۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۲۲۲۳۷
در نطق وکلای ملت مطرح شد؛

اجرای کامل اصول قانون اساسی راه برون‌رفت از معضلات جامعه است

اجرای کامل اصول قانون اساسی راه برون‌رفت از معضلات جامعه است
عضو فراکسیون روحانیت پارلمان در نطق میان دستور خود گفت: تنها راه برون رفت کشور از مشکلات کنونی، عمل به تمامی ارکان قانون اساسی است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از وکلای ملت امروز یکشنبه هفتم مهرماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است: 

هشدار به افرادی که پروژه ناامیدسازی و اعتمادزدایی مردم را دنبال می‌کنند

سیده فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در نطق میان دستور خود را به شرح ذیل قرائت کرد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام به محضر ملت بزرگ ایران، گرامی میدارم هفته دفاع مقدس را که امید به آینده و اعتماد به جوانان از مهمترین درس‌های آن بوده است و یاد می‌کنم از ایثارگران و رزمندگان معسر و نیز از زنان جانبازان اعصاب و روان، شیمیایی و قطع نخاع و ایثارگری‌های‌شان و امیدوارم دولت توجه بیشتری را در رسیدگی به آن‌ها معطوف دارد.

امروز به‌حسب وظیفه نمایندگی ملت سخنانی را بیان می‌کنم؛

۱- در حالی که بر همه نمایندگان است تا رفتار و عملکرد خود شأن نمایندگی ملتی بزرگ را ایفاء کنیم، نمی‌توان به سادگی از کنار خطاب قرار دادن مجلس نمایندگان مردم با اهانت‌آمیز آفرین‌ترین لحن‌ها گذشت. حال باید پرسید مجلس به‌عنوان رکن مردم‌سالاری چرا اینگونه مورد حمله است؟، آیا اهدافی جزء ناامید کردن مردم و اعتمادزدایی در دستور است؟

هشدار می‌دهم؛ به آنانی که در ساحت سیاسی، مسیر‌های ضد اخلاقی را پیش گرفته‌اند، به آنانی که نان‌شان در ناامیدی و مشارکت سیاسی پایین مردم است. مسیرتان را از دشمنان ملت ایران جدا کنید و دست از پروژه ناامیدسازی و اعتمادزدایی بردارید.

۲- از رییس محترم جمهور می‌خواهم گزارش پیگیری‌های "اجرای منشور حقوق شهروندی" را به مجلس ارائه کند، همچنین از اقدام قوه‌قضائیه برای ارسال "لایحه منع خشونت علیه زنان" تشکر می‌کنم و از رییس محترم قوه قضائیه می‌خواهم؛ دستور اکید بر احترام حقوق ملت در قانون اساسی داشته باشند، تشکل‌های صنفی کارگران، معلمان، خبرنگاران، زنان و نظایر آن‌ها نباید برای تجمعات صلح‌آمیز و صنفی‌شان و پیگیری مطالبات‌شان بازداشت و محاکمه شوند،

۳- مجددا به حسب حوزه تحصصی خود توجه دولت و مجلس را به اهمیت شیوه تامین مالی بودجه دولت جلب می‌کنم، تصمیمات امروز می‌تواند به سیل تورم خانمان‌برانداز سال آینده بدل شود. در میان راهکار‌های مصوب تاکنون اجرای سیاست‌های تورم‌زا را مشاهده کرده‌ایم که آثار آن را سال آینده می‌بینیم لذا مجددا بر استقلال بانک مرکزی که ماموریت اصلی آن مهار شکاف تورمی است تاکید می‌کنم، در غیر این‌صورت در انتخاب میان کاهش شدید مصارف دولت یا تحمیل تورم به ملت دومی رخ خواهد داد. به همین جهت باید تصویب هرچه سریع‌تر طرح بانک مرکزی در مجلس مورد توجه هیات رییسه قرار گیرد و در این مدت نظارت مستمر مجلس بر تصمیمات و عملکرد‌ها در این زمینه ضرورت دارد.

*بخش حوزه انتخابیه

۴- در رابطه با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی علی‌الخصوص اتصال مترو اسلامشهر و پردیس به تهران به رییس‌جمهور و وزیر کشور تذکر می‌دهم.

۵- با توجه به آغاز سال تحصیلی به دولت در زمینه ضرورت نوسازی و بازسازی مدارس تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس -که متاسفانه در رتبه‌های نخست بافت فرسوده کشور قرار دارند- تذکر می‌دهم، داشتن محل امن برای تحصیل جزو حقوق فرزندان این کشور است.

۶- همچنین درخصوص مسئله آسیب‌های اجتماعی حاشیه تهران به‌عنوان پایتخت کشور باید بگویم؛ به دولت و تمامی دستگاه‌های مربوطه برای اجرای "قانون هوای پاک" تذکر می‌دهم، همچنین تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه و امور اجتماعی و سایر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی که در این حوزه ورود دارند؛ اشتغال و معیشت مناطق حاشیه‌ای باید اولویت قرار گیرد تا شاهد بهبود و اصلاح باشیم.

لزوم توجه به دغدغه نیرو‌های حق الزحمه و شرکتی صدا وسیما

سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود را به شرح ذیل قرائت کرد:

باسمه تعالی

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا، امام شهدا و با سلام به ملت شریف ایران، همچنین با سلام و عرضادب و احترام خدمت مردم نجیب، فهیم و مرزدار استان کردستان و سلام و ارادت به حضور مردم شرافتمند حوزه انتخابیه ام سنندج، دیواندره، کامیاران، موچش شویشه، زرینه، حسین آباد و هزار کانیان.

همکاران محترم! به گفته تاریخ نویسان، کرد‌ها با پیشینه تاریخی درخشان، از کهن‌ترین اقوام و از پایه گذاران فرهنگ و تمدن ایران زمین هستند که متاسفانه بررسی ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن‌ها فراموش شده است.

بنده بدین خاطر که کرد هستم و شناخت خاصی از ظرفیت‌های فرصت ساز استانم دارم به چند نکته اساسی اشاره می‌کنم که می‌طلبد، دولت مردان کشور از زاویه فرصت‌های کلان بدان بنگرند. تنوع فرهنگی و زبانی، تکثر دینی، گستردگی هنری، شرایط توپوگرافی، آب و هوای مناسب و سرمایه انسانی منحصر به فرد در استان کردستان می‌تواند فرصتی برای تبادل فرهنگی و توسعه‌ی صنعت گردشگری در این کشور باشد، اما این پتانسیل بزرگ به حاشیه رفته است در حالیکه می‌تواند منبع اقتصادی فوق العاده‌ای برای اشتغال زایی و رفع بیکاری باشد.

بر اساس آمار‌های رسمی، کردستان دومین تولید کننده گندم در کشور است، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید می‌شود، اما دولت در فصل برداشت و در زمان خرید گندم، به جای ایجاد مشوق‌های تولیدی و ابزار‌های تسهیل گر، فقط نظاره گر بی نظمی است، از صف‌های طولانی گرفته تا نحوه پرداخت بهای گندم، بزرگ‌ترین دغدغه کشاورز ماست.

بر اساس آمار‌های واقعی، بزرگ‌ترین و بهترین معادن در استان کردستان جای دارد، اما یا معادن ما تعطیل است یا مواد معدنی خام فروشی می‌شود، یا معدن کار، گرفتار پیچیدگی و بوروکراسی اداری است.

براساس آمار‌های رسمی، ۷۵ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود، ولی محروم از صنایع تبدیلی هستیم، حدود ۱۳ هزار خانواده کردستانی در چرخه تولید توت فرنگی فعال هستند، مگر اجرای سند توسعه کردستان در بخش کشاورزی، همان مکانیزم اقتصادی برای توسعه گردشگری مزارع نیست؟ اجرای آن خواسته ماست، اما دولت در این مورد به خواب زمستانه فرو رفته است.

بیشترین منبع درآمدی مردم روستا‌های کامیاران کشت گوجه فرنگی است، با وزیر محترم جهاد کشاورزی مکاتبه کردیم و خواستار اختصاص یارانه و خرید تضمینی گوجه فرنگی استان کردستان شدیم، اعضای هئیت مدیره تعاون روستایی کشور به کامیاران آمدند و قرار شد گوجه فرنگی با نرخ مصوب هر کیلو ۱۱۵۰ تومان خریداری شود، اما محصول گوجه فرنگی روستانشینان کامیاران همچنان در صف‌های طولانی، فروش نرفته و زیر آفتاب گندیده است، چرا مردم را از چاله به چاه می‌اندازید؟ این چه مدیریتی است؟ این چه برنامه ریزی مریض و ناقصی است که ضمانت اجرایی ندارد. باید به حال دولتی گریست که توانایی مدیریت خرید گوجه فرنگی را هم ندارد.

دوستان! این حقیقت را کتمان نمی‌کنم در کردستان هم مدیر توانمند و دلسوز هست و هم استاندار زحمت کش، بدون شک دولت به خواب رفته است، تمام دنیا دست تولید کننده را می‌بوسند، دست تولید کننده را می‌گیرند، اما ما برعکس، دست تولید کننده را می‌شکنیم و می‌خواهیم کشور آباد شود. آب، حق آبه و افزایش زمین‌های زیر کشت آبی، مگر خواسته بیراهی است؟ چرا مفاد سند توسعه استان در حوزه آب کشاورزی اجرا نمی‌شود؟ کردستانی که خود منبع آب است چرا باید کشاورز ما لنگ آبیاری باشد؟ در زمان صدارت وزیر قبلی راه و شهر سازی بار‌ها داد زدیم به داد جاده‌های کردستان برسید به قتلگاه و قصاب خانه انسانی تبدیل شده اند، هر روز یک نفر در جاده‌ها کشته می‌شود، دوستان حرف ما را نشنیدند.

حق مردم نجیب کردستان در حوزه‌های آب، راه هوایی، راه آهن، راه روستایی، راه بین شهری، صنعت، کشاورزی پایمال شده است، برای اینکه به میانگین کشوری برسیم به تبعیض مثبت نیاز داریم. به بودجه جهشی نیاز داریم، به ضرب الاجل نیاز داریم.

نمایندگان زبان‌ها و رنگ‌ها و فرهنگ ها! می‌خواهم از روی وجدان ناظر سخنان بنده و عکس العمل رییس جمهور باشید، روی حرفم با رییس دولت تدبیر و امید است، شخص آقای حسن روحانی که مدعی اصلاحات و داشتن برنامه سیاسی است در حالیکه بنده هیچ کورسویی از امید در برنامه ایشان برای کرد‌ها نمی‌بینم چراکه از وعده وزیر اقوام ایشان تا پرداختن به مطالبات کلان و مشارکت ما کرد‌ها در بدنه دولت، همگی سراب شد و امروز باید بر سر نرخ گوجه فرنگی در کامیاران یا افتتاح استخر دیواندره بعد از ۱۳ سال با این دولت چانه بزنیم آیا این یک طنز سیاسی نیست؟ به نخبگان کرد چه بگوییم؟ به تحصیل کرده‌های بیکار چه بگوییم؟ به کشاورز و دامداری که تمام زندگیش را در سبد تولید گذاشت چه بگوییم؟

جناب آقای روحانی! حضرتعالی انتقاد نمایندگان مجلس از دولت را تبلیغات قلمداد کرده بودند، اما بنده در جایگاه وکیل مردم کرد، اگر از شما بپرسم می‌خواهید چگونه باقی مانده عمر این دولت را پیش ببرید؟ یا اگر سوال ساده‌تر و محدودتری بپرسم، شما برای کردستان چکار کردید؟! کما کان سکوت پیشه خواهید کرد! زیرا دستاورد‌های اقتصادی دوران ریاست جمهوری حضرت عالی برای مردم کرد، شعارزدگی، عقب ماندگی و درجا زدن بوده است، امروز اگر از اقتصاد کردستان، فاکتور بگیریم باید به سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به استان کردستان برگردیم که در آن سفر بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار و بودجه و تصویب بیش از هزار و ۲۰۰ طرح، نصیب استان محروم کردستان شد و اگر همین بودجه سفر رهبری نبود امروز کردستان فلج‌تر و عقب مانده‌تر بود، مسئولان کشوری از رهبری خجالت بکشند یا به کردستان سفر نکنند یا دست پر به کردستان بیایند.

جناب آقای روحانی! برخی از مدیران و مسئولان، جامعه را به لبه پرتگاه ناامیدی برده اند. مگر منطقی است، تولید را رها کنیم و تولیدکننده سرگردان شود و بعد انتظار داشته باشیم که کولبری حذف شود؟ بیکاری کاهش یابد؟ بلاتکلیفی تولیدکننده باعث بی اعتمادی به دستگاه‌های اجرایی شده است، اگر می‌خواهیم افکار عمومی از گردونه سیاست زدگی خارج شود. باید از شعارزدگی و وعده‌های توخالی فاصله بگیریم. پروژه دکانداران سیاسی، پروژه پوسیده‌ای برای توسعه نیافتن زیرساخت‌های کردستان است.

امروز از شما می‌خواهم خودتان را شرمنده تاریخ نکنید، در این مدت باقی مانده عمر سیاسی تان برای اقتصاد ورشکسته استان کردستان حرکتی تاریخی انجام دهید، بستر لازمی را برای کلنگ زنی یک کارخانه در استان کردستان فراهم کنید که حتی اگر در دولت آتی تکمیل شود، کرد‌ها از شما به عنوان یک سیاستمدار عمل گرا یاد کنند.

جناب رییس جمهور! اگر حضرت عالی و نیم دولت به بن بست تصمیم گیری رسیده اید، نباید مملکت را به قهقرا ببرید، وزارتخانه‌های تحت امر شما تصمیمات غیرکارشناسی تجویز می‌کنند، آیا خبر دارید وزارت نفت، مقدار سوخت گیری خودرو‌های مردم را محدود کرده است؟ برخی از مردم باید برای سوخت روزانه چندین بار در پمپ بنزین‌ها توقف کنند، یک روز ۳۰ لیتر و در آینده خبر از زدن ۱۵ لیتر بنزین بگوش می‌رسد، یک روز با کارت سهمیه بندی و روز دیگر بدون کارت این چه سیاست درستی است که ما نمی‌فهمیم و شما می‌فهمید؟ در خاتمه از آقای علی عسگری ریاست محترم صداوسیما می‌خواهم به دغدغه نیرو‌های حق الزحمه و شرکتی آن سازمان در کل مراکز استان‌ها که سالیان زیادی به امید استخدام در آن دستگاه خدمت کرده اند، توجه جدی نمایند و دستورات لازم را به نفع این عزیزان صادر کنند.

قانون اساسی خونب‌های شهیدان و میثاق ملی ماست

حجت الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی نفی استبداد داخلی و استیلای خارجی است، اینک سالهاست که مردم سالاری دینی بر این کشور حاکم است و مردم ایران خود برای سرنوشت خویش تصمیم می‌گیرند؛ و اراده قدرت‌های خارجی در انتخاب ما تاثیری ندارد، این در حالی است که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ابرقدرت‌ها برایمان وزیر و وکیل تعیین می‌کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیاییم قدر این نعمت را بدانیم، اما فراموش نکنیم لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید، اما فراموش نکنیم نسل ما بر اساس شعار‌ها و آرمان‌های بلندی، چون استقلال آزادی، عدالت، جمهوریت، اسلامیت و کرامت انسان به، اما خویش لبیک گفت و با خود صادق باشیم آیا وضع موجود همان وضع مطلوب انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: قانون اساسی خونب‌های شهیدان و میثاق ملی ماست، این قانون محصول تفوق فق‌ها و بهره گیری از آخرین دستاورد‌های بشر در اداره کشور‌ها است. اجرای کامل همه اصول قانون اساسی و بازنگری در تفسیر آن‌ها مهمترین راه برون رفت از معضلات سیاسی و فرهنگی امروز جامعه ایران است، بنابراین بیاییم از سطر تا ذیل قانون را فصل الخطاب بدانیم و هر کس به اختیارات و مسئولیت‌های خود در قانون متعهد باشیم.

حجت الاسلام مازنی یادآور شد: متاسفانه سالهاست که اختلافات و تنازعات سیاسی از مرز منافع حزبی و جناحی عبور کرده و بخش قابل توجهی از ظرفیت نیرو‌های انقلاب به حصر و تخریب رقیب اختصاص پیدا کرده است، از سوی دیگر موضوع شفافیت که دغدغه امروز اقشار مختلف جامعه است ریشه در عدم شفافیت در نظام انتخابات دارد.

وی خاطرنشان کرد: همصدا با بسیاری از عقلای قم پیشنهاد می‌کنم جبهه‌های مختلف سیاسی در چند حزب بزرگ سازماندهی شوند و با بررسی همزمان طرح و لایحه انتخابات نظام انتخابات را بر این اساس اصلاح کنند به ویژه آنکه در شرایط کنونی هیچ شائبه نفی و ضرری متوجه نمایندگان این دوره نیست.

حجت الاسلام مازنی افزود: طرح گفتگوی ملی طی سه سال گذشته مورد استقبال بسیاری از شخصیت‌های تاثیر گذار قرار گرفت، در حال حاضر دو جلسه منظم در مجلس و خارج از مجلس تشکیل می‌شود، ضمن تشکر از عزیزانی که در این مسیر هم قسم شده اند از همه احزاب و جناح ها، صاحبنظران و دلسوزان کشور به ویژه نمایندگان مجلس می‌خواهم که بجای قهر و خشونت به راه حل گفتگوی ملی بپیوندند. گفتگوی ملی در پی یافتن حداقل اشتراک وجوه برای گفتگو است. همه جریان‌های سیاسی کشور بر مبارزه با فساد تاکید دارند. همه دلسوزان کشور بر بهبود معیشت مردم تاکید دارند. نمی‌شود ما نمایندگان مردم، سیاسیون و دلسوزان کشور در مواجهه با هر مساله‌ای به منازعات بی حاصل مشغول باشیم و مردم درگیر مسائل و مشکلات عدیده باشند. با گفتگوی ملی برای حل این مشکلات راه حل بیابیم، برای دشمن خارجی و مشترک تفاوتی نمی‌کند رییس جمهور اصلاح طلبباشد یا اصولگرا.

وی عنوان کرد: دشمنان ما با ایران متحد و پیشرفته دشمن هستند و ما با گفتگوی ملی می‌توانیم مانع تعبیر خواب‌های آشفته آن‌ها شویم. با گفتگوی ملی دیگر جناح‌ها بر سر منافع ملی یکدیگر تعارض پیدا نمی‌کنند اصل بر منافع ملی است نه جناجی. اصل بر ارتقای سرمایه و منزلت اجتماعی است نه تخفیف آن. اصل آن است که اگر جایی رقبتی هست بر مبنای اصول مصرح قانون اساسی باشد. همه جریان‌ها محترم شمرده شوند، فرصت رقابت برابر داشته باشند تا همه از نتیجه برابر خشنود باشند.

حجت الاسلام مازنی افزود: برگزاری انتخابات رقابتی شفاف به مصابه گفتگوی معنادار بین مردم و حاکمیت است هر دو طرف این گفتگو باید به آداب و اخلاق گفتگو پیابند باشند. انتخابات دوم اسفند با مشارکت حداکثری می‌تواند مظهر وفاق و همدلی و نماد گفتگوی ملی باشد.

وی بیان کرد: قهر با صندوق رای به نفع هیچ کس نیست، دود آن به چشم مردم خواهد رفت، اما کسانی که مردم را به مشارکت حداکثری دعوت می‌کنند باید لوازم آن را نیز برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان فراهم کنند. اگر مردم با صندوق رای قهر کنند هزینه آن را خود باید بپردازند. اما حاکمان و منتخبان ملت و رهبران احزاب و جناح‌های سیاسی باید تاوان سنگین تری بپردازند.

حجت الاسلام مازنی افزود: عمل نکردن به وعده ها، بی خاصیت نشان دادن رای مردم، ایجاد مزاحمت رسمی و غیر رسمی برای دولت منتخب ملت و اهانت به مجلس مردم را به بی تفاوتی می‌کشاند. دفاع رییس مجلس از کیان مجلس قابل قدردانی است، اما برخی محافل بدانند با توهین و تخریب مجلس تیشه به ریشه مردم سالاری دینی می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: برای مبارزه واقعی با تبعیض، فقر و فساد باید با ریشه‌های فساد مبارزه کرد و برای مبارزه ریشه‌ای با فاسد آزادسازی اقتصادی، اصلاح نظام مالیات به نفع مستضعفان، اصلاح نظام گمرکات، آزادی سوت زنان، احزاب و رسانه‌ها و از همه مهمتر مبارزه با فساد سیاسی را در دستورکار خود قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با هدایت‌های مقام معظم رهبری و همدلی همه ارکان نظام بحران ناشی از تحریم ظالمانه دولت آمریکا را مهار کرد که قابل ستایش است، اما انتظار می‌رود این شورا مداخلات اقتصادی دستگاه‌های دولتی را ساماندهی کند و به نهاد‌های خدماتی و اجتماعی مانند وزارت رفاه، بنیاد شهید، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و اقتصادی نهاد‌های حکومتی را از بنگاه داری نجات دهد.

وی افزود: متاسفانه همچنان شاهد اجرای موادی هستیم که امنیت سرمایه گذاری را دچار آسیب کرده، ضروری است در شرایط جنگ اقتصادی از اجرای شتابزده طرح‌های جدید قبل از بازسازی اعتماد عمومی که می‌تواند موجب آشفتگی و هجوم افسار گسیخته سرمایه‌های سرگردان و ایجاد آسیب‌های جدی در سایر بخش‌ها شود، خودداری شود.

حجت الاسلام مازنی گفت: کاهش وافزایش تعداد امضا‌های حساب‌های قوه قضائیه قانع کننده نیست. ضمن اینکه در شرایط تحریم ظالمانه دشمن ممکن است همه دستگاه‌ها ادعای اضطرار کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در پایان تاکید کرد: در هفته دفاع مقدس یاد و نام همه شهیدان و ایثارگران به ویژه شهیدان هفتم مهر بالاخص سیدعبدالکریم هاشمی نژاد گرامی می‌دارم و دست همه سربازان و پاسداران وطن را می‌بوسم.

نیرو‌های قراردادی در روزگار سخت جنگ اقتصادی شایسته بیشترین حمایت‌ها هستند

سکینه الماسی نماینده مردم کنگان، دیر و جم در خانه ملت در نطق میان دستور خود گفت: در روز‌هایی که گذشت ایران اسلامی مزین به گرامیداشت سالروز جانفشانی‌ها، فداکاری و عزت‌مداری امتی بزرگ در دفاعی مقدس در ۸ سال جنگ تحمیلی حضور استکبار جهانی بر علیه آب و خاک بود؛ بر خود فرض می‌دانم که دفاع مقدس شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز و رزمندگان غیور را که باعث شدند وجبی از این در پرگهر به دست دشمن نیفتد را ارج نهاده و برای استقامت که نمونه بی بدیلی در تاریخ است درود می‌فرستم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ۷ مهرماه روز آتش نشان را به آتش نشانانی که خطر را به جان می‌خرند تا آرامش و ایمنی را به مردم هدیه دهند را تبریک گفت و ادامه داد: امیدواریم مسئولان مربوطه مطالبات و مشکلات این قشر زحمتکش را مرتفع کنند.

وی از عملکرد وزیر راه و شهرسازی برای بی توجهی به جاده‌های حوزه انتخابیه انتقاد کرد و گفت: به عملکرد ضعیف این وزارتخانه نقد جدی دارم؛ آقای وزیر جاده ساحلی دیر بوشهر که به درستی توسط مردم جاده مرگ نامگذاری شده تا کی باید جان بستاند و خانواده‌ها را داغدار کرده و ما را شرمسار آن‌ها کند؛ قضه پرسوز مرگ تمامی اعضای یک خانواده را در این جاده باید به کجا شرح دهیم؟

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس یادآور شد: جاده جم- فیروزآباد یکی از مطالبات اصلی مردم ایران است، اما همچنان بر روی کاغذ باقی مانده و عملیاتی نشده است.

الماسی از وزیر نفت بابت اجرای طرح‌های عمرانی مسئولیت‌های اجتماعی در قالب بسته ۶۰۰ میلیاردی تشکر کرد و گفت:، اما حذف شهرستان دیر از مسئولیت‌های اجتماعی وزرات نفت که در هفته‌های اخیر رخ داد مایه تعجب و تاسف است در حالی که این شهرستان میزبان مجتمع‌های پتروشیمی است و فاصله فضایی و افقی تا تاسیسات پارس جنوبی در شهرستان کنگان تنها ۶ کیلومتر و متاثر از آلودگی‌های این تاسیسات است؛ بخش قابل توجهی از کارکنان پارس جنوبی در این شهرستان زندگی می‌کنند با این وجود چرا باید شهرستان دیر حذف شود از آقای زنگنه که همواره در اجرای تعهدات این وزارتخانه حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تاکید داشتند می‌خواهم دستور عاجل و سریع برای تجدیدنظر در این مصوبه را صادر کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: دستور وزیر نفت در مورد بررسی وضعیت تیم‌های فوتبال پارس جنوبی جم، نفت مسجدسلیمان، نفت آبادان و نفت و گاز گچساران موجی را از نگرانی و اضطراب برای مردم این استان‌هایی که میزبانان صنعت نفت است فراهم آورده؛ جناب آقای زنگنه آیا شایسته است که آلودگی و محرومیت ناشی از تاسیسات حوزه انرژی را مردم این استان‌ها متحمل شوند، اما از داشتن یک تیم فوتبال که زمینه ساز نشاط اجتماعی و همبستگی منطقه‌ای می‌شود محروم باشند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چرا می‌خواهید این حداقل حق را از مردم دریغ کنید؟ امیدواریم بررسی وضعیت این تیم‌ها که به دستور زنگنه باید تا ابتدای آذرماه سال جاری نهایی و به تقویت این تیم‌ها منتهی شود نه تضعیف و حذف آن‌ها که اگر چنین شود رابطه مردم با کارکنان صنعت نفت دچار حاشیه و دغدغه می‌شود؛ یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه‌های کارکنان پارس جنوبی وضعیت نیرو‌های قراردادی و شرکتی به قرارداد مستقیم است؛ نیرو‌هایی که در این روزگار سخت جنگ اقتصادی همچون رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در حال جهاد مقدس اقتصادی و شکوفایی کشور و چرخیدن چرخ اقتصادی توسعه مملکت هستند آیا شایسته بیشترین حمایت‌های نیستند؛ این نیرو‌ها نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه با وضعیت قراردادی موجود فاقد حداقل امنیت شغلی و همواره نگران از دست دادن شغل خود هستند.

وی یادآور شد: از سویی تبعیض موجود میان نیرو‌های قراردادی و قرارداد مستقیم در دریافت خدمات اولیه از جمله اسکان، تغذیه، حمل و نقل و سبد کالا و مهمتر از حقوق و مزایا باعث شده که انگیزه کارکنان قراردادی همواره مورد تهدید قرار گیرد.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس افزود: بی عرضگی مسئولان عربستان و تاکید آن‌ها به حل نظامی مسائل خاورمیانه کار را به جایی رسانده که خود عربستان متزلزل و به آستانه ورشکستگی رسیده است.

دلیل مقاومت دولت در برابر افزایش میزان یارانه نقدی مشخص نیست

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در بهارستان در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام هفته دفاع مقدس، گفت: از دولت تدبیر و امید که با تلاش‌های شبانه روزی علی‌رغم تمامی انتقادات توانست تا کنون تنش‌های جنگ اقتصادی را مدیریت کنند تشکر می‌کنم، همچنین ارائه مواضع روشنگرانه در مورد حقوق حقه ملت ایران در سازمان ملل توسط رییس جمهور نیز جای تشکر دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اقشار مختلف خصوصا جناح‌های سیاسی کشور امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت، گفتگو و تعامل برای عبور از بحران‌های اقتصادی ناشی از سیاست‌های استکباری ترامپ قانون گریز و کشور‌های اروپایی ناتوان از اجرای تعهدات خود نیاز دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی خصوصا در طرح‌های عمرانی کشور از دولت انتظار داریم در تهیه لایحه بودجه سال آینده و در تبصره ۱۲ فروش اموال مازاد را در اختیار استانداران قرار دهد و مسیر هزینه آن را جهت طرح‌های عمرانی کشور در همان استان تعیین کند؛ در غیر این صورت مشکلات گذشته ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اگر اختیارات کافی به استانداران داده شود در فعال سازی‌های پروژه‌های نیمه تمام عمرانی استان‌ها اثرگذاری بسیاری بالایی پیدا می‌کنند، ادامه داد: در بخش کشاورزی نیاز به اراده جدی برای تغییر الگوی کشت وجود دارد، سالانه بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنیم که ۹۰ درصد آن مربوط به کشاورزی است.

عابدی با تاکید بر اینکه اگر وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت را اعلام و برای اجرای آن تمهیداتی به کار ببندد کافی است تا ۱۰ درصد صرفه جویی شود که معادل ۷ میلیارد متر مکعب در سال می‌شود، عنوان کرد: استان اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد در بحرانی‌ترین وضعیت یک میلیارد متر مکعب آب کسر دارند و با صرفه جویی آب بخش کشاورزی مشکل سه استان برطرف می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا دولت برای افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از مصرف کنندگان پر مصرف با استفاده از ظرفیت قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقاومت می‌کند، گفت: امیدواریم افزایش میزان یارانه نقدی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی فشار مسائل مربوط به تامین آرد بر روی نانوایان برای افزایش قیمت نان است، افزود: هرچند که قیمت آرد ارزان و مناسب است و افزایش نیافته، اما مزد کارگر، هزینه تولید و بیمه سالیانه افزایش پیدا می‌کند و نانوایان در فشار شدیدی قرار دارند، باید یارانه آرد به نان صنعت داده شود تا صنعت نان ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد و نانوایان از فشار موجود رها شوند.

وی با تاکید بر اینکه منابع عظیم کشور در حال حاضر در اتلاف شدن است از یک سو استان‌ها برای انتقال آب از دریا هزینه‌های سنگینی می‌کنند، اما از سوی دیگر میلیارد‌ها متر مکعب آب شیرین به دریا و خلیج فارس ریخته می‌شود، تصریح کرد: بودجه استان‌ها جهت انتقال آب می‌تواند به صورت مثال در استان خوزستان برای خرید آب مازاد بر مصرف نیاز به کار بگیردند.

عابدی با اشاره به اینکه وزارت نیرو باید از ظرفیت قانونی اصل ۴۵ استفاده و برای ارائه الگوی حل مشکلات آب منطقه‌ای در کل کشور استفاده کند، ادامه داد: فعالیت ستاد احیا زاینده رود و ساماندهی آن رودخانه را از تونل تا تالاب گاوخونی را علی رغم تمامی تذکرات دولت و موافقت‌های رییس جمهور را شاهد نیستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش بهداشت درمان شاهد افت مراقبت‌های شدید پرستاری به دلیل کاهش تعداد نیرو‌ها هستیم، گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به استخدام ۲۰ هزار پرستار در سال جدید کرده، اما این موضوع نیز کمبود‌ها را جبران نمی‌کند، در ماده ۷۴ قانون توسعه ششم دولت و وزارت بهداشت مکلف شده‌اند تا مراقبت‌های در منزل را افزایش دهد، اما شاهد این امر حیاتی برای مردم نیستیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: مقرر بود دانشگاه علوم پزشکی ۱۰ مرکز تخصصی در شرق استان اصفهان و مرکز مبارزه با بیماری سالک ایجاد کند، اما تا کنون این اقدام صورت نگرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: از وزارت صنعت و معدن و میراث فرهنگی و گردشگری این انتظار را داریم تا با اقدام به‌جای مجلس شورای اسلامی و ایجاد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شاهد رشد چشمگیر گردشگری در سال‌های بعدی باشیم. /۸۵۶/
ارسال نظرات