۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۲۲۲۶۵
آیت الله بطحایی در گفت وگو با رسا:

کنترل اموال مسؤولان ریشه در سیره امیرمؤمنان دارد

کنترل اموال مسؤولان ریشه در سیره امیرمؤمنان دارد
نماینده خبرگان با بیان اینکه کنترل اموال مسؤولان از رانت خواری، رشوه و دزدی های پنهان جلوگیری می کند، تأکید کرد که کنترل اموال مسؤولان ریشه در سیره امیرمؤمنان(ع) دارد.

آیت الله سید هاشم بطحایی نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم تقویت گفتمان مبارزه با فساد در جامعه گفت: فساد اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی به مثابه یک بیماری و مرضی است که اگر از آن پیشگیری و معالجه نشود، همچون موریانه ساختمان کشور را از درون می پوساند و سبب فروپاشی آن می شود.

وی ادامه داد: با توجه به تاریخ در می یابیم که دولت هایی همچون بنی امیه، بنی عباس، ساسانیان و حتی صفویان به علت فساد اداری، اقتصادی و اخلاقی و بی عفتی جامعه منقرض شده اند؛ اگر به پدیده فساد کم توجهی شود و درصدد مقابله با آن بر نیاییم بی شک سبب فرسایش، آلودگی و در نهایت مرگ جامعه خواهد شد.

آیت الله بطحایی ضمن تقدیر از آیت الله رییسی در برخورد قاطعانه و بدون تعارف با فساد ابراز کرد: ایشان با توجه به غیرت دینی که دارند در برخورد با فساد مصمم هستند؛ غیرت ایشان ایجاب می کند که کمر همت را محکم ببندد و بدون تعارف و ملاحظات جناحی و سازمانی با پدیده زشت و نامبارک فساد مبارزه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسأله فساد در برخی جاها ریشه دوانده است، عنوان کرد: متأسفانه مسائلی همچون کم فروشی، ربا، رشوه، اختلاس و در برخی موارد بی عفتی و فساد اخلاقی در بخش هایی در میان سطوح مختلف جامعه ریشه دواند، از این رو امروز باید قاطعانه با آن برخورد کرد.

وی یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از وقوع فساد در ادارات را تقویت بخش «حراست» دانست و تأکید کرد: امروز باید افراد سالم، با غیرت، متدین، نفوذ ناپذیر و جدی در بخش حراست ادارات حضور یابند تا این بخش به منزله «چشم دقیق و نظارتی» ادارات باشد و تمامی کارمندان آن را زیر ذره بین قرار دهد؛ اگر بخش حراست ادارات فاسد باشد، نمی توان با فساد مقابله قاطعانه داشت.

آیت الله بطحایی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در برخورد با فساد نباید زیر بار فشارها، تهدیدات و تطمیعات برود، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه برای برخورد با فساد علاوه بر تقویت بعد نظارتی خود باید از مردم بخواهد تا از فسادهایی که در ادارات مشاهده می کنند گزارش ارائه دهند؛ امروز قوه قضاییه باید از افراد متدین، سالم و دلسوز نظام گزارش های وجود فساد در برخی لایه های ادارات مختلف را به دست آورده و بدون ملاحظه با آنها مقابله کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر آیت الله رییسی قوه قضاییه را در جایگاه حقیقی خودش که مرکز مقابله با ظلم و فساد و محل رجوع مظلومان و محرومان است، حفظ کرده و مجدانه با فساد مقابله داشته باشد به عنوان یک انسان بزرگ علمی و عملی ثبت تاریخ جمهوری اسلامی خواهد کرد.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از رونمایی سامانه ثبت اموال مقامات عنوان داشت: این حرکت بسیار ارزشمند بوده و با مبانی اسلام کاملاً همخوانی دارد؛ امیرمؤمنان(ع) به عنوان بزرگترین رهبر اسلام هنگامی که پس از 25 سال زمام امور را در دست گرفتند، به مردم کوفه اعلام کردند «زندگی من از اموالم اداره می شود و هیچ مصرفی از بیت المال برای خود ندارم»؛ نظام ما نظامی علوی است، بنابراین باید مطابق سیره امیرمؤمنان(ع) اداره شود.

آیت الله بطحایی با اشاره به اینکه کنترل اموال مسؤولان ریشه در سیره امیرمؤمنان(ع) دارد، اضافه کرد: ایشان در همان روزگار اموال خودشان را برای مردم شفاف کردند و از آنها خواستند تا اگر چیزی به صورت نامشروع بر آن اضافه شد، آن را برای خودشان بر دارند.

وی با تأکید بر اینکه کنترل اموال مسؤولان از رانت خواری، رشوه و دزدی های پنهان جلوگیری کرده و جامعه را پاک می سازد، گفت: امروز همه مسؤولان باید اموال خود را در سامانه ثبت اموال مقامات کشور ثبت کنند، زیرا این کار به مبارزه با فساد و مقابله با رشوه خواری، در آمدهای نامشروع و حقوق های نجومی کمک شایانی می کند./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات