۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۶۲۱۹۷۰
یادداشت؛

"شهادت" آغاز اصلاح جامعه

اگر رسیدن به فوز شهادت و اصلاح جامعه را شاه کلید اهداف شهدای دوران دفاع مقدس بدانیم گزاف نگفته‌ایم.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هر ساله همزمان با هفته دفاع مقدس مطالب زیادی از رشادت‌های رزمندگان و شهدای آن دوران در محافل و رسانه‌های گوناگون مطرح می‌شود، فیلم‌های دفاع مقدس در سیما نمایش داده می‌شود و به نوعی یاد آن بزرگمردان تاریخ معاصر گرامی داشته می‌شود.

هدف شهدا و رزمندگان از جنگیدن و اشتیاق به رفتن در میدان مبارزه از نکاتی است که بعضاً با اظهاراتی مواجه می‌شود که خواسته یا ناخواسته می‌تواند اجحافی در حق این مردان مرد باشد؛ از جمله این نکته که برخی برای تمجید از شهدا آن‌ها را فدایی وطن، ناموس و چیز‌هایی از این قبیل می‌دانند؛ هر چند که معمولا این افراد حقیقتا قصد تعریف و تمجید دارند، ولی در واقع این اظهارات می‌تواند مدح بدتر از ذم تلقی شود؛ چرا که هر انسان آزاده‌ای این کار را انجام می‌دهد و لازم نیست که اصلا مسلمان باشد؛ مثلا در جنگ ویتنام، آیا ویتنامی‌هایی که به جنگ با آمریکایی‌ها رفتند هیچکدام قصد دفاع از وطن و از خود گذشتگی نداشتند و همه مجبور به جنگیدن بودند؟! طبیعتا دست کم عده‌ای بوده‌اند که نیت‌هایی مثل دفاع از وطن و از خودگذشتگی داشته‌اند.

تبلور فرهنگ شهادت

اهداف شهدا و رزمندگان جنگ تحمیلی و همچنین مدافعین حرم که در حال حاضر شاهد رشادت‌های آن‌ها هستیم، فراتر از این گفته‌هاست. تمایز شهدا با دیگران مجاهدت برای احیای دین و آموزه‌های دینی بود.  مهم‌ترین موتور محرک و نیروی انگیزشی در این باره تبلور فرهنگ شهادت است. شهادت واژه‌ای است که مفاهیم و اهداف والایی را در خود جای داده است. بخش عظیمی از این فرهنگ مدیون خون سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و قیام آن حضرت است که فرهنگ شهادت را نهادینه کرده است. البته از اخلاص مثال زدنی این عزیزان نیز نباید غافل شد.

شهادت چیزی جز طلب رضای خدا و در مسیر قرب الهی سیر کردن نیست. طبیعتاً  چنین مسیری، اهدافی ورای دفاع از وطن و ناموس را می‌طلبد که اگر این هم است به خاطر خدا و احیای اوامر اوست.

شاید در هیچ یک از جنگ‌هایی که در دنیا رخ داده، سابقه نداشته باشد که رزمندگان با این شور و شوق در کارزار مبارزه حاضر شوند و تن به جهاد دهند. حقیقتا کجای دنیا سابقه دارد که مثلا نوجوان سیزده ساله برای اینکه به جبهه و خط مقدم اعزام شود شناسنامه‌اش را دستکاری کند تا سنش را بیشتر نشان دهد که اجازه دهند به جبهه رود؟! آیا چنین روحیه‌ای در غیر امت اسلام و به خصوص تربیت یافتگان مکتب سالار شهیدان در جای دیگری سراغ داریم؟! هر چه هست به برکت این مکتب نورانی است. نیرو‌های جهادی مثل حزب الله لبنان نیز که هم اکنون فعال هستند متأثر از این فرهنگ است که رعب و وحشت را به دل صهیونیست‌ها انداخته‌اند.

آری این فرهنگ والای شهادت است که لرزه بر اندام استکبار جهانی می‌اندازد و باعث شده که مستکبرین و ایادی آن‌ها تلاش زیادی در قداست زدایی از این فرهنگ داشته باشند و سعی کنند که این روحیه را از مسلمانان بگیرند.

وصیت‌نامه شهدا، گویای هدف از مجاهدت

وصیت‌نامه شهدا بزرگترین و مهم‌ترین دلیل این مدعاست که هدف این شهدا و رزمندگان حفظ دین و آموزه‌های دینی بوده است. وقتی وصیت‌نامه این بزرگواران را بررسی می‌کنیم وجه اشتراک و مفهوم خیلی از آن‌ها سفارش به تبعیت کردن از امام راحل به عنوان نایب امام زمان، حفظ حجاب، تقوا داشتن و چیز‌هایی از این دست است که همگی حاکی از اهدافی است که آن‌ها از مجاهدت داشتند.

شهید حسین روح الامین در بخشی از وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «ای عزیزان از مال دنیا دست بردارید و به خدا فکر کنید، ما از خاک آمده ایم و به خاک بازمی گردیم، هرچه هست، دست خداست و هرچه صلاح او است همان است، خداوند در این دنیا بسیار آزمایش خواهد کرد. این نعمت‌ها را برای آزمایش ما قرار داده است مواظب باشیم که از این آزمایشات سربلند بیرون بیائیم.‌ای دوستان به دنبال شناخت اسلام بروید اگر اسلام را شناختید، اگر امام (ره) را شناختید، به آنچه که می‌خواهید می‌رسید، به خدا فکر کنید و به فردای قیامت، به آن آتش جهنم و نعمت‌های خدا در بهشت، دست از مال دنیا و هوا‌های نفسانی بردارید....»

شهید حمید رشیدی نیز در بخشی از وصیت‌نامه‌اش چنین می‌نویسد: «ای کسانیکه ایمان آورده اید، جهت چیست که برای جهاد در راه خدا به خاک زمین دل بسته اید؟ آیا راضی به زندگی دنیا عوض حیات آخرت شدید به متاع دنیا در پیش عالم آخرت اندک و ناچیز است. پس ار عرض سلام بر حسب وظیفه‌ای که می‌باشد چند سطری به عنوان وصیت می‌نویسد البته وصیت نامه شهید همه مانند بهترین نوشتجات عرف است و چیز تازه‌ای برای نوشتن ندارم. بنده با عقیده کامل بدین راه قدم گذاشته و به کمال آگاهی آن را دنبال کرده ام. از آنجا که دنیا محل امتحان است و در این چند روز زندگی که به لحظه‌ای می‌ماند انسان به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. اگر بخواهیم عاقبتمان سعادتمندانه باشد باید از این آزمایش سرافراز بیرون آئیم با هم موجب سرافرازی خود و هم خداوند باشیم که خداوند به بندگان پاکش مباهات می‌کند و خوشا به حال شهیدان که می‌فرمایند بالاتر از هر چیزی، چیزی مگر اینکه کسی به مسلخ عشق رفته و شهید شود که بالاتر از آن چیزی نیست. برادران و خواهران خدا را شکر کنید که در این عمری که خدا گرفته اید شاهد چنین تحویل عظیمی بودید. قدر این انقلاب را بدانید و از آن مراقبت کنید و به متاع قلیل دنیا دل نبندید که شما را منحرف و بر زمین می‌زند.»

با توجه به همه اسناد و خاطراتی که از شهدای عزیز دفاع مقدس وجود دارد نمی توان در اهداف تکامل گرا و معنوی  و انقلابی شهدا تردید کرد، اگر رسیدن به فوز شهادت و اصلاح جامعه را شاه کلید اهداف آن عزیزان بدانیم گزاف نگفته‌ایم. /۹۹۹/ی703/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
سلام بر شهدا
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و تمامی مسئولین فاسدی که در طول این ۴۰ سال در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف نون و نمک انقلاب ، نظام و شهدای مردم مظلوم رو خورده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان و پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و به افراد فرودست برچسب تندروی و افراط گرایی,پوپولیستی زده و بقول معروف اصولگرای اعتدالگرا یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در خارج خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
شهادت هنر مردان خداست
2
0