشمنان ما بدطینت خوش عمل هستند از این رو گفته اند برای مذمت افراد عملشان را مذمت کنید نه خودشان را.

وی تصریح کرد: جوانان کشور ما حقیقتا خوش ذات هستند ولی گاهی در موقعیت هایی قرار می گیرند که عملشان بد است که نباید با آنها برخورد بدی صورت بگیرد؛ شما ببینید پیامبر را زدند، از مکه بیرون کردند، به طائف راه ندادند و ساق های مبارک ایشان را خون آلود کردند که جا داشت حضرت نفرین کند ولی ایشان به جای نفرین دعا کرد و در دعا بهترین نعمت ها را برای آنها طلب کرد.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که هنوز فرهنگ ما به این جا نرسیده است که زود از همدیگر بگذریم، گفت: خیلی از این نزاع ها در صورت گذشت برطرف شده و غالب اوقات وقتی شما جواب بدی را با خوبی بدهید موجب شرمندگی می‌شود و نزاع ها تمام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که همه بندگان در پیشگاه خدا عزیز هستند، گفت: خدا در قرآن از تعبیر «عبادی» استفاده کرده یعنی  هرکسی قدم در وادی دعا بگذارد پیش خدا عزیز است به همین جهت بنده های گناهکار هیچگاه شرمنده نشوند چون آنها ذلیلانه و حقیرانه پیش خدا حاضر می شوند و عزیزتر هستند و خداوند هم قول آمرزش گناهان را به آنها داده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: آنچه مهم است توفیق دعا است یعنی انسان موفق به دعا بشود و کاری به اجابت یا عدم اجابت آن نداشته باشیم؛ ما وظیفه داریم به درگاه خدا دعا کنیم که اگر بدهد از روی جود و مرحمت و لطف است و اگر ندهد از روی حکمت است پس باید برای داده های خدا شکر بگوییم و برای نداده ها هزاران بار شکر کنیم.

وی با بیان این که خدا هم حکیم است و هم کریم، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم قول به اجابت دعا داده است ولی گاهی استجاب یک خواسته به صلاح ما نیست از روی خداوند به جهت حکمتی که دارد از اعطای آن نعمت به ما دریغ می‌کند./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات