۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۶۲۲۱۳۵
حجت الاسلام ذوالنور تبیین کرد؛

چرا برخی نمایندگان مجلس با شفافیت آراء مخالفند؟

چرا برخی نمایندگان مجلس با شفافیت آراء مخالفند؟
نماینده مجلس با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با شفافیت آرا گفت: نمی‌توان برخی مسائل حساس را علنی کرد ولی بحث شفافیت آرا از این قسم بیرون است و مخالفت با آن معنا ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه در نشست بصیرتی مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) با اشاره به لزوم راز نگهداری به ویژه در مورد مسائل حساس و کلان کشور اظهار داشت: همانطور که هر فردی سر دارد، کشور هم سر دارد که اگر زده شود از بین می‌رود، از این رو نمی‌شود هر مسأله ای فاش شود.

وی افزود: اما این که می گوییم رأی باید شفافیت داشته باشد منافاتی با آن ندارد چرا که در مجلس شورای اسلامی هم موافق و هم مخالف صحبت می‌کنند و رادیو و تلویزیون موظف اند که مجلس را پخش کند، بنابراین وقتی خود موضوع و دلایل آن علمی است چرا باید رأی مخفی باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که فاش کردن برخی امور به صلاح نیست، تصریح کرد: مباحث اشخاص را تا فرد و موضوعش عمومی نباشد نمی‌شود فاش کرد و یا برخی مسائلی که جاسوسان خارجی حاضرند میلیون‌ها دلار خرج کنند تا آن را به دست آورند ما که نمی توانیم روی تریبون بیان کنیم، گاهی بعضی گفتند باید قوه قضاییه هم شفافیت آرا داشته باشد اما مخالفت کردیم چرا که نمی‌شود چون آنجا آبروی فرد در میان است.

حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به شورای امنیت ملی را که نمی‌توان شفاف و علنی کرد چون خدمت به دشمن است ولی بحث شفافیت آرا از این قسم بیرون است و مخالفت با آن معنا ندارد.

وی در ارتباط با سؤال مطرح شده در برنامه پایش مبنی بر این که آیا دولت و مجلس با هم همدست شده‌اند تا قیمت دلار افزایش یابد و جبران خسارات بخش های مختلف حل شود، گفت: این سخن کذب محض است چون بیشترین ضرر را از گرانی خود دولت می‌برد، بنابراین این راه حل نیست که دولت و مجلس تبانی کنند و به سقوط پول ملی دست بزنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با نقش احزاب سیاسی مجلس در جناحی شدن لوایح ابراز داشت: به عقیده من این نقش خیلی زیاد است، به عنوان مثال غالب اصلاح‌طلبان به شفافیت آرا رای منفی دادند علتش آن هم همین است که فکر می‌کنند اگر رأی ایشان معلوم باشد در جایی مثل CFT باعث می شود لکه ای در پرونده‌شان در شورای نگهبان باشد و این مباحث جناحی در خیلی مسائل دیگر هم هست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که این دوره مجلس چقدر موفق بوده است، گفت: جواب من این است که من از این دوره راضی نیستم و من معتقدم مجلس فعلی وظیفه‌اش را درست انجام نداد تا موفق باشد، چراکه مجلس می توانست تا حدودی این وضعیت آشفته مردم را حل کرده یا حداقل کمرنگ تر کند.

حجت الاسلام ذوالنور تأکید کرد: من حاضرم با رییس مجلس و نایبان او مناظره کنم که مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند ولی نکرد، چون اگر سهوی بود با تذکر رفع می‌شد و اگر عمدی بود کارهای دیگری می توانستیم بکنیم به علاوه این که کمیسیون های مجلس نیز تعاملی با هم ندارند چون هیأت رییسه باید آن را هماهنگ کند که نمی‌کند.

وی در پایان این نشست در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر این که آیا میزان دارایی های خود را اعلام کرده اید، گفت: تا حالا چنین چیزی برای نمایندگان مجلس مطرح نبوده است تا من هم اقدام کنم اما در قوه قضاییه سامانه‌ای در حال تدوین است که با مهلت ۲ ماهه به همه نمایندگان و همه مسؤولان می گوید که لیست اموالشان را ثبت کند و بنده به شما می گویم هر زمان که این سامانه راه افتاد ما جزء اولین ها هستیم./1330/

ارسال نظرات