۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۲۲۴۶۸

حمایت ستاد اربعین از فعالیت مشترک پژوهشی با دانشگاه‌های عراق

معاون فرهنگی ستاد اربعین مراسم اربعین را تمدن ساز خواند و گفت: این ستاد آماده حمایت مراکز حوزوی و دانشگاهی در فعالیت‌های پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «همایش بزرگ اربعین و فرصت‌های تبلیغی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی، معاون فرهنگی ستاد اربعین کل کشور و حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم و مؤسسه امام رضا علیهم السلام، در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین احمدی، معاون فرهنگی ستاد اربعین کل کشور نیز به نقش طلاب و روحانیان در مراسم اربعین اشاره و تأکید کرد: کشور عراق دارای آئین، فرهنگ و رسوم خاصی است، بنابراین زائران اربعین باید با فرهنگ و ادبیات میزبان خودشان آشنا باشند و در این راستا روشنگری طلاب و روحانیت بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: برخی از مفاهیم و کارهای فرهنگی که در کشور ایران برای مردم آشنا است و مطرح کردن آن در مراسم و همایش ها بسیار مناسب و مطلوب است، ممکن است در کشور عراق مطلوب نباشد و حتی مشکلاتی را به وجود آورد؛ زیرا در آنجا برخی از گروه های انحرافی و فرقه ها به دنبال یارگیری از زائران هستند.

معاون فرهنگی ستاد اربعین کل کشور، مراسم اربعین را تمدن ساز خواند و گفت: تفاهم نامه‌های مختلفی با دانشگاه‌های عراق بسته شده است، اما کار شاخصی صورت نگرفته است، بنابراین اگر مراکز حوزوی و دانشگاهی قصد داشته باشند کارهای مشترک پژوهشی در موضوعات مختلف داشته باشند، ستاد اربعین از آن استقبال می کند و زمینه را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به شعار مراسم اربعین امسال ابراز داشت: شعار «الحسین یجمعنا و الحسین یرفعنا» در راستای انسجام اجتماعی مسلمانان و اشتراک ملت اسلام انتخاب شده است، از این‌رو زائران اربعین نیز سعی کنند به دنبال اشتراکات و تقویت وحدت باشند و از تفرقه و اختلاف دوری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی به دیدار 1100 نفر از موکب داران عراقی با رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: پیرو درخواست مکرر موکب داران عراقی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب، این مراسم فراهم شد که بازتاب گسترده ای داشت، در این جلسه رهبری معظم بر تقویت مرجعیت عراق و تکریم مردم عراق به عنوان میزبان تأکید کردند، این که حس میزبانی نباید از این مردم سلب شود.

وی تصریح کرد: زائران حسینی از گروه‌های انحرافی دوری کنند، برای ارتباط بهتر با فرهنگ مردم عراق و استفاده معنوی از فضای اربعین، از کتاب‌های راهنما و نشانه شناسی میزبان استفاده کنند، همچنین رعایت نکاتی همانند احترام به قوانین و حاکمیت عراق، حفظ کرامت، تشکر، هدیه دادن و عدم توهین به برخی از اختلافات فرهنگی می تواند به معنویت و استفاده بیشتر از حقیقت اربعین کمک کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به نقش زیارت اربعین در انسجام اجتماعی مسلمانان اشاره کرد و گفت: زیارت اربعین در قالب راهپیمایی عظیم بیست میلیونی و انسجام اجتماعی مسلمانان، مقدمه حکومت مهدوی علیه السلام است.

وی همایش میلیونی اربعین را کنشی معطوف به هدف الهی خواند و تصریح کرد: راهپیمایی اربعین شعار "خدا زنده است" را احیا کرد و مبانی‌ فکری جامعه شناسی سکولار از قبیل «لئو اشتراوس» و نیچه را زیر سؤال برد.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی، مراسم اربعین را احیاگر شعار امر به معروف و نهی از منکر دانست و تأکید کرد: مهمترین هدف امام حسین علیه السلام در قیام عاشورا زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است؛ بدین جهت شهید مطهری «امر به معروف و نهی از منکر» را اصل اصیل اسلام می دانستند؛ بنابراین اگر بنا باشد این اصل در جامعه پیاده شود نیاز به مقدماتی همچون انسجام اجتماعی و علقه میان افراد جامعه دارد.

وی افزود: هیچ کسی از امر و نهی پدر و مادر نسبت به فرزندش ناراحت نمی شود، زیرا میان آنها علقه و انسجام خانوادگی و اجتماعی برقرار است، از این‌ جهت مراسم اربعین زمینه ساز این انسجام و علقه در میان جامعه است، تا از احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه استقبال شود.

رییس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به بایکوت خبری و رسانه ای مراسم اربعین از سوی رسانه های استکباری اشاره کرد و گفت: چرا رسانه ها هر کارناول و حرکتی در دنیا را نشان می دهند؛ اما حرکت بیست میلیونی مسلمانان در اربعین را بایکوت می کنند؛ بنابراین در مقابل آن هر کسی که بتواند در این حرکت عظیم و زمینه ساز حکومت مهدوی، سهم بیشتری ایفا کند و مؤثرتر باشد، حتما در حکومت حضرت نیز سهم بیشتری خواهد داشت./918/پ202/س

خبرنگار: مجتبی عباسی

ارسال نظرات