۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۲۲۴۵۷

نگاهی به "ارزش‌ها در دفاع مقدس"

نگاهی به
نویسنده در این کتاب نوشته است:ارزش‌های دفاع مقدس نه تنها نیاز زمان جنگ و مقابله با هجمه‌های نظامی است، بلکه پاسدار هویت دینی و ملی ما در همه دوره‌ها و مکان‌هاست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب ارزش‌ها در دفاع مقدس نوشته محمد خطیبی کوشکک را منتشر کرده است.

نویسنده کتاب را در شانزده فصل به رشته طبع درآورده است که: مفهوم شناسی ارزش معنویت جنگ جهاد دفاع، تاریخچه هشت سال دفاع مقدس، خدامحوری، ولایتمداری، معاد باوری، مقصد الهی، کرامت انسانی، تکلیف گرایی، شور و حال عارفانه، عزاداری (توسل به ائمه معصومین)، صبر و استقامت، مشارکت همگانی، شباهت دفاع مقدس به جنگ‌های صدر اسلام، عاشورا و دفاع مقدس، فرماندهی پیامبرگونه امام خمینی و اتحاد رمز پیروزی عناوین شانزده فصل این کتاب است.

مؤلف در مقدمه کتاب درباره اهمیت ارزش‌های دفاع مقدس چنین می‌نویسد:

ارزش‌های دفاع مقدس نه تنها نیاز زمان جنگ و مقابله با هجمه‌های نظامی است، بلکه پاسدار هویت دینی و ملی ما در همه دوره‌ها و مکان‌هاست. امروز دشمنان اسلام و نظام رهبری آمریکا و صهیونیسم، با شبیخون فرهنگی و توطئه‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی و در قالب تهدیدات نرم و انقلابات مخملی درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند و در این میان، کارآمدترین سلاح برای رویارویی با آن‌ها، فراگیر شدن و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس یعنی همان ارزش‌های اصیل و عزتمندانه اسلامی و نهادینه کردن آن در نسل جدید جامعه اسلامی است.

نگارنده در فصل اول کتاب به معنای مفهوم شناسی ارزش می‌پردازد و در ادامه چنین می‌نویسد:

واژه ارزش از مصدر ارزیدن گرفته شده است و در این معانی به کار می‌رود: بهاء و قیمت، اهمیت، شایستگی و لیاقت، قدر و مرتبت و منزلت و میزان و برابری چیزی با پول رایج. این لغت در کاربرد اصطلاحی، تعاریف متعددی دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها به مقصود این درس چنین است: ارزش عبارت است از بار معنایی خاصی که انسان به برخی اعمال، حالات و پدیده‌ها نسبت می‌دهد و برای آن‌ها در زندگی خود جایگاه و اهمیت ویژه‌ای قابل است.

محمد خطیبی در فصل سوم به موضوع خدامحوری پرداخته و عناوین این فصل را چنین برمی‌شمارد: خداشناسی، خداباوری، خدا گرایی، ایمان به امداد نصرت الهی، عشق و محبت الهی و جلب رضایت الهی.

وی در ادامه در توضیح خدا گرایی در صفحه ۲۹ کتاب چنین می‌نویسد:

مرحله بالاتر از خداباوری خداگرایی است. به کسی که مطابق خواست و اراده خداوند عمل کند خدا گرا گفته می‌شود. انسان خدا گرا همه افعال خود را برای امتثال امر الهی انجام می‌دهد. او قطب نمای حرکات و سکنات خود را خداوند متعال و اوامر و نواهی او قرار می‌دهد، خدا گرایی محصول شناخت کامل خداوند و باور عمیق به اسما و صفات حضرت حق است و انسان خدا گرا از خود فانی می‌گردد و امور خود را به خداوند وامی‌گذارد. خاطرات جامانده از حماسه‌آفرینان دفاع مقدس این واقعیت را آشکار می‌سازد که سرلوحه کار آنان خداشناسی، خداباوری و خدا گرایی بوده است.

عاشورا نام آشنایی است که به زمان و مکان خاصی محدود نمی‌شود. این روز بزرگ تا فراسوی آینده‌های تاریخ بشر امتداد دارد؛ و انقلاب اسلامی نیز برخاسته از همین فرهنگ عاشوراست. خون شهیدان انقلاب اسلامی در خاک کربلا ریشه دارد؛ لذا نویسنده در فصل چهاردهم به موضوع عاشورا و دفاع مقدس پرداخته و در شباهت‌های بین این دو واقعه تاریخی چنین می‌آورد: برخی شباهت‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران با عاشورای حسینی عبارت از:

۱- هر دو برای دفاع از حریم ارزش‌ها و حفظ اسلام برپاشده است.

۲- رهبر هر دو نهضت، فرزندان پیامبرند. صلابت، پایداری، ذلت ناپذیری، شهادت‌طلبی و روح ایثاری که در اباعبدالله وجود داشت در ذریه اش امام خمینی نیز جلوه‌گر بود.

۳- از یاران امام همچون شهیدان کربلا، کانون عرفان، محبت الهی و سرشار از شوق به شهادت و فداکاری بودند.

۴- هر دو نهضت، رسواگر ستم و ستمگران شدند و نقاب از چهره دروغ و تزویر و نفاق برافکندند.

۵- حضور و پایداری و شکیبایی زنان انقلاب اسلامی و صبوری آنان، جلوهٔ از بردباری، مقاومت و پیام رسانی زنان از قافله اسیران کربلا است.

۶- همچنان که انقلاب عاشورا موجب احیا و بقا و سلامت مکتب اسلام نوپایی شد که محصول ۲۳ یال تلاش پیامبر و مجاهدت‌های صحابه بزرگ آن حضرت بود. انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های هشت سال دفاع مقدس، زنده شدن و پایداری و سلامت اسلام را پس از هزاران سال ضمانت کرد.

همچنین در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم:
مقام معظم رهبری: حقیقتاً ملت ایران در هشت سال کار بزرگی انجام داد. در تاریخ این چند قرنی که می‌تواند به مسائل امروز ما متصل بشود، بنده سراغ ندارم که ملت ایران این‌جور و با طوع و رغبت این‌جور وارد یک ماجرای عظیم نظامی شده باشد و از دل‌وجان مایه گذاشته باشد؛ با ایمان خود، با عاطفه خود، با دشت خود در دوران مختلف، حتی در دوران صفویه که جنگ‌های بزرگی هم شد، این چیز‌هایی که امروز ما مشاهده می‌کنیم اصلاً در آن‌وقت وجود نداشته است.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب ارزش‌ها در دفاع مقدس، را در ۱۷۶ صفحه و با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات