۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۶۲۲۲۸۶
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

رابطه عالم ملکوت با عالم ماده مانند رابطه انسان و سایه انسان است

رابطه عالم ملکوت با عالم ماده مانند رابطه انسان و سایه انسان است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: شهید مطهری می‌فرماید، رابطه عالم ملکوت با عالم ماده مانند رابطه انسان و سایه انسان است و انسان اصل و سایه انسان فرع است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل شنبه شب در مراسم سوگواری امام حسین (ع) هیات حضرت علی اصغر که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد به لزوم داشتن معرفت به عالم هستی اشاره کرد و گفت: هرکس بداند از کجا آمده است و کجا هست و به کجا می‌رود نشانه داشتن معرفت به عالم هستی است.

وی افزود: دنیا با تمام بزرگی و عظمتی که دارد به عنوان پست‌ترین عالمی است که خدا خلق کرده است و کسی که به دنیا وابسته می‌شود دوست دارد هزار سال در دنیا باشد و نمی‌تواند از دنیا دل بکند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: خداوند می‌فرماید، دنیا خوارترین و ذلیل‌ترین مخلوق من است و من آن را دنیا که به معنی پست است نامگذاری کرده ام.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در روایت می‌فرماید، اگر دنیا در چشم خدا ارزش داشت یک لیوان آب دنیا را به انسان کافر نمی‌دادم، اما چون دنیا برایم ارزش ندارد هرچه که انسان کافر بخواهد به او خواهم داد.

وی با اشاره به اینکه دنیا در برابر آخرت بی ارزش است، افزود: مثال دنیا نسبت به آخرت به مانند مثال رحم نسبت به دنیا است که نوزاد از یک محیط کوچک و تاریک پا به عرصه دنیایی وسیع و روشن می‌گذارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند علاوه بر این عالم، یک عالم دیگری به نام عالم ملکوت دارد که در سوره مبارکه انعام می‌فرماید، ما ملکوت را به ابراهیم نشان دادیم.

وی ادامه داد: عالم قیامت هنوز افتتاح نشده است، اما عالم ملکوت موجود است و براساس آیه شریفه سوره مبارکه یاسین که می‌فرماید، «فَسُبْحانَ الَّذی بِیدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَی» همه موجودات یک وجود در دنیا و یک وجود هم در عالم ملکوت دارند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه یکی از موجوداتی که وجود زمینی و ملکوتی دارد انسان است، گفت: شهید مطهری می‌فرماید، رابطه عالم ملکوت با عالم ماده مانند رابطه انسان و سایه انسان است و انسان اصل است و سایه انسان فرع است.

وی افزود: چشم انسان به عالم ملکوت بسته است در حالی که ابراهیم ملکوت را می‌دید و ائمه اطهار (ع) می‌توانستند ملکوت را ببینند و چشم برزخی برخی ازعلمای دین باز بود می‌توانستند عالم ملکوت را ببینند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: انسان در عالم ماده یک صورتی و در عالم ملکوت صورت دیگری دارد و زمانی که نماز و قرآن می‌خواند و به نیازمندی کمک می‌کند صورت زیبای انسان در عالم ملکوت است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کار‌های خوب انسان در عالم ملکوت رشد می‌کند و برای انسان تبدیل به خیر می‌شود و کار‌های شر انسان نیز در عالم ملکوت رشد می‌کند و برای انسان تبدیل به شر می‌شود./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات