۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۲۲۳۳۸

ورودی‌های ایلام نیازمند ساماندهی است

ورودی‌های ایلام نیازمند ساماندهی است
ورودی‌های هر شهر نقش تاثیرگذاری در ارزش بخشی به آن ایفا می‌کند و نخستین منظره از شهر را به مسافر نشان می‌دهد که در ایلام ورودی‌ها مناسب و شایسته دروازه عتبات عالیات نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا، امروزه مبادی ورودی از جمله فضاهای فراموش شده شهرها است که با مشکلات و نابسامانی‌های متنوعی روبه‌رو است برخی از این نابسامانی‌ها منجر به آن شده که مبادی‌ ورودی از حداقل مؤلفه‌های خوانده شدن به عنوان یک محیط و فضای مطلوب شهری بی‌بهره باشند.

در شهر ایلام فقدان غالب ویژگی‌های کلیدی هیچ گونه سنخیت و تناسبی میان شرایط موجود این حوزه‌ها با کیفیت فضایی مورد انتظار از مبادی ورودی را برقرار نمی‌سازد لزوم تعمق در این مسئله هنگامی بیشتر نمایان می‌شود که امروزه ورودی‌های شهر‌ها به سطحی از کیفیت تنزل پیدا کرده‌اند که در فضاسازی آنها غالبا تنها عناصرمشهود برنامه‌ریزی شده جهت یاداوری مفهوم ورود تعبیه یک تابلو است که ورود به شهر را متذکر شده و خوش آمد می‌گوید.

بنابراین با توجه به مفهوم و ماهیت موقعیت توقع‌ها و نقش ورودی شهرها پرداختن به این موضوع به توان یک فضای شهری امری اجتناب ناپذیر است که می‌طلبد ورودهای ایلام که روزانه محل تردد بسیاری از زائران ایرانی و عراقی است که ایرانی‌ها برای تشریف به عتبات عالیات و عراقی‌ها به قصد زیارت امام هشتم(ع) از این استان تردد و به تعبیری بین‌الحرمین ایران و دروازه عتبات عالیات است مورد توجه ویژه قرار گیرد و غفلت سالیان متمادی از این مهم را با خلق المان‌های زیبا و جذاب امکان حضور و توقف کوتاه در شهر ایلام را مهیا کرد.

نبود مبلمان شهری و فضای سبز

در ورودی ایلام به کرمانشاه از مسیر میدان امام حسن(ع) مسافران با تله‌ای از انواع نخاله‌های ساختمانی، زباله و تجمع تعمیرگاه‌های خودرو، انبار‌های متروکه کالا و مکان‌های جمع‌آوری خودروهای فرسوده روبه‌رو می‌شوند و ورود به کمربندی نیز مبلمان چشم‌نواز و یا فضای سبزی وجود ندارد.

یک شهروند ایلامی که روزانه در این مسیر تردد دارد گفت: در بدو ورود به شهر ایلام و از ورودی ایوان به ایلام ناگهان با تصاویری نظیر تعمیرگاه‌های خودرو، گاراژها، انبارها و مصالح‌فروشی‌ها روبه‌رو می‌شویم که نه‌تنها نشانی از هویت شهری ندارند بلکه تاثیرات ناخوشایندی در بیننده ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: لازم است به ورودی شهر توجه ویژه‌ای شود چرا که اهمیت ورودی شهرها آنقدر زیاد است که هر ورودی با نمادها و ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در ایجاد حس تعلق میان ساکنان و تازه‌واردان به شهر موثر باشد.

ورودی ایلام به ایوان در حوزه شهری نیست

بی‌توجهی به این ورودی به جهت آن است که بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ایلام اختلاف بر سر محدوده و نامحدوده بودن آن است و طالب صادقیان شهردار ایلام به صراحت عنوان می‌کند که این ورودی در حوزه شهری نیست و این نبود در حوزه شهری اجازه فعالیت عمرانی و زیباسازی به شهرداری ایلام را نمی‌دهد.

بهسازی ورودی تنگه ارغوان ‌ناممکن است

دیگر ورودی ایلام که محور تنگه ارغوان است نیز گرفتار فعالیت‌های عمرانی است که سال‌ها است بهانه‌ای شده است برای آن که هیچ اقدام چشم‌نوازی در آن به انجام نشود و شهردار ایلام شرط انجام اقدامات بهسازی و نوسازی این ورودی را تکمیل اقدامات راه‌سازی می‌داند.

ورودی سوم ایلام به دره‌شهر نیز که ورودی فرودگاه ایلام در آن قرار دارد اخیراً اقدامات نورپردازی آن انجام ولی از آن چشم‌اندازی که بتواند برای تازه واردان به شهر ایلام جذاب باشد برخوردار نبوده و نیازمند توجه بیشتر است.

ورودی‌های سه گانه شهر ایلام شایسته این شهر و قدمت آن نیست

طالب صادقیان با تاکید بر اینکه وضعیت ورودی‌های سه‌گانه شهر ایلام شایسته این شهر و قدمت آن نیست گفت: برای همین مدیران مربوطه در شهرداری ایلام نگاه ویژه‌ای به مناسب‌سازی ورودی‌های این شهر دارند تا بر زیبایی‌های این شهر بیفزایند.

شهردار ایلام گفت: آنچه تا امروز شهرداری ایلام را با مانع در زیباسازی‌ ورودی‌های شهر ایلام روبه‌رو کرده است مواردی است که در اختیار شهرداری نیست و نیازمند اقدامات فرابخشی است که در حال انجام آن هستیم.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات