۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۲۱۸۵۰
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی؛

نشست علمی جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب برگزار شد

نشست علمی جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب برگزار شد
نشست علمی جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب با حضور حجج اسلام والمسلمین پارسانیا و خسروپناه به همت مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب» از پیش نشست های همایش ملی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی ظهر امروز در سالن نشست های مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

سخنرانان این نشست حجج اسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بودند.

دبیری این نشست را که همراه با حضور جمع زیادی از پژوهشگران، اساتید و طلاب و فضلای علوم عقلی بود نیز حجت الاسلام سید احمد غفاری قره باغ استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برعهده داشت.

حجت الاسلام غفاری در ابتدای این نشست با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این همایش در راستای چهل ساله دوم انقلاب و همچنین بیانیه ای است که  توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی به ملت مسلمان عرضه شد.

وی افزود: این نشست در حقیقت ذیل همایش ملی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی است که در آینده ای نزدیک توسط جامعه المصطفی العالمیه برگزار می‌شود چراکه امتداد آموزه های حکمی و عقلانی در اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی انکار ناپذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا نیز در بخشی از این نشست با بیان این که گام دوم انقلاب بیشتر ناظر به استقرار انقلاب است، اظهار داشت: خصوصیتی که انقلاب اسلامی ایران دارد این است که به یک انقلاب سیاسی محدود نمی شود، هرچند نقطه عطف آن در افق سیاسی ظاهر و آشکار شد، چون هر انقلاب اجتماعی باید در عرصه سیاست بروز و ظهور داشته باشد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما صرفا اقتصادی یا ناظر به یک بخش و نهادی از نهادهای اجتماعی نیست، بلکه انقلاب همه جانبه ای است که شکل تمدنی و فرهنگی دارد بر خلاف انقلاب های دیگر که در قرن بیستم صورت گرفت که همگی از فرهنگ و تمدنی الگو می‌ گرفت که برای مقابله با حضور استعماری آنها پدید می‌ آمد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انقلاب های سیاسی استقلال طلبان در قالب ایسم ها و مکاتب دو قطبی شرق و غرب آن روز شکل گرفت، اما انقلاب اسلامی ایران، انقلاب تکبیر و توحید و فرهنگ و تمدن اسلامی بود که بعد از بیش از 200 یا 300 سال هجومی که از غرب در ابعاد سیاسی و فرهنگی و اقتصادی به آن وارد شده بود با بهره گیری از آموزه های ناب عقلانی اسلام و حکمت متعالیه اسلام شکل گرفت  و نقطه عطفی برای مقاومت به شمار می‌ آمد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه نیز در این همایش اظهار داشت: در مورد جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب اول باید علوم عقلی را تعریف کنیم چون وقتی میگوییم جایگاه یعنی وارد بحث فلسفی نسبت به مسائل نمی شویم و روش شناسی هم نمی شود و بعد از آن مسائل فلسفی در مورد گام دوم انقلاب یا بیانیه و عقلانیت را مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: برای این که به جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب برسیم مقدمه اول این است که ما سه دسته نظریه داریم که در طول هم قرار دارند دسته اول نظریه های انتزاعی دسته دوم نظریه های انضمامی و دسته سوم نظریه های ساختاری هستند، ما در گام دوم انقلاب بیشتر به نظریه های ساختاری احتیاج داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: به صورت خلاصه اگر بخواهیم در گام دوم انقلاب کاری بکنیم باید فعالیت های خود مان در دسته اول و دوم کمتر کنیم و بیشتر به بحث ساختار بپردازیم و تا ساختارها شکل نگیرد تمدن شکل نمی گیرد، البته مبنای ما عقلانیت اسلامی است که در واقع معرفت بر اراده و عمل مقدم است ولی عمل و اراده مبتنی بر معرفت الهی است.

گفتنی است، در بخش پایانی این همایش نیز حاضران در نشست با طرح سؤالات و ابهامات خود پاسخ های خود را از کارشناسان دریافت کردند.

یادآور می‌شود، گزارش کامل و تفصیلی این نشست به زودی از سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت./1330/ج

ارسال نظرات