۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۲۲۱۱۶
حجت الاسلام هاشمی مطرح کرد؛

لزوم گفتمان سازی برای بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه

لزوم گفتمان سازی برای بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه
استاد حوزه علمیه قم خواستار گفتمان سازی برای بیانیه گام دوم انقلاب در فضای حوزه شد و بر لزوم نگاه اجتهادی حوزویان به این بیانیه تاکید کرد.

حجت الاسلام غلامعباس هاشمی استاد حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تقدیر از ابتکار این رسانه حوزوی در برگزاری نشست هم اندیشی اساتید حوزه علمیه قم درباره بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: برگزاری این نشست ها در محافل علمی و حوزوی حرکتی ارزشمند برای گفتمان سازی است.

وی با بیان این که خبرگزاری رسا جزو رسانه های پرمخاطب، تاثیرگذار و فعال در فضای حوزه است، تصریح کرد: رسانه ها از جمله مؤثرین در گفتمان سازی برای بیانیه گام دوم انقلاب هستند و بحمدلله این حرکتی که در رسا آغاز شده باید تداوم پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم گام نخست برای بیانیه گام دوم انقلاب را گفتمان سازی دانست و اظهار داشت: نگاه رهبری یک نگاه بخشی و جزیی نگر نیست که تنها به حوزه یا دانشگاه و یا دولت نگاه کنند.

وی تصریح کرد: ما نقش حوزه و دانشگاه را به عنوان بخش های اثرگذار از این نگاه برجسته می دانیم و این بیانیه در جاهای مختلف به این دو مرکز نگاه ویژه دارد، اما در بسیاری از بخش ها نگاه ملی و حتی در بخش هایی نگاه فراملی است.

حجت الاسلام هاشمی تاکید کرد: در عرصه های ملی نگاه به گفتمان سازی وجود دارد، از جمله این محورها اصل حاکم و همان موضوع عدالت و مبارزه با مفاسد و فاصله طبقاتی است.

وی با بیان این که امروز دغدغه اصلی مردم هم همین مسائل است، اظهار داشت: ما اگر به گفتمان قرآن و نهج البلاغه هم نگاه کنیم می بینیم در مسائل توسعه و پیشرفت، عدالت نقش محوری دارد.

این استاد حوزه با تاکید بر این که حوزویان می توانند نقش مؤثری در این جهت ایفا کنند، ابراز کرد: حوزه و روحانیت با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند می توانند نقش مهمی در فرهنگ سازی و گفتمان سازی نسبت به بیانیه ایفا کنند.

وی تفسیر و تبیین اجتهادی بیانیه گام دوم انقلاب را رسالت روحانیت و حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: مساله دیگری که بسیار مهم است این است که ما نباید بنشینیم و صرفا به حلال و حرام و تبیین یک موضوع اکتفا کنیم، اگر می خواهیم در این جهت کار کنیم الگوها و تز و طرح های جدید جایگزین را باید معرفی کنیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: به عنوان مثال در بخش اقتصاد باید بانک ربوی را برداریم و اقتصاد متکی به نفت را کنار بگذاریم، برای تحقق این مهم باید تز و الگویی که برخاسته از فقه و اسلام است را در عرصه های مختلف ارائه کنیم.

وی همچنین بر لزوم کادرسازی برای بیانیه گام دوم انقلاب تاکید و تصریح کرد: هر کس را از هرکجا آوردن و در هرجا نشاندن نتیجه نمی دهد، در حوزه باید نهاد و سازمانی برای این کار ایجاد شود تا افراد متخصص این عرصه تربیت شوند.

استاد حوزه علمیه قم به کمبود قاضی متعهد و متخصص در کشور و وجود پرونده های متعدد در دستگاه قضا اشاره و تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر دست قوه قضاییه از وجود قضات متعهد و خبره به اندازه لازم، خالی است؛ در چنین شرایطی در حوزه هم یک نهاد درست و حسابی برای تامین و پاسخگویی به این نیاز نداریم. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات