۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۶۲۲۵۱۸
صالحی:

اربعین یک مناسک فرا‌طبقاتی است

اربعین یک مناسک فرا‌طبقاتی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اربعین یک مناسک فراطبقاتی است، گفت: اربعین یک مناسک کم مانند است که از لحاظ گستره و دامنه آن هیچ مناسک دینی به مانند آن نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز در آیین پایانی پنجمین جایزه جهانی اربعین که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: این آیین نه محدود به متمولان است و نه مختص تهی دستان. ساختار آن با ساختار بقیه ساختارهای مناسکی از لحاظ زمان، حرکات و ... متمایز است.

وی ادامه داد: بنابراین یک زاویه اربعین این است که در گستره مناسک با یک مناسک گسترده و متنوعی رو به رو هستیم که به آن میدان عمل و تاثیرگذاری خاصی می دهد و ویژگی دیگر اربعین ترکیب سازی هایی است که در آن مشاهده می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی افزود: اربعین هم مناسک دینی و هم سیاسی است و دو بال دینی و سیاسی آن در دهه اخیر کاملا مکشوف بوده و عمق آن فرصتی برای اقتدار شیعه، اسلام و همچنین اقتدار ملی کشور عراق داشته است؛ بنابراین اربعین یک فرصت نمایه اقتدار به شمار می آید.

وی با اشاره به دیگر ترکیب سازی های اربعین گفت: ترکیب خدا خواهی و انسان دوستی از دیگر ترکیب های اربعین است. هم عشق خداوند و اهل بیت(ع) در آن وجود دارد و هم نگاه انسانی مانند نیکوکاری، مهرورزی و میزبانی در آن مشاهده می شود.

صالحی در عین حال تصریح کرد: این ترکیب ها به اربعین معنای خاصی می دهد؛ دوگانه هایی که آن را از دیگر مناسک متمایز می کند.

وی ادامه داد: علاوه بر ترکیب سازی های اربعین دلالت های معنوی آن است که به آن رنگ و بوی خاص می دهد. اربعین با این ماهیت و قدرت تاثیرگذاری و توانایی درونی معنا و اجتماع سازی می تواند بیش از گذشته مورد بهره وری روحی، معرفتی و اجتماعی قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری پنجمین جایزه جهانی اربعین گفت: آنچه در جشنواره امروز شاهدیم این است که چگونه از فرصت هنر در خدمت بازنمایی اربعین بهره ببریم.

در پایان این آیین از پوستر فراخوان ششمین جایزه جهانی اربعین از سوی معاون اول رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

ارسال نظرات