۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۲۱۹۹۴
کدخدایی در پاسخ به رسا:

مصونیت نمایندگان به معنای عدم برخورد قانونی با جرم آنها نیست

مصونیت نمایندگان به معنای عدم برخورد قانونی با جرم آنها نیست
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی یک نماینده در اعلام نظر خود در مجلس کاملا آزاد است اما اینگونه نیست که اگر جرمی را مرتکب شد کسی با او برخورد نکند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه ششم مهرماه سال ۹۸ در نشستی رسانه‌ای ضمن تسلیت ایام محرم و صفر و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به عدم مغایرت ۵ مصوبه با شرع و قانون اساسی اشاره کرد که مهمترین انها طرح استفساریه ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی و لایحه مدیریت بحران کشور بود.

وی ادامه داد: یکی از این مصوبات دارای مغایرت، طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور است که با ابهامات و ایراداتی از سوی اعضای شورا مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: طرح‌های «ساماندهی صنعت خودرو» و «تشدید مجازات اسیدپاشی» نیز همچنان با اشکال مواجه است.

وی پس از اعلام نتیجه بررسی نامه‌های دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان در بخش پرسش و پاسخ این نشست گفت: مسائلی در خصوص ورود پولهای کثیف به انتخابات از سوی آیت‌الله جنتی مطرح شده که نشان دهنده خطوط قرمز شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: در شورای نگهبان مفاسد اقتصادی و اخلاقی و همچنین مخالفت با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران جزو مواردی است که بر اساس آن صلاحیت افراد به هیچ عنوان تایید نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص شفافیت آرای کاندیداهای مجلس نیز گفت: باید موضوع شفافیت آرای وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و پس از آن در شورای نگهبان در خصوص این اتفاق اعلام نظر خواهد شد.

کدخدایی با انتقاد از وجود نقص در قانون انتخابات کشور بیان داشت: متاسفانه هنوز قانون انتخابات در کشور به صورت جامع تدوین و تصویب نشده است و بر اساس همین موضوع هنوز مشکلاتی در زمینه بررسی صلاحیت ها و همچنین برگزاری انتخابات وجود دارد.

وی تاکید کرد: با وجود نواقص موجود همچنان شورای نگهبان تلاش می‌کند تا در نهایت قانون را اجرا کند.

کدخدایی بار دیگر در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله جنتی در مقام رییس مجلس خبرگان رهبری و نه در جایگاه دبیر شورای نگهبان در خصوص مسائل کشور صحبت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: بدون شک همه در کشور موافق جوانگرایی هستند و آیت الله جنتی نیز در خصوص مجلس شورای اسلامی به این امر تاکید داشته اند.

کدخدایی پس از پرداختن به رصد رفتار نمایندگان در فضای مجازی گفت: رفتار وکلای ملت و همچنین کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی همانند فضای واقعی بررسی و مورد رصد قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص سوال دیگری در موضوع شفافیت آرا اظهار داشت: شورای نگهبان در خصوص شفافیت آرا پیشقدم بوده و بسیاری از مصوبات خود را در خروجی درگاه اینترنتی این شورا قرار می دهد. باید توجه داشت در حوزه انتخابات قانون اعلام نظر اعضای شورای نگهبان در خصوص صلاحیت کاندیداها را محرمانه اعلام کرده و به همین جهت نمی‌توانیم آنها را اعلام عمومی کنیم. هر چند اگر قانون جدید تصویب شود ما بر اساس آن این موضوع را نیز اعلام عمومی خواهیم کرد.

کدخدایی تصریح کرد: برخی از افراد به دنبال این هستند که وضعیت موجود عامل رفتار کدام دسته و گروه سیاسی است. ما نظر خود را در خصوص سهمیه شورای نگهبان گفته ایم اما به نظر من وضعیت موجود مولد رفتار گروه‌های سیاسی و کسانی است که نامزدها را به گروه‌های مختلف به مردم معرفی کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص دایره مصونیت نمایندگان مجلس و جنجال هایی که بر سر دستگیری دو نماینده مجلس و اظهار نظر وکلای ملت در خصوص «مرحومه خدایاری» شده است، گفت: اصل ۸۶ قانون اساسی تاکید می‌کند که یک نماینده در اعلام نظر و رای خود در مجلس کاملا آزاد است اما اینگونه نیست که همان نماینده اگر جرمی را مرتکب شد کسی با او برخورد نکند.

سخنگوی شواری نگهبان در خصوص مصوبه اخیر پارلمان درباره تشکیل وزارت بازرگانی، بیان داشت: تا کنون مصوبه‌ای از سوی بهارستان در این باره به شورای نگهبان واصل نشده است و پس از آنکه این مصوبه به ما برسد درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.

وی پس از تاکید دوباره در خصوص مقابله با ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات، در خصوص یکی از همایش‌های مهم شورای نگهبان با عنوان «چهل سالگی قانون اساسی»، عنوان داشت: دست اندرکاران پژوهشکده شورای نگهبان اطلاع رسانی دقیقی در این باره خواهند کرد و احتمالا نشست خبری هم در این باره خواهند داشت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه گفته که در بودجه ۹۹ صرفا بودجه نهاد‌های سیاستگذار اعلام می‌شود و آیا این مسأله برخلاف قانون است یا خیر، گفت: بنده هم مثل شما این مطلب را در رسانه‌ها دیده‌ام، اما طبق قانون بودجه شامل همه دستگاه‌ها می‌شود و بودجه همه دستگاه‌ها باید اعلام شود و ما پیش از این هم تأکید کردیم که بودجه شرکت‌های دولتی هم باید ارائه و شفاف شود.

کدخدایی در خصوص فعالیت برخی از مجلس ششمی‌ها در شهر‌های کوچک برای ورود به انتخابات، گفت: برای شورای نگهبان دسته سیاسی افراد اهمیتی ندارد و تنها قانون مهم است. قطعا اگر فعالیت زودهنگام انتخاباتی نیز شکل بگیرد، با آن برخورد خواهد شد.

وی با تشکر از مجلس در خصوص بررسی «قانون تجارت»، بیان داشت: طبیعتا قانون تجارت فعلی دارای اشکالات متعددی است و اقدام مجلس در اصلاح این قانون امری مبارک است، اما قطعا نمایندگان اقتضائات و شرایط اقتصادی کشور را هم در نظر می‌گیرند و اگر از نظر شورای نگهبان این قانون مغایرتی نداشته باشد، اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: مساله‌ای در خصوص ثبت میزان اموال مسؤولان در یک سامانه شفاف مطرح شده که اعضای شورای نگهبان نیز به صورت کامل اقدام به ثبت لیست اموال خود در این سامانه خواهند کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از نظر قانونی تفکیک وزارتخانه‌ها و افزایش تعداد وزرا ایرادی دارد، گفت: افزایش وزرا منعی در قانون ندارد و تشخیص مجلس شورای اسلامی است که با پیشنهاد دولت یک وزارتخانه جدیدی را تشکیل دهد، اما ممکن است مباحثی درباره بار مالی مطرح شود که هنوز در این باره نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

کدخدایی با انتقاد از برخی تهمت زنی‌ها، گفت: بیان اینکه برخی از افراد با شورای نگهبان ارتباط می‌گیرند تا واسطه تایید صلاحیت عده‌ای شوند امری خلاف واقع است و هرکس از این موضوع اطلاع دارد باید به صورت علنی بیان کند.

وی با ابراز بی اطلاعی از تشکیل کمیته انتخابات در دستگاه قضا بار دیگر در خصوص مساله شفافیت رای وکلای ملت و حق اظهار نظر آنها، گفت: همیشه تأکید کرده‌ایم که هیچ نماینده‌ای به دلیل نظر و رأی خود مورد مؤاخذه شورای نگهبان قرار نگرفته است، اما اگر مطلبی مطرح کرده که در چارچوب قانون نبوده، بحث دیگری است.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر امر بی طرفی وزارت کشور و هیأت‌های نظارت بر انتخابات، بیان داشت: قطعا همکاران ما در وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی باید بی طرف باشند و هر گونه اقدامی خلاف آن از سوی هیأت‌های نظارت ما مورد رصد قرار می‌گیرد.

کدخدایی در پایان در خصوص انتقاد‌ها به نحوه تصویب لایحه تجارت در پارلمان، گفت: نوع تصویب طرح‌ها و لوایح در پارلمان به وکلای ملت ارتباط دارد و شورای نگهبان تنها بر امر نظارتی خود تکیه دارد. /۸۵۶/پ200/ق

ارسال نظرات