۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۲۲۳۷۷

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۸ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۸ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 48 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 251 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 8 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۰۸

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  23 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 4 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 48 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 251 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 860 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 800 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1490 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. هم اکنون دلار در بازار آزاد با قیمت 11 هزار و 500 تومان، درهم امارات با قیمت 3 هزار و 176 تومان و پوند انگلیس 14 هزار و 264 تومان فروخته می شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 400 تومان خریداری می‌کنند. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 600 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

 

جهش ۶۴۸۸ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 8 مهر 98 با جهش 6488 واحد به رقم 324 هزار و 738 واحد رسید و رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت. 

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش 2098 به رقم 96 هزار و 265 واحد رسید.

به گفته برخی کارشناسان دلیل رکوردشکنی بورس تهران، فضای مثبت و امیدوار کننده سیاسی برای سرمایه‌گذاری، همچنین تامین نقدینگی شرکت‌های بورسی از سوی بانک‌ها،‌ رکود در بازارهای موازی مانند سکه، طلا و ارز و نیز افزایش درآمدهای ریالی شرکت‌های صادرات محور بورسی به مدد جهش نرخ ارز در سال قبل بوده است. 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 186 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 6.2 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 537 هزار معامله و به ارزش 2541 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش 1743 واحد به رقم 87 هزار و 280 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن با افزایش 1404 واحد به رقم 64 هزار و 440 واحد رسید.

اما شاخص آزاد شناور با افزایش 7206 واحد به رقم 376 هزار و 661 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 4213 واحد به رقم 235 هزار و 309 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 15 هزار و 445 واحد به رقم 663 هزار و 527 واحد رسید که نشان می‌دهد، عمده معاملات در بورس به صورت بلوکی و عمده انجام شده است.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی نقش تقویتی در شاخص کل بورس را داشته‌اند که در این زمینه نماد شرکت ارتباطات سیار ایران، شرکت گسترش نفت وگاز پارسیان، مخابرات ایران، گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پارس و پتروشیمی مبین بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت به قیمت پایانی هر سهم 542 ریال، بانک صادرات 618 ریال، آهنگری تراکتورسازی ایران، بانک اقتصاد نوین به قیمت هر سهم 4736 ریال، شرکت سایپا ، بانک پاسارگاد به قیمت هر سهم 2653 ریال و بانک پارسیان به قیمت 3599 ریال و فولاد مبارکه از نمادهای پر بیننده بورسی بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل با 63واحد افزایش به رقم 4 هزار و 299 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 244 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 270 هزار نوبت معامله و به ارزش 1291 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نمادهای مهم فرابورس در تقویت شاخص کل اثر گذار بوده‌اند که از مهمترین این نمادها می‌توان فولاد هرمزگان جنوب، سنگ آهن گهرزمین، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس نام برد.

امروز نمادهای پر بیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بیمه دی، توسعه و عمران استان کرمان، پتروشیمی زاگرس، کشت و صنعد شهداب ناب خراسان و سیمان لار سبزوار نام برد.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار برخی نمادها متوقف شده و برخی نیز بازگشایی شدند. که از جمله می‌توان توقف نماد داروسازی ابوریحان، را به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب نام برد.

بازگشایی نماد معاملاتی شرکت افست روی داد.

همچنین توقف نماد معاملاتی شرکت گروه بهمن نام برد.

بازگشایی نماد معاملاتی گروه دارویی برکت نام برد.

بازگشایی نماد معاملاتی شرکت کابل البرز، کاشی و سرامیک سینا، سیمان داراب، داروسازی ابوریحان، و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس با پیام ناظر روی داد.

توقف نماد داروسازی زهراوی و توقف نماد شرکت حمل ونقل بین‌المللی خلیج فارس روی داد.

 

کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه به ۱۵ لیتر

وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت ۵۰ الکتروپمپ با سه شرکت ایرانی  که صبح امروز ر وزارت نفت برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در زمینه تامین ارز برای شرکت‌های سازنده کمک خواهیم کرد گفت: این شرکت‌ها پمپ‌ساز هستند و الکتروپمپ نمی‌سازند. البته بهره‌برداری از تلمبه‌خانه‌ها نیز بر عهده همین شرکت‌ها خواهد بود و باید خودشان حضور داشته باشند و بخشی از پول خود را متناسب با دوران بهره‌برداری دریافت کنند.

زنگنه در مورد شایعات مربوط به وجود گوگرد بالا در بنزین نیز گفت:‌ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان استاندارد به این موارد جواب داده‌اند اما مشخص نیست چرا این صحبت‌ها مطرح می‌شود.

وی در خصوص سفر به روسیه و صحبت‌های دوجانبه با وزیر انرژی روسیه گفت: در سفر به روسیه اهداف دو جانبه پیگیری می‌شود. همچنین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز و هفته انرژی روسیه نیز برگزار می‌شود. از سوی دیگر با وزیر انرژی روسیه درباره روابط دو جانبه صحبت می‌شود.

زنگنه در مورد عدم استقبال از کارت سوخت شخصی،‌ گفت: کاری که باید انجام دهیم این است که مقدار بنزین تحویلی از سوی کارت جایگاهداران را به ۱۵ تا ۲۰ لیتر کاهش دهیم البته تاکید می‌کنم که این سهمیه‌بندی نیست زیرا افراد با کارت شخصی خود می‌توانند هر مقدار بنزینی که می‌خواهند دریافت کنند.

وی افزود:‌ اکنون کمتر از یک میلیون نفر کارت سوخت ندارند و درشهرهای بزرگ همه کارت ها صادر شده و برخی از کارت‌ها در باجه‌های پست مانده است.

وزیر نفت ادامه داد:‌ روزی ۳۵ هزار کارت جدید صادر می‌شود تا آخر مهر همه کارت خواهند داشت اما باید این کارت استفاده شود تا اگر زمانی تصمیم بر سهمیه‌بندی شد مشکلی نداشته باشیم.

*جمع آوری 96 درصد گازهای همراه در حال سوختن تا دو سال آینده

زنگنه در مورد جمع‌آوری گازهای فلر نیز گفت: گازهای فلر دو بخش است. یک بخش گازهای همراه نفت است که در ۶ منطقه اصلی وجود دارد و بیش از ۹۶ درصد آن تا دو سال آینده جمع‌آوری شده و بخشی برای مصرف سوخت به شبکه داده می‌شود و هیدروکربورهای سنگین‌تر به عنوان خوراک پتروشیمی در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین این طرح‌ها یعنی پالایشگاه بیدبلند ۲ با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلار امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ۵۶ میلیون متر مکعب را فرآورش می‌کند.

وزیر نفت افزود: بخش دیگر مربوط به فلرهای پارس جنوبی است. در طرح‌های اولیه گمان نمی‌شد این منطقه تا این حد توسعه پیدا کند بنابراین گاز خروجی را بیشتر در نظر گرفتند. بخشی از فلرها  نیز به این دلیل است که برخی تجهیزات در پالایشگاه‌های جدید نصب و تنظیم نشده است. البته این سال‌ها میزان گاز در ۱۰ فاز اول کم شده و به مرور کم‌تر خواهد شد.

* صادرات میعانات گازی پارس جنوبی از پایانه جاسک

وی به ساخت دو پالایشگاه در جاسک اشاره کرد و گفت: با ساخت دو پالایشگاه موافقت شده که یکی ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای توسط ستاد اجرایی حضرت امام و دیگری پتروپالایشگاهی ۱۵۰ هزار بشکه ای توسط یکی از شرکت‌های تابعه پتروشیمی باختر است.

زنگنه با اشاره به تضمین خوراک این دو پالایشگاه،‌ تاکید کرد:‌ همچنین تخفیف ۱۰ درصدی قیمت خوراک نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته وزیر نفت،‌ اولین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.

 

فروش اینترنتی پروازهای اربعین ممنوع شد

محمد اسلامی در نشست شورای حمل‌ونقل و لجستیک با تأکید بر این‌که باید سطح خدمات پروازی به‌نحوی باشد که مردم برای سفرهای اربعین نسبت به گذشته بیشتر از هواپیما استفاده کنند خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار معرفی نماینده ویژه این سازمان در عراق برای جلوگیری یا پیگیری و رسیدگی به مشکلات و اتفاقات ناگهانی در قبال ایرلاین‌ها و زائران شد.

وی همچنین خواستار هماهنگی بیشتر بین شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شد تا زائران در زمان برگشت پس از انتقال به هاب‌های کرمانشاه، همدان و خرمشهر، خود را با استفاده از حمل‌ونقل ریلی به شهر‌های محل سکونت خود برسانند.

در  این جلسه گزارش قیمت بلیت‌ هواپیما مطرح شد و سپس موضوع نرخ بلیت ویژه اربعین مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طبق اعلام معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور عنوان شد: تاکنون 626 مجوز پرواز برای ایام اربعین صادر شده و طبق برنامه‌ریزی تا 720 مجوز برای پرواز به فرودگاه‌های نجف و بغداد ظرفیت ایجاد شد.

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ایرلاین‌ها می‌توانند درخواست خود را برای ایجاد مسیر پروازی جدید به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند تا در صورت موافقت نرخ‌گذاری بر اساس مسافت انجام شود.

وی افزود: امسال فروش اینترنتی بلیت هواپیما ویژه ایام اربعین ممنوع اعلام شده و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و پلیس فتا به‌شدت با آن برخورد می‌شود.

در این جلسه مطرح شد دامنه قیمت بلیت پروازهای ویژه ایام اربعین حدفاصل 20 تا 30 مهرماه با احتساب مسافت مبدأ و مقصد است و در قبال بلیت‌های دوطرفه، اگر رفت‌ و یا برگشت در بازه‌های زمانی ذکرشده 10روزه نباشد، شرکت‌ها موظف‌اند نرخ اعلامی ویژه اربعین را در نظر بگیرند.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گزارشی از برنامه‌ریزی انجام‌شده در خصوص مدیریت و برنامه‌ریزی در مدیریت سفرهای اربعین ارائه کرد و گفت: 2500 دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای جابه‌جایی زوار بین مرز تا پایانه مرزی و 1250 دستگاه دیگر داخل خاک عراق تا مرز به زائران خدمات ارائه می‌کنند.

در این جلسه عنوان شد، نرخ بلیت ویژه اتوبوس‌ها به‌مناسبت ایام اربعین حسینی(ع) سال جاری افزایش نداشته است،‌ اما افزایش قیمتی که در ابتدای سال جاری برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است موجب تغییر اندکی در قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین می‌شود.

انجام 722 پرواز حج با 10 فروند ناوگان عملیاتی

در ابتدای این نشست تورج دهقانی زنگنه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گزارش عملیات حج را ارائه کرد و گفت: آخرین پرواز حج ایران ایر از فرودگاه مدینه منوره در تاریخ 18 شهریورماه در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست و عملیات حج تمتع پایان یافت.

زنگنه با اشاره به آمار عملیات رفت حج تمتع 98 اظهار کرد: پس از اعزام عوامل از 14 تیرماه، عملیات رفت به‌طور رسمی در تاریخ 17 تیر سال جاری آغاز شد و 15 مردادماه پایان یافت. طی این 33 روز، 88 هزار و 561 زائر با انجام 360 پرواز جابه‌جا شدند که 43 درصد پرواز‌ها به‌مقصد جده (153 پرواز) و 57 درصد پرواز‌ها به مدینه منوره (207 پرواز) انجام شد و میانگین تأخیر در کل پروازها 19 دقیقه و میزان بار جابه‌جاشده نیز 1 میلیون و 594 هزار و 132 کیلو بوده‌ است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آغاز عملیات بازگشت از 25 مرداد و پایان عملیات در بامداد 18 شهریورماه سال جاری گفت: در عملیات بازگشت در 24 روز با 362 پرواز و 2185 ساعت پرواز، تعداد 88 هزار و 521 حاجی/حاجیه و بیش از 2200 تن بار منتقل شدند و میانگین تأخیر پروازها کمتر از 10 دقیقه بوده‌ است، همچنین 157 پرواز معادل 44 درصد از فرودگاه جده و 205 پرواز معادل 56 درصد پروازها از فرودگاه مدینه منوره به 19 ایستگاه پروازی انجام شده است.

کاهش  74درصدی میانگین تأخیرهای پروازهای حج

مدیرعامل ایران‌ایر یادآور شد: 362 پرواز عملیات بازگشت توسط 61 خلبان، 26 کمک‌خلبان، 13 مهندس پرواز در قالب 4370 ساعت/مهندس برای انجام امور تعمیراتی، 80 نفر سرمهماندار و 300 نفر مهماندار انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به آمار کل عملیات رفت‌وبرگشت حج تمتع 98 بیان داشت: عملیات در 57 روز با انجام 722 پرواز در قالب 4332 ساعت و حمل بیش از 3700 تن بار با 10 فروند ناوگان عملیاتی و میانگین تأخیر 14 دقیقه  درمجموع رفت‌وبرگشت انجام شد.

کاپیتان زنگنه سپس به مقایسه عملیات حج 97 و 98 پرداخت و گفت: در عملیات پروازهای حج امسال شاهد افزایش   98درصدی تعداد زائران اعزامی و افزایش 97درصدی پروازها، افزایش 70درصدی ایستگاه‌های عملیاتی، کاهش  74درصدی میانگین تأخیر نسبت به سال قبل بوده‌ایم.

مدیرعامل ایران ایر در خصوص عملکرد بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی این شرکت در قبال عملیات حج تمتع امسال نیز یادآور شد: در همین مدت 183 خبر، 140 اینفوگرافی، 40 کلیپ اطلاع‌رسانی پایان عملیات رفت‌وبرگشت، 3 کنفرانس خبری برای آغاز و پایان رفت و پایان برگشت، 8 گزارش تصویری تولیدی، 17 مصاحبه در رادیو سراسری، هماهنگی و زیرنویس اطلاعات از طریق صداوسیما در شبکه خبر و 19 شبکه استانی انجام شد.

وی افزود: همچنین 754 خبر توسط خبرگزاری‌های رسمی در طول عملیات رفت‌وبرگشت تهیه شد و شاهد 4898 مرتبه بازنشر خبر‌های تولیدی هما در 278 سایت، 12578 مرتبه بازنشر خبر‌های تولیدی خبرگزاری رسمی در سایت‌ها و پایگاه‌های خبری بوده‌ایم.

حفظ عزت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در عملیات حج تمتع

وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از مدیرعامل ایران ایر و تمامی دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل هوایی اظهار داشت: عملیات حج تمتع امسال به‌خلاف تمام نگرانی‌ها به‌خوبی انجام گرفت و عزت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حفظ شد.

محمد اسلامی بر پیگیری هزینه‌های ایران ایر تأکید کرد و گفت براساس تأکید معاون اول رئیس‌جمهوری و خواسته وزارت راه و شهرسازی هزینه واقعی و قیمت تمام‌شده خدمات ایران ایر در خصوص پروازهای حج پرداخت شود.

 

قیمت خرید تضمینی گندم ۵۰۰تومان افزایش یافت

علی ربیعی سخنگوی دولت امروز هشتم مهر ماه سال 1398 در نشست خبری خود با اصحاب رسانه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 99‌ــ‌98 را با 8 روز تأخیر اعلام کرد.

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید باید در فصل تابستان و حداکثر تا 31 شهریورماه هرسال اعلام شود که در چند سال گذشته دولت این نرخ را با تأخیرهای چندماهه اعلام کرد.

سخنگوی دولت درباره نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی 99‌ــ‌98 اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم طبق مصوبه شورای اقتصاد برای سال آینده 2200 تومان مشخص شده است.

قیمت پیشنهادی نظام صنفی کشاورزی کشور بر اساس هزینه‌های تولید 2868 تومان و این قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی 2295 تومان پیشنهاد شده بود.

 نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در مقایسه با قیمت 1700تومانی سال قبل 500 تومان افزایش یافته است اما با وجود این، در مقایسه با نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس هزینه‌های تولید 95 تومان کمتر و در مقایسه با نرخ نظام صنفی کشاورزی کشور 668 تومان کمتر تعیین شده است.

 

تدوین بودجه متفاوت برای سال ۹۹

حمید پور محمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در حاشیه دهمین جلسه ستاد بودجه درباره مباحث مطرح شده در 10 جلسه ستاد بودجه سال 99 گفت: در بودجه ریزی دو سالانه، ریسک ها و مخاطراتی را که در سال های بعد هم متوجه کشور می شود ،پیش بینی می کنیم یعنی بودجه دو سالانه ارائه می شود، سال اول برای تصویب بودجه و سال دوم برای اطلاع مجلس است به این ترتیب بودجه ریزی به صورت غلتان خواهد بود.

وی گفت: اطلاعات سال دوم بودجه کمک می کند مبادله موافقتنامه ها که از سال قبل باید انجام شود آماده باشد.

پورمحمدی به مباحث دیگر مطرح شده در 10 جلسه ستاد بودجه اشاره کرد و افزود: سند مالی کشور که ارائه می شود بسیاری از نهادهای عمومی مثل شهرداری های کلانشهرها، صندوق ها و تأمین اجتماعی باید ضمن لایحه، تصویری از عملکرد بودجه آنها به دولت و مجلس ارائه کنیم که هم به خاطر شفافیت است و هم اگر دچار مخاطره شوند در بودجه دولت تأثیرگذار است بنابراین دولت و مجلس باید از مخاطرات اطلاعات داشته باشند.

وی گفت: باید فعالیت ها را همسو کنیم اگر قرار است بیمارستان، مدرسه و راهی ساخته شود بر اساس ملاحظات، پیشرفت ملی و آمایش سرزمین باشد.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اگرچه بودجه به دو قسمت بودجه شرکت ها و بودجه عمومی تقسیم می شود ولی بنا بر تکلیف مجلس، قرار شد بودجه شرکت ها یک ماه زودتر به مجلس ارائه شود.

پورمحمدی گفت: از دیگر مباحث مطرح در ستاد بودجه که در دستور کار قرار دارد؛ منابع و مصارف است و اینکه چگونه می توانیم رشد پایداری داشته باشیم و از ابزارهای مناسب برای حفظ تولید و اشتغال استفاده کنیم که درباره همه اینها در ستاد بودجه در حال گفتگو هستیم.

وی افزود: همزمان با مباحث گفته شده، دو موضوع دیگر در ستاد بودجه 99 نیز پیگیری می شود؛ یکی اصلاحات ساختاری بودجه که از ظرفیت بودجه امسال خارج است و نیاز به اصلاحات عمیق تری دارد که در دستور کار سران قواست و در لوایحی تقدیم مجلس خواهد شد و دیگری سند ملی آمایش است که مربوط به آمایش استانی و هم سند ملی آمایش می شود.

بودجه سال آینده متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: بنا به چند ضرورت بودجه سال آینده متفاوت خواهد بود که اولین و مهمترین آن تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اصلاحات ساختاری در بودجه است.

وی ادامه داد: ضرورت دوم این است که از طرف بیگانگان تحریم‌هایی وضع شده و ما باید انعطاف لازم را در برابر تحریم‌ها داشته باشیم و به همین دلیل شیوه کار خود را عوض کردیم و روش مناسبی اتخاذ شد تا کشور در مقابل تکانه‌های مختلف مانند کاهش قیمت نفت، بتواند تاب آوری داشته و اقتصاد خود را جلو ببرد.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: درکنار ده‌ها نشست وکمیته تخصصی که در ستاد بودجه تشکیل شده، رئیس جمهور دیروز بخشنامه بودجه سال 99 را ابلاغ کرد و رویکرد‌های نوین بر پایه اصلاحات ساختاری در آن دیده شد.

وی افزود: یکی از این رویداد‌ها این است که هزینه‌های جاری کشور ارتباطش با نفت قطع شود و رویکرد دیگر این است که سعی کردیم بودجه را به جای آنکه دستگاه محور باشد، برنامه محور کنیم.

پور محمدی در ادامه تشریح تغییرات در بودجه با بیان اینکه تا به امروز موافقت نامه‌ها را در طول سال مبادله می‌کردیم و برخی از آن‌ها تا پایان سال ادامه پیدا می‌کرد گفت:، اما در بودجه سال آینده مبادله موافقت نامه را از یکسال قبل در لایحه بودجه قرار دادیم.

وی افزود: طبق ضرورت چهارم در بودجه سال آینده کمیته بازبینی هزینه‌ها تشکیل شده و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه هزینه زاید و غیر ضروری را حذف می‌کنند و در همین راستا دستگاه‌ها و فعالیت‌هایی را که قابل ادغام و حذف هستند و یا قابل برون سپاری و جلب مشارکت بخش خصوصی هستند، به کار می‌گیریم.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: طبق ضرورت پنجم تقویت نظام تصمیم گیری در سطح استان‌ها در بودجه سال آینده دیده شده و بسیاری از طرح‌های ملی استانی به استان‌ها واگذار می‌شود تا راحتر بتوانند تصمیم گیری کنند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: طبق ضرورت ششم برای اینکه منابع مالی کشور را صرف بهترین موقعیت‌ها بکنیم باید بدانیم هر تصمیم چقدر بار مالی دارد و در صورت خوب بودن تایید می‌شود در غیر این صورت کنارگذاشته می‌شود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات