۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۶۲۱۹۹۰
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

عمل به قرآن سبب نورانیت زندگی انسان می‌شود

عمل به قرآن سبب نورانیت زندگی انسان می‌شود
حجت الاسلام شاه فضل هرگونه ارتباطی با قرآن را سبب زندگی با برکت دانست و گفت: ارتباط زیاد با قرآن، تلاوت زیاد، تفکر در قرآن و عمل به قرآن سبب نورانیت زندگی انسان می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل پنجشنبه شب در مراسم سوگواری امام حسین (ع) هیات حضرت علی اصغر که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: نذر کردن پسندیده است، اما به آن سفارش نشده است.

وی افزود: نذر کردن واجب کردن یک امر مباح است که ممکن است انسان از عهده آن بر نیامده و نتواند آن را انجام دهد، از این رو نباید خود را به نذر کردن عادت داد، چون اگر نذری انجام شد و توان انجام آن وجود نداشته باشد کفاره خواهد داشت.

به گفته وی نذرکردن صیغه‌ای دارد که اگر خوانده شود نذر صحیح است و آثار شرعی بر عهده نذر کننده خواهد بود و صیغه نذر باید زبانی باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: بسیاری از نذر‌ها به زبان گفته نمی‌شود و صیغه نذر جاری نمی‌شود، از این رو باید صیغه نذر خوانده شود، خداوند در قرآن می‌فرماید اگر کسی نذر کند خداوند به نذر او آگاه است و برایش برکت در نظر گرفته است.

وی در ادامه قرآن را کتاب با برکت دانست و با اشاره به اینکه هرگونه ارتباطی با قرآن زندگی انسان را با برکت خواهد کرد، افزود: ارتباط زیاد با قرآن، تلاوت زیاد، تفکر در قرآن و عمل به قرآن سبب نورانیت زندگی انسان می‌شود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان در ادامه به معنای نزول قرآن اشاره و عنوان کرد: قرآن دارای دو نزول دفعی و نزول تدریجی است و نزول دفعی قرآن این است که خداوند قرآن را در ماه رمضان و در شب قدر نازل کرد و کل قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: نزول تدریجی قرآن نیز طی مدت ۲۳ سال قرآن بر پیامبراکرم (ص) نازل شد و نخستین آیات قرآن در کوه حرا بر پیامبراکرم (ص) نازل و رسالت پیامبر از همین جا آغاز شد.
 
وی در ادامه به معنای نزول اشاره کرد و افزود: خداوند می‌فرماید، «أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً» من آب را از آسمان به زمین نازل کردم و نزول باران یک نزول مادی است که آب از بالا به پایین است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه نزول قرآن از بالا به پایین نیست بلکه یک نزول معنوی و معنایی است، گفت: قرآن مجموعه عظیمی از اطلاعات و کتاب مبین است و هرچه از علم گذشته و آینده و اطلاعات علمی بخواهید در قرآن وجود دارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: امام باقر (ع) می‌فرماید، هر سؤالی از من دارید بپرسید و من به شما پاسخ خواهم داد و خواهم گفت این پاسخ را از کجای قرآن استخراج کردم.

به گفته وی قرآن حجم بسیار وسیعی از اطلاعات است که خداوند آن را به اندازه‌ای کوچک کرد که در برخی از روایات گفته شده ۷۰ مرتبه کوچک شد تا به این شکل به دست ما رسیده تا بخوانیم و بفهمیم./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات