۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۲۲۵۰۸
ارزیابی عملکرد مجلس (۷) | زاهدی:

سیستم نظارتی مجلس ناکارآمد است| اولویت نمایندگان منافع ملی باشد نه نفع حزبی

سیستم نظارتی مجلس ناکارآمد است| اولویت نمایندگان منافع ملی باشد نه نفع حزبی
رییس کمیسیون آموزش مجلس سیستم نظارتی مجلس را ناکارآمد دانست و گفت: یکی از مشکلات مجلس دهم این است که گاهی منافع سیاسی بر منافع ملی غلبه پیدا می کند.

محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، به ارزیابی عملکرد مجلس دهم بر اساس آرمان های امام و رهبری پرداخت و گفت: مجلس شورای اسلامی در زمینه هایی همچون استکبارستیزی هم عملکرد مثبت و هم عملکرد منفی داشته است.

وی ادامه داد: هنگامی که استکبار جهانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرد، همه اعضای مجلس بالاتفاق لباس سپاه بر تن کرده و از این نهاد انقلابی حمایت کردند؛ این یک کار نمادین و بسیار خوب بود و به استکبار فهماند ما به هیچ قیمتی حاضر نیستیم از آرمان ها و ارزش های خودمان دست بکشیم.

زاهدی با اشاره به اینکه از مجلس انتظار داشتیم در زمینه «FATF» عملکردی قاطعانه و مطابق با استکبارستیزی داشته باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی قسمت ها مجلس عملکرد خوبی نداشته است، مثلاً مجلس به «FATF» که مطالبه جدی غربی ها بود رأی داد، البته درست است که به لوایح چهارگانه FATF توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص اشکالاتی وارد شد و تصویب نشد، اما از مجلس انتظار نمی رفت که بدان رأی دهد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مسأله «شفافیت آرای نمایندگان» را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه مجلس دهم در این زمینه عملکرد خوبی نداشت و ما انتظار داشتیم مجلس به شفافیت آرای نمایندگان رأی دهد، اما این کار را نکرد؛ البته باید گفت که مسأله شفافیت تنها در 10 درصد طرح ها و لوایح کاربرد دارد، زیرا 90 درصد دیگر مسیرهای مشخص خود را در کمیسیون ها طی می کند و فارغ از مسائل جناحی بدان رأی داده می شود.

وی اضافه کرد: مباحث مرتبط با سیاست های خارجی کشور، استیضاح وزرا و یا رأی دادن به آنها و تفکیک و یا ادغام وزارتخانه ها از مواردی است که باید شفافیت آرا در آن وجود داشته باشد.

زاهدی با اشاره به پیامدهای شفافیت آرای نمایندگان در جامعه خاطرنشان کرد: شفافیت آرا سبب می شود مردم نسبت به دیدگاه ها، تفکرات و آرای نماینده خود آگاهی پیدا کنند و در قضاوت های بعدی و یا در انتخابات ها دقت بیشتری داشته باشند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی نسبت به عملکرد درون مجلس در زمینه پرهیز از تجمل گرایی عنوان کرد: مجلس در زمینه هایی همچون ماشین های نمایندگان و نوع غذا سعی کرده است تا سادگی را اصل قرار دهد.

وی با بیان اینکه بزرگترین ضعف مجلس دهم ناکارآمدی سیستم نظارتی آن است، تأکید کرد: ضعیف بودن سیستم نظارت مجلس دهم به عنوان ضعف و مشکل اساسی آن محسوب می شود؛ سیستم نظارت مجلس دهم نتوانست آنگونه که شایسته است به وظایف خود عمل کند.

زاهدی علت عدم موفقیت مجلس دهم در حوزه اقتصادی را وجود ضعف در سیستم نظارت آن دانست و گفت: تقویت سیستم نظارتی مجلس سبب می شود تا مجلس بتواند در زمینه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گام جدی برداشته و قانون گذاری کارآمد و جدی داشته باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی مجلس دهم این بود که گاهی در آن اولویت های سیاسی بر اولویت های منافع ملی غلبه پیدا می کرد، عنوان داشت: اگر شفافیت آرای نمایندگان به تصویب می رسید این موارد به آسانی در معرض افکار عمومی قرار می گرفت؛ عدم تحقق این موضوع به همان ضعف سیستم نظارتی مجلس بازمی گردد.

وی با تأکید بر اینکه اگر مجلس دهم اولویت خود را در فرصت باقیمانده بر رفع مشکلات معیشتی مردم بگذارد می تواند گامی در جهت جبران ناکارآمدی های گذشته خود بردارد، ابراز داشت: مجلس وظیفه نظارتی خود را باید به صورت عمیق انجام دهد تا بتواند مشکلی از مردم کشور را حل کند.

زاهدی در پایان ارزیابی خود را از مجلس دهم اینگونه بیان کرد: مجلس دهم از دیدگاه بنده یقیناً نمره بالا نمی گیرد./841/ت302/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
مجلس یازدهم و وظیفه سنگین در برابر سند راهبردی ، تحول خواه و ضروری مقام معظم رهبری مدظله العالی در گام دوم انقلاب:

بمنظور احیاء جایگاه خانه ملت بعنوان عصاره واقعی ملت انقلابی و دفاع از حقوق مردم ضعیف و محروم شامل جوانان بیکار ، مجرد، تحصیلکرده و نخبه انقلابی و پس از گذشت چهار دهه از فراز و فرود کم بهره نمایندگان در خانه ملت با تصویب قوانینی که کمتر اثر بخشی مثبت آن در زندگی،سفره مردم و گشایش در حمایت واقعی از جوانان مشاهده گردیده.می بایستی بدور از محافظه کاری طیف سنتی اصول گرایی (شامل امثال باهنر ، حداد عادل، و ….) که امتحان خود را در ادوار گذشته مجلس همچون طیف به اصطلاح اعتدال گرا و اصلاح طلب لاریجانی - مطهری و امثالهم و …در طول ۱۰دوره گذشته مجلس و طی ۴۰ سال پس داده و بی حسی ،بی انگیزگی و ناتوانی آنان در ایجاد تحول اساسی مورد نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه راهبردی و حیاتی گام دوم انقلاب در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برای مردم کاملامشهود بوده و همچنین در جهت ایجاد تحول در حوزه قانونگذاری براساس آرای مردمی و نظارت صحیح و موثر بر عملکرد نمایندگان در خانه ملت و مسئولین اجرایی کشور هم راستا با قوه محترم قضاییه و به منظور تصویب قوانین مورد نیاز برای احیای حقوق عامه، اجرای عدالت و مبارزه جدی با تبعیض،رانت و پاکسازی دامان انقلاب اسلامی و نظام از عناصر رذل آلوده به مفاسد اقتصادی، اجرای اصلاحات ساختاری مدنظر مقام معظم رهبری در اقتصاد و شبکه پولی و بانکی رانتی کشور، افرادی از طیف انقلابی وارد انتخابات و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ گردند که از توانایی،انگیزه، نشاط جوانی و مقبولیت عمومی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مدظله العالی براساس سند تحول گام دوم انقلاب در دهه حساس و حیاتی پنجم انقلاب اسلامی همچون ریاست محترم قوه قضاییه برخوردار باشند.
2
0
ناشناس
|
۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
متون طولانی نظرات کاربران معمولا خوانده نمی شود.
لطفا کوتاه بنویسید و خلاصه وار.