۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۶۲۲۳۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

بیانیه گام دوم نشان دهنده ورود انقلاب به عرصه ای جدید با اقتضائات خاص است

بیانیه گام دوم نشان دهنده ورود انقلاب به عرصه ای جدید با اقتضائات خاص است
حجت الاسلام کوهی با اشاره به ابتکار ویژه رهبر انقلاب در صدور بیانیه ای جامع تأکید کرد که این بیانیه نشان می دهد ما وارد دوره ای جدید شده ایم که قواعد خاص خود را می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «نسبت آینده فضای مجازی با آینده انقلاب اسلامی» از سلسله نشست های علمی همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» عصر امروز در سالن امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

حجت الاسلام احمد کوهی آینده استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: در گام دوم به دنبال این هستیم که برای دوره جدید باید چگونه وارد شویم؟ چون الان در زمانه ای زیست می‌ کنیم و مسائل را می‌ بینیم که تغیرات به شکل بسیار گسترده ای در حال اتفاق افتادن است.

وی با تأکید بر این که عصر فعلی دوره گذار با سرعت است، گفت: اگر در قدیم تغییر یک عصر به عصر دیگر چند قرن طول می‌ کشید الان این میزان به کمتر از حتی 20 سال رسیده است، این شتاب تغییرات وقتی به این شدت زیاد است ما را با دوره جدیدی مواجه می‌ کند که عنان ثبات را از ما می‌ گیرد از این رو در دوره کنونی شکل برنامه ریزی ما باید تغییر کند.

حجت الاسلام کوهی بیان داشت: ابتکار رهبر معظم انقلاب این بود که با صدور این بیانیه مقطعی را قرار دادند که همان گام دوم است و کاملا درک می‌ کنیم باید وارد عرصه جدیدی با قواعد جدیدی بشویم و از این طریق می‌ توانیم تغییرات را متوجه شویم؛ بنابراین گام دوم در یک تغییر تدریجی است که با قواعد سابق متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره جدید با سرعت تحولات، «غیر قابل پیش بینی بودن» یک ویژگی اساسی است و ما با یک عدم قطعیت مواجه هستیم چون سرعت تحول و گستره آن بالا است و هیچ سابقه ای از اتفاقات پیش رو نداریم که آینده فضای مجازی نیز همین طور است یعنی این طور نیست که یک آینده مشخص داشته باشد.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره به این که نیروهای متعددی در عرصه فضای مجازی در حال کار کردن هستند، گفت: ما از یک طرف این شکل از سرعت تحولات و تکنولوژی را داریم که امنیت فردی انسان تحت تأثیر قرار می‌ گیرد و از طرف دیگر امنیت ملی کشورها تحت تأثیر قرار می‌ گیرد و نیروهایی بر خلاف آن هم در حال شکل گیری است.

وی عنوان داشت: ما همین طور در فضایی که با آن مواجه هستیم با سؤالاتی مواجهیم از جمله این که آیا به سمتی خواهیم رفت که یک فرهنگ نخبه محور و یک قدرت متمرکز از میان برداشته شود و جهان مسطحی داشته باشیم که قدرت بالاتر و پایین تر نباشند و احتمال دیگر در فضای مجازی آن است که یک بازسازی فضای مجازی در پیش داریم که همان روابط و قدرت قبلی در آن وجود داشته باشد و فضای مجازی به آنها قدرتی می دهد که کنترل گسترده تری روی مردم داشته باشند.

حجت الاسلام کوهی ابراز داشت: به همین منوال آیا کل نگری را خواهیم داشت و یا این طور نخواهد شد؟ و همین طور آیا به سمت یک دنیایی می‌ رویم که فناوری در آن پایداری ما را بیشتر کند که منطبق تر با محیط زیست و فطرت بشری است و تکنولوژی و فناورهای ارتباطات و اطلاعات به این فضا کمک می‌ کند؟ یا به سمت دنیای ماشینی پیش می‌ رویم و این سلطه ابزار حتی فطرت را تحت نظر خود معنا می‌کند؟.

وی با بیان این که حرکت یا عدم حرکت به سمت فرهنگ جهانی و یک دست، سؤال دیگر این حوزه محسوب می‌شود، تصریح کرد: جمع این سناریوها می‌ تواند آینده فضای مجازی را شکل بدهد ولی این سیر تحولاتی که گفتیم چطور در جامعه و فرهنگ تأثیر می‌ گذارد؟ سؤالی است که پیش روی ما قرار دارد و باید آن را مورد واکاوی و پژوهش قرار بدهیم./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات