۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۲۱۸۴۷

منوشین: اروپا بدون رضایت آمریکا کاری برای ایران نمی‌کند

منوشین: اروپا بدون رضایت آمریکا کاری برای ایران نمی‌کند
وزیر خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه گفت اتحادیه اروپا بدون رضایت آمریکا کاری برای ایران انجام نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه گفت اتحادیه اروپا به ایالات متحده اطمینان خاطر داده بروکسل بدون رضایت واشنگتن، کاری در زمینه تحریم‌ها برای ایران انجام نخواهد داد.

منوشین این اظهارات را در یک کنفرانس خبری با حضور «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور مطرح کرد.

او گفت: «همان‌طور که وزیر خارجه پامپئو گفت، رایزنی‌های بسیاری خوبی با همه متحدانمان درباره برنامه تحریم‌ها یا همان کارزار فشار حداکثری و اتحادمان در زمینه تحریم‌ها داشتیم. اروپایی‌ها این را به روشنی ابراز کردند که هیچ کاری بدون رضایت ما انجام نخواهند داد.»

مایک پامپئو هم در این کنفرانس خبری گفت: «هفته ثمربخشی داشتیم. دیدیم که اروپایی‌ها درباره حملاتی که در عربستان سعودی اتفاق افتاد موضع‌گیری کرده و به صراحت گفتند که این حمله کار ایران بوده؛ درست همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ و من می‌گفتیم. حالا آنها هم به ما ملحق شده و می‌گویند که چارچوب فعلی برجام کارساز نیست و مشکلات دنیا را حل نخواهد کرد و باعث ایجاد ثبات در خاورمیانه نخواهد شد.»

آلمان، انگلیس و فرانسه ۱ مهرماه در بیانیه‌ای همسو با ادعاهای ریاض و واشنگتن ایران را به حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی متهم کردند.

در این بیانیه ادعا شده است: «واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است».

این سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود عنوان کردند: «این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد».

این در حالی است که روز شنبه۲۳ شهریورماه «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

پامپئو در ادامه گفت: «دیدارهای خوبی هم با متحدانمان در خاورمیانه داشتیم. ما به دنبال صلح هستیم. خواستار دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز با جمهوری اسلامی ایران هستیم. امیدواریم بتوانیم این مسیر را برویم. در نهایت، بر عهده ایرانی‌ها است که تصمیم بگیرند.»

پامپئو تصریح کرد: «امیدواریم بتوانیم فرصتی برای مذاکره با آنها به دست بیاوریم و به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم که هم برای آنها و هم برای ایالات متحده آمریکا مطلوب است؛ تا مطمئن شویم که آنها هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند اقدامات تروریستی خودشان را با موشک‌های بالستیک پیش ببرند.»/1360//101/خ

منبع: فارس
ارسال نظرات