۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۶۲۱۹۷۱
امام جمعه اردبیل:

ایران با کاهش ‌تعهدات برجامی آمریکایی‌ها را سر عقل بیاورد‌

ایران با کاهش ‌تعهدات برجامی آمریکایی‌ها را سر عقل بیاورد‌
امام جمعه اردبیل گفت: اروپایی‌ها مثل آمریکایی‌ها دستشان از اضافه کردن تحریم کوتاه است و به همین جهت به دنبال اسباب دیگر برای فشار بر ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل اظهار داشت: در ملاقات دیروز با مقام معظم رهبری گزارشی اجمالی از فعالیت فرهنگی جوانان استان به محضر ایشان تقدیم شد؛ بسیار خوشحال شدند و فرمودند «سلام مرا به جوانان عزیز استان اردبیل مخصوصا جوانان فعال فرهنگی برسانید».

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: غرب با دستگاه بسیار عریض و طویل تحقیقاتی خودش از اول فهمید که این انقلاب در سرنگون کردن رژیم عفن سابق متوقف نمی‌شود و اندیشه سیاسی غرب را به چالش می‌کشد و کشورهای منطقه را تکان می‌دهد؛ به صدام ماموریت دادند، فشارهایی درست کردند که یکی برای اسقاط یک کشور و یک انقلاب کافی است، تحریم‌های اقتصادی، ترور، فشار آمریکا، شوروی، اروپایی ها، مرتجعین منطقه، کشورهای خلیج و کشورهای عربی بر سر ایران سرازیر شد.

وی گفت: این جنگ در اثر ترس از هیمنه انقلاب اسلامی و شعارهای جهانی و انسانی انقلاب بود، جنگ نیز جنگ نیابتی بود، صدام از طرف امریکا، اسرائیل و بعضی کشورهای اروپایی و مرتجع با ما درگیر بود و وقتی صدام در 8  سال نتوانست کاری بکند آمریکا فهیمد که باید نیابت را کنار بگذارد و خودش وارد شود و لذا وارد عراق شد و ادعا کرد عراق را چنان درست می‌کنیم که ایرانی‌ها خود دست به کار شوند اما کار باز برای آمریکا بدتر شد و آمریکا با میلیاردها خسارت و صدها تلفات انسانی عراق را دو دستی به ایران تقدیم کرد.

 آیت‌الله عاملی بیان گرد: این بار به جنگ‌های نیابتی دیگر روی آوردند، داعش به نیابت از آمریکا می‌جنگید، عربستان در یمن به نیابت از آمریکا با اندیشه‌های انقلاب اسلامی می جنگد و جنگ هم در سوریه، هم در عراق و هم در یمن نیابتی است و هدف همه این جنگ‌ها مقابله با انقلاب اسلامی، مهار ایران و از بین بردن گفتمان مقاومت است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصریح کرد: از خیرین محترم مسکن‌ساز امیرالمومنین تشکر ویژه دارم که چند سال پیش 60 واحد برای معلولین ساختند و تحویل دادند و حالا 45 واحد مسکونی اعلی برای معلولین ساخته‌اند که ارزش هر واحد مسکونی ساخته شده 250 میلیون تومان است که با دریافت 20 میلیون تومان از هر معلول، خانه را تحویل می‌دهند، عجیب این است که بعضی از معلولین از گرفتن خانه صرف نظر می کنند چون قادر به پرداخت20 میلیون تومان نیستند.

وی گفت: ما از اینکه این مجموعه تصمیم گرفته بعد از تحویل زمین از مسکن و شهرسازی دوباره برای معلولین خانه بسازد صمیمانه تشکر می‌کنیم.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آمریکا بالاخره از تحریم‌های جدید رونمایی کرد، افزود: اول اینکه ترامپ اعلام کرد ورود مقام های ارشد حکومت ایران و اعضای خانواده درجه یک آنها به آمریکا ممنوع است، از این تحریم، هم دست خالی بودن آنها معلوم است و هم توهم بزرگ آنها؛ آنها در این توهم هستند که اگر مقامات ارشد یک کشور نتوانند به آمریکا سفر کنند، حتما کشور آنها دستخوش بدبختی و سقوط می شود یا مثلا مقامات ارشد آن حکومت دق مرگ می‌شوند.

 آیت‌الله عاملی اظهار کرد: دوم اینکه آمریکا بانک مرکزی ایران را که یک سال پیش تحریم کرده بود، دوباره تحریم کرد نه ما و نه دنیا هنوز نفهمیده بانک مرکزی ایران که یک سال پیش تحریم شده بود دوباره چرا تحریم شد، اینکه رئیس جمهور یک ابرقدرت دست به تحصیل حاصل بزند یک افتضاح بزرگ سیاسی و رفتاری است و نشان می‌دهد که آمریکایی ها به شدت آشفته و پریشان و متحیّرند.

وی افزود: با این تحریم‌ها دست آمریکا کاملا باز شد و مسئولان کشور ما باید از این صفرالید بودن آمریکا استفاده کنند، این معنایش این است که ایران با کاهش هرچه بیشتر تعهدات برجامی به راحتی می‌تواند آنها را سر عقل بیاورد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: اروپایی‌ها مثل آمریکایی‌ها دستشان از اضافه کردن تحریم کوتاه است چون دیگر چیزی نمانده است تا آن را تحریم کنند به همین جهت به دنبال اسباب دیگر برای فشار بر ایران هستند.

 آیت‌الله عاملی تصریح کرد: انداختن مسئولیت غائله آرامکو به گردن ایران از همان اسباب است یعنی برای ایجاد فشار است تا شاید فشار ها و تحریم های اقتصادی برای آنها محصولی داشته باشد، ما از آمریکایی‌ها و سه کشور اروپایی سوال می کنیم که حشد شعبی به راحتی تشخیص داد که پهپادهایی که در عراق مواضع حشد شعبی را زد از روستای چوخانلی از توابع سالیان کشور آذربایجان از فرودگاه متروکه باقی مانده از زمان شوروی سابق برخاسته و به عراق رفته بودند اما شما نمی توانید با آن هیمنه و شوکت نظامی تشخیص بدهید که پهپادهای یمنی از کجا برخاسته بود؟! بر اساس قطعنامه 2216 و محاصره یمن، عملا این کشور هیچ گونه ارتباطی با دنیای خارج ندارد.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: وزیر خارجه انگلیس می گوید " ایران به مبانی بنیادین نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون، احترام لازم را بگذارد. موارد نقض قواعد بین الملل توسط ایران، تخطی های جزئی نیستند بلکه نقض جدی و نظام مند و فعالیت های ثبات زدایی هستند که حاکمیت قانون در جامعه بین الملل را تضعیف می کند". 

 آیت‌الله عاملی اظهار کرد: این سخنان وزیر خارجه یک دولت خبیثی است که اگر کسی آن ها را نشناسد خیال می کند که اینها مجسمه قانون هستند؛ باید از آنها پرسید ایران کدام قانون بین المللی مصوب در سازمان ملل را نقض کرده است؟ از آنها باید پرسید اینقدر که سنگ دفاع از یک رژیم عقب مانده قرون وسطایی را به سینه می‌زنید، آیا ملت مظلوم یمن که ابتدا به سکون مورد حمله عربستان واقع شدند حق دفاع ندارند؟ از آنها باید پرسید ثبات منطقه را ایران به هم زده یا عربستان که ابتدا به یمن هجوم برد؟ تاکنون با سلاح های شما سه هزار بیمارستان و هزار مدرسه در یمن بمباران شده است آیا حیا نمی کنید باز از نقض قوانین بین المللی توسط ایران صحبت می‌کنید.

وی افزود: قواعد بین‌المللی را ما نقض کرده‌ایم یا شما که با دادن سلاح به یک حکومت خونخوار باعث شده اید که پنجاه هزار یمنی که ده هزار آنها زن و کودک هستند جان خود را از دست بدهند؛ قواعد بین المللی را ما نقض کرده‌ایم یا شما که به عربستان حق دفاع می دهید ولی برای یمنی ها که ابتدا کننده جنگ نبودند حق دفاع نمی دهید؟ آیا ثبات منطقه را ایران به هم ریخته یا شما که خودتان اقرار کردید که با مسافرت به 60 کشور داعش را درست و به سوریه سرازیر کردید؟ آیا اگر داعش به سوریه حمله نمی کرد در سوریه 400 هزار نفر کشته می شد.

 خطیب جمعه اردبیل گفت: قواعد بین‌المللی را ایران نقض کرده یا شما که مخوف‌ترین سلاح‌ها را به عربستان، امارات و اسرائیل می فروشید اما می گویید ایران حتی یک میخ نباید داشته باشد؟ قواعد بین المللی را ایران نقض کرده یا شما که جرأت بیرون آوردن فیلم مسیر حرکت پهپادهای یمنی به آرامکو را ندارید؟ شما که از حاکمیت قانون در جامعه بین الملل صحبت می کنید باید توضیح بدهید با کدام قانون بین الملل به سوریه وارد شدید؟

 آیت‌الله عاملی تصریح کرد: قواعد بین‌الملل را ما نقض کرده ایم یا شما که یکی از رجال سیاسی انگلستان اخیرا گفت ما از اول اشتباه کردیم در خاورمیانه کشوری به نام اسرائیل درست کردیم؟ قواعد بین المللی را ما نقض کردیم یا شما که بر جنایات 70 ساله رژیم اسرائیل چشم بسته و بلکه دو آتشه حمایت هم می کنید؟ قواعد بین المللی را ما نقض کرده ایم یا شما که به بهانه وجود سلاح کشتار جمعی به عراق وارد شدید و یک و نیم میلیون انسان جان خود را از دست دادند و آخر سر اعلام کردید که اشتباه کردیم و خدا ما را خواهد بخشید و همین اشتباه را در لیبی مرتکب شدید و هزاران انسان بی گناه را کشتید.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهند که 160 هزار عراقی مبتلا به سرطان‌ها و تومورهای بدخیم هستند، آمریکا در جنگ عراق، 40 نقطه عراق را به اورانیوم ضعیف شده و مواد شیمیایی و میکروبی آلوده کرده و لذا از هر هزار نوزاد، 95 نفر از آنها با مشکلاتی چون نقص در خلقت یا بیماری های خطرناک همراه است. ساندی تایمز می نویسد "تصاویری از این بچه ها در اختیار دارد که امکان نشر آنها نیست چون بسیار رقت آور هستند بچه ای با سه سر، بچه ای با یک دست و بچه هایی که مغز و نخاع آنها تعطیل است".

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: قوانین بین الملل را ما نقض کرده‌ایم یا شما که بیست و پنج سال است در گروه مینسک جرأت گفتن این حقیقت را ندارید که قره باغ مال آذربایجان است و ارمنی ها غاصب هستند و باید از اراضی آذربایجان بیرون بروند؟ و بالاخره حاکمیت قانون در جامعه بین الملل را شما نقض کرده اید که با حرف های بی اساس به شعور اهل دنیا اهانت می کنید و مردم را احمق به حساب می آورید.

وی گفت: معیارهای دوگانه در دنیا غوغا می‌کند و انسان‌ها را نسبت به صلح و آینده جهان بدبین ساخته است، آمریکا و اروپا نسبت به اشغال کریمه، آبخازیا و اوستیای جنوبی توسط روسیه حساس هستند و تحریم ها علیه روسیه وضع می کنند اما نسبت به اشغال قره باغ توسط ارمنی ها و اشغال فلسطین توسط اسرائیل هیچ اعتراضی ندارند بلکه حمایت هم می کنند.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: قوانین بین‌الملل را ما شکسته ایم یا شما که بمب‌های شیمیایی را در جنگ تحمیلی را در اختیار صدام قرار دادید؟ جنگ تحمیلی بعد از ملاقات وزیر دفاع آمریکا در بغداد با صدام شروع شد، ما جنگ تحمیلی را از آمریکا می دانیم، آمریکا دستور داد و اروپا با تمام توان در تجهیز صدام وارد میدان شد، جنگ فعلی آمریکا با ما همان جنگ هشت سال دفاع مقدس است کسی که در هشت سال دفاع مقدس با ما جنگ می کرد دقیقا همان کس، باز به جنگ ما آمده است چرا که صدام ظاهر قضیه بود و پشت صحنه آمریکا بود.

وی افزود: در این چهل سال ما فقط یک دشمن و یک مهاجم داشتیم و آن هم آمریکاست بقیه همه پوشش بودند.

 آیت‌الله عاملی گفت: سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب درباره اروپایی‌ها برای دولت محترم تکلیف آور است؛ ایشان فرمودند " اروپا در تحریم با آمریکا همراهی کرده است باید به کلی از اروپایی ها قطع امید کنیم همه وعده های آنها پوچ است".

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: التماس آمریکا به ایران جهت مذاکره از حد گذشته است، گاهی پمپئو می گوید حاضرم به ایران سفر کنم گاهی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید مقامات ایران می‌دانند با چه کسی باید تماس بگیرند پرزیدنت ترامپ منتظر تماس آنهاست، گاهی شماره تلفن می‌فرستند و اخیرا ترامپ در التماس به ایران برای مذاکره دست به هر ذلتی زده است.

وی بیان کرد: ترامپ، رئیس فرانسه و نخست وزیر انگلیس، عراق، عمان و غیره  را واسطه کرده تا ایران را متقاعد به مذاکره کنند اما او حاضر نیست که کوچکترین حسن نیت خود را نشان دهد، از یک طرف تحریم ها را اضافه می کند از آن طرف برای مذاکره التماس می کند این نفاق با صدای بلند می گوید که او از مذاکره قصد اصلاح ندارد./1350/د101/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات