۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۲۱۹۱۲

زنگ خطر تخریب مسجد الاقصی به صدا درآمد

زنگ خطر تخریب مسجد الاقصی به صدا درآمد
فعالیت های غیر قانونی رژیم اشغالگر صهیونیستی موجب شد که بخشی از دیوار جنوبی «باب الرحمه» ریزش کند که این مساله زنگ خطر تخریب کامل مسجد الاقصی را به صدا در آورده است.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: امروز (پنجشنبه) بخشی از دیوار جنوبی «باب الرحمه» چسبیده به دیوار جنوب شرقی مسجدالاقصی ریزش کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا»، شاهدان عینی امروز (پنجشنبه) اعلام کردند که دیوار جنوبی «باب الرحمه» چسبیده به دیوار جنوب شرقی مسجدالاقصی فرو ریخت.[1]

زنگ خطر تخریب مسجد الاقصی به صدا در آمد

ریزش دیوار جنوبی «باب الرحمه» دارای علل و عوامل مختلفی می تواند باشد که طی گزارشی به بررسی این موضوع می پردازیم.

برخی از کارشناسان و فلسطینی ها اعلام کردند که امکان دارد علت ریزش این دیوار، حفاری‌های اسرائیلی یا اقدامات زیرساختی این رژیم برای ساخت تله‌کابین باشد.

تله‌کابینی جبل الزیتون

رژیم صهیونیستی درپی ساخت تله‌کابینی در اراضی اشغالی است که بتواند «جبل الزیتون» (طور) را به بخش قدیمی قدس (صحن براق) مرتبط ‌کند. شهرداری رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی اعلام کرد یک «تله‌کابین» در جنوب مسجدالاقصی ساخته خواهد شد.

زنگ خطر تخریب مسجد الاقصی به صدا در آمد

بر اساس گزارش روزنامه «هاآرتص»، «نیر برکات» در شهریور 1395 شمسی، شهردار قدس اشغالی ضمن اعلام این خبر، گفت: هدف این طرح آن است که بقیه بفهمند صاحب این خانه کیست.

این تله‌کابین چهار ایستگاه خواهد داشت: ایستگاه اول در نزدیکی «مسرح الخان»، ایستگاه دوم در «کیدم» در نزدیکی «سلوان»، ایستگاه سوم و چهارم در «جبل الزیتون» و به ویژه در نزدیکی هتل‌ «الاقواس السبعه» و کنیسه «الجثمانیه» خواهد بود که طول مسیرشان ¼ کیلومتر است ۳۰۰۰ تن را در یک ساعت در دو مسیر منتقل می‌کنند و سرعت آن به ۲۱ کیلومتر در ساعت می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود این پروژه در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی و بهره برداری شود.

هاآرتص در ادامه پیش بینی کرد این طرح اختلافات سیاسی و اعتراضهایی را به دنبال داشته باشد زیرا تمام آن در خارج از خط سبز یعنی مناطقی که رژیم صهیونیستی پس از جنگ 6 روزه 1967 اشغال کرده، ساخته خواهد شد و در فاصله نزدیکی از مسجدالاقصی و اماکن مقدسه مسیحی‌ها نیز قرار داد.

پیشبینی روزنامه هاآرتص نیز به واقعیت پیوست و این اقدام تحریک آمیز و خلاف قانون رژیم اشغالگر صهیونیستی موجب اعتراض بسیاری از مسلمانان و حتی مسیحیان فلسطین و خارجی شد به طوری که «عبدالناصر ابو بصل» وزیر اوقاف و امور دینی و مقدسات اسلامی اردن، بهمن ماه سال گذشته در اظهاراتی مطبوعاتی نسبت به پرواز چتربا‌ل‌ها بر فراز مسجد الاقصی و آسمان مناطق مجاور آن و تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت تله‌کابین در بخش قدیمی قدس که محله جبل الزیتون را به صحن براق مرتبط می‌سازد و موجب افزایش تعداد صهیونیست‌های متعرض به مسجد الاقصی خواهد شد، هشدار داد.

ابو بصل اظهار داشت که تعرضات روزمره به مسجد الاقصی و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه این مسجد، بازی با آتش است و موجب به راه افتادن جنگی دینی خواهد شد که کسی نمی‌داند به کجا ختم خواهد شد.

همچنین احمد الرویضی، نماینده سازمان همکاری اسلامی در فلسطین در این رابطه گفت: تلاش سیاسی و حقوقی برای رویارویی با این طرح یهودی سازی اسرائیلی در جریان است تا مانع از اجرای آن شویم به خصوص با یونسکو همکاری می‌کنیم و از آن می‌خواهیم تیمی تحقیقاتی برای اطلاع از آنچه بر سر اماکن تمدن اسلامی و عربی در قدس می‌آید، به منطقه بفرستد.

شرکت فرانسوی سوئز انوایرومنت در سال ۲۰۱۵ به دلیل بحث سیاسی آن مشارکت در این پروژه را رد کرد.

زنگ خطر تخریب مسجد الاقصی به صدا در آمد

حفاری‌های اسرائیلی

دهه هشتم قرن 20 میلادی خبرهای محرمانه از ساخت تونل های زیر زمینی در مسجد الاقصی در روزنامه ها منتشر شد که روز به روز این اخبار بیشتر شد به طوری که رژیم اشغالگر صهیونیستی ترسی از علنی شدن آن نداشت و حتی تصاویری از اقدامات خود در رسانه ها منتشر کرد.

جدا از تونل هایی که جزئیات آنها اعلام شده‌ و تونل هایی که فقط اخبار ایجاد آنها فاش شده، صهیونیست ها اقدام به حفر تونل هایی کرده اند که حتی خبر آنها فاش نشده‌ است. از اندازه و میزان توسعه تونل هایی که تنها خبر حفر آنها فاش شده است نیز اطلاعاتی در دست نیست و اخبار تکمیلی که بعضا حجم تونل ها را نشان می دهند حکایت از آن دارند که تعداد و عمق و مساحت تونل ها دهها برابر بیشتر از اخبار منتشر شده است.

اگر میزان تخریب منازل فلسطینی‌ها و ساخت شهرک ها و بناهای یهودی را به این میزان بیفزاییم، خواهیم دید که سرعت تخریب آثار اسلامی و یهودی سازی قدس آنقدر بالا است که شاید بتوان گفت دیگر برای جلوگیری از تخریب آن زمانی باقی نمانده است در کنار همه اینها باید به اقداماتی توجه کرد که رنگ و بوی تخریب را علنی کرده‌اند و از ساخت معبد سخن می‌گوید و تنها چیزی که هنوز رسما و علنی از زبان مقامات رسمی صهیونیست ها بیان نشده است، سخن رسمی از تخریب مسجد الاقصی است هرچند درمحافل داخلی این سخنان نیز گفته شده است.

همچنین روزنامه عبری زبان معاریو نوشت: دولت طرحی را به ارزش ۲۰۰ میلیون شِکِل (واحد پول اسرائیل) به منظور توسعه بخش قدیمی قدس و ساخت پله‌ها و راهروهایی در زیر زمین به منظور دسترسی به بخش قدیمی قدس و دیوار ندبه به اجرا می‌گذارد.

این طرح همچنین شامل توسعه زیرساخت‌های بخش قدیمی قدس به منظور تشویق یهودیان و گردشگران خارجی برای بازدید از دیوار براق است.

رژیم صهیونیستی برای اجرای این طرح باید حفاری‌های گسترده‌ای را در زمین و محوطه‌های براق انجام دهد که این مساله آثار و اماکن اسلامی و عربی را به خطر می‌اندازد و هدف از آن تبدیل محوطه‌های دیوار براق به محلی برای یهودیان به منظور سلطه کامل بر این منطقه است.

از سوی دیگر «عدنان غیث» استاندار فلسطینی قدس (رژیم صهیونیستی نیز استانداری برای قدس تعیین کرده) در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست تیمی تشکیل شود که تونل‌‌های زیر مسجدالاقصی، اطراف بخش قدیمی این شهر و نیز «سلوان» در شرق قدس را کشف کند.

غیث در ادامه پیرامون خطرناک بودن اقدامات رژیم صهیونیستی درباره تغییرات تاریخی در شهر قدس هشدار داد و تأکید کرد سازمان ملل باید به وظیفه خود در قبال این شهر عمل کند.

جمع بندی:

اگر چه جریان مقاومت در عرصه نظامی پیروزی های ارزشمندی در قبال رژیم اشغالگر صهیونیستی بدست آورده است، اما متاسفانه در عرصه تخریب و تغییر هویت اسلام مسجد الاقصی و اماکن دینی و مذهبی اسلامی و مسیحی در اراضی اشغالی اقدام عملی ویژه ای که مانع از اقدامات ضد قانونی و دینی اسرائیل بشود، انجام نشده است. جامعه جهانی ضمن اتحاد با ملت فلسطین با فشار به سازمان و مجامع بین المللی باید مانع اقدامات کنونی رژیم اشغالگر صهیونیستی شوند، زیرا در غیر این صورت امروز بخشی از دیوار جنوبی «باب الرحمه» ریزش می کند و در آینده شاهد تخریب کامل مسجد الاقصی و اماکن دینی و مذهبی خواهیم بود که دیگر آن زمان برای جبران اشتباهات گذشته بسیار دیر خواهد بود.

 

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

--------------------------------------------------------------

[1] http://www.wafa.ps/ar_page.aspx?id=OZpjFqa862596585972aOZpjFq

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
مسجد الاقصی به نوعی ناموس مسلمانان است باید وضعیت آن حساس باشیم
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
لعنت بر صهیونیست ها
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
1
0
حسین کاظمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
فلسطین آزاد خواهد شد
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
صدای شکسته شدن استخوان های آمریکا به گوش می رسد
0
0
ناشناس
Netherlands
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
ان شاء الله به زودی در مسجد الاقصی نماز خواهیم خواهند
0
0
ناشناس
Netherlands
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
ان شاء الله به زودی در مسجد الاقصی نماز خواهیم خواهند
0
0
ناشناس
Netherlands
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
دست هر کسی که به مسجد الاقصی تعرض کند را قطع خواهیم کرد
0
0