۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۲۲۰۷۹
در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛

نسخه الکترونیکی کتاب «کاربرد شناسی جمله های مشابه در قرآن کریم» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «کاربرد شناسی جمله های مشابه در قرآن کریم» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «کاربرد شناسی جمله های مشابه در قرآن کریم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «کاربرد شناسی جمله‌های مشابه در قرآن کریم» اظهار داشت: معارف دینی و فرهنگ اسلامی، آشکارا «متن‌محور» و شالوده اصلی آن‌ها بر پایه روایات، آیات قرآن و تفسیر عالمان اسلامی استوار است.

وی گفت: بسیاری از علوم اسلامی، از شاخه‌های مختلف علوم ادبی گرفته، تا فقه و تفسیر و تاریخ، همگی تا حد زیادی در پرتو نیاز دانشمندان اسلامی و جامعه مسلمان در تعامل با «متون دینی» یا استخراج معارف مختلف از آن‌ها، شکل گرفته است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اگرچه رویکرد متن‌محور در علوم و معارف اسلامی از همان قرون اولیه وجود داشته است، تحولات رخ‌داده در قرن اخیر، پیشرفت‌های چشمگیر در مباحث زبانی و پیدایش دیدگاه‌های جدید در عرصه تفسیر متن، باعث شده‌اند که دانشمندان اسلامی و به‌صورت کلی معارف دینی با فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی روبه‌رو شوند؛ به‌گونه‌ای که در برخی مسائل، تلقی‌های متداول و مقبول در نزد عالمان اسلامی با مشکل جدی مواجه شوند.

وی افزود: بااین‌حال، در مسائل زیادی نیز نظریه‌های جدید نه‌تن‌ها مانعی برای تلاش‌های تفسیری مسلمانان نبوده، بلکه آنان را به روش‌ها و ابزار‌های جدید و قوی مسلح کرده و موجب دست یابی آنان به معارف جدید شده است.

پهلوانی اظهار داشت: به نظر می‌رسد مسلمانان در استفاده از دست‌آوردِ تلاش‌های انجام‌گرفته در غرب، در عرصه زبان شناسی و فهم متن، مسیر احتیاط و پرهیز را در پیش گرفته اند و چندان به آن روی خوش نشان نمی‌دهند. با وجود این، نشانه‌های حضور این دانش‌ها در علوم مختلف اسلامی در سال‌های اخیر در کشور‌های مختلف اسلامی مشاهده می‌شود.

وی گفت: بی‌شک یکی از دانش‌های جدید که توانسته جایگاه مهمی در میان علوم مختلف اسلامی به ویژه تفسیر به دست آورد، دانش زبان‌شناسی مدرن است که برخلاف قرارداشتن خاستگاه آن در تمدن اسلامی، تطور و توسعه آن به‌ویژه در قرن اخیر، مدیون غرب و دانشمندان غربی است. ازجمله شاخه‌های زبان شناسی که در حوزه تفسیر و تبیین مراد جدی آیات قرآن امکان استفاده از آن وجود دارد، دانش کاربردشناسی است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کاربردشناسی، شاخه‌ای از زبان‌شناسی است که به تفسیر و تبیین معانی پاره گفت‌ها در هنگام کاربرد و براساس شرایط و موقعیت زمانی و مکانی تولید پاره‌گفت می‌پردازد.

وی به معرفی کتاب «کاربرد شناسی جمله‌های مشابه در قرآن کریم» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته مهدی حبیب اللهی است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان تهیه شده و در انتشارات این دفتر به چاپ رسیده است.

پهلوانی افزود: کتاب «کاربرد شناسی جمله‌های مشابه در قرآن کریم» با ۴۷۶ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۷ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات