۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۶۲۲۵۶۶
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:

راهپیمایی اربعین پایه های تمدن غربی را متزلزل می کند

راهپیمایی اربعین پایه های تمدن غربی را متزلزل می کند
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: پایه‌های تمدن غربی با به تصویر کشیدن راهپیمایی عظیم اربعین حسینی متزلزل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در همایش " نقش روحانیت در حماسه اربعین حسینی" در مدرسه فیضیه قم بابیان اهمیت حضور جوانان در راهپیمایی اربعین بیان داشت: در فرهنگ‌سازی حضور در راهپیمایی اربعین حسینی روحانیت وظیفه‌ای سنگین بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی‌که روحانیت در دفاع مقدس و همچنین در جنگ تحمیلی خوش درخشید باید در عرصه فرهنگ‌سازی و تبلیغ این راه عظیم بیش‌ازپیش پا به میدان بگذارد و در کنار حضور پرشور خود در این عرصه، جوانان و مردم را به این راهپیمایی دعوت کنند.

ضرورت فرهنگ‌سازی آداب راهپیمایی

این کارشناس دینی بابیان اینکه ادب در زیارت اربعین امری مهم است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته دشمن بر تفرقه میان ایران و عراق برنامه‌ریزی کرده بود که البته این برنامه‌ریزی خنثی شد، روحانیان باید مردم را با آداب این سفر معنوی آشنا کنند، مبادا کسی در این سفر  معنوی به برادران دینی خود بی‌احترامی کند.

وی در ادامه با اشاره به‌ضرورت فرهنگ‌سازی حضور مردم در زیادت اربعین حسینی و همچنین ثواب دیدار زائران امام حسین(ع)، ابراز داشت: زیارت اربعین حسینی باید در بین مردم مرسوم شود و مردم باید به بدرقه و استقبال زائران حسینی بیایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره کلام اهل‌بیت(ع) درباره زیارت اربعین حسینی گفت: اهل‌بیت عصمت و طهارت هر قدم در راه زیارت اربعین حسینی را با عمل حج مقایسه می‌کنند؛ ازاین‌رو ما باید در مرحله نخست به آیات و آداب حج را مراجعه کنیم تا به اهمیت این راه عظیم پی ببریم.

حوزه‌های علمیه مروجان راهپیمایی اربعین حسینی باشند

وی در ادامه بابیان اینکه حوزه‌های علمیه باید مروجان راهپیمایی اربعین حسینی باشند خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی اوقات شنیده می‌شود که مدرسه علمیه‌ای در زمان راهپیمایی اربعین تعطیل نیست و حتی اجازه به طلاب برای حضور در راهپیمایی اربعین نمی‌دهند.

این استاد و حوزه و دانشگاه با اشاره به شور معنوی راهپیمایی اربعین گفت: من در زمان جنگ تحمیلی در بین رزمندگان حضور داشتم و باحال و هوای جبهه و شب‌های مناجات آن روزها آشنا هستم، بعد از جنگ مثال آن روزها را در هیچ مکانی به‌جز راهپیمایی اربعین ندیدم.

وی اضافه کرد: راهپیمایی اربعین حسینی ادامه راه کربلا است، همان راهی که است که زهیر و حر رفتند، این راه در دل انسان انقلابی ایجاد می‌کند که این شور معنوی در هیچ مکانی یافت نمی‌شود.

اربعین زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اهمیت تعظیم شعائر الهی اذعان داشت: باید سوره حجرات در دل انسان‌ها تحقق پیدا کند، تعظیم شعائر الهی زمینه‌ساز ظهور است و اربعین یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شعائر الهی است.

وی در ادامه با اشاره به کلام امام خمینی(ره) در رابطه با اهمیت گریه و روضه اهل‌بیت(ع)، گفت: گریه برای اهل‌بیت(ع) و همچنین مجلس روضه فقط برای برانگیخته شدن عواطف افراد نیست بلکه گریه دارای شور و هیجان معنوی و همچنین آثار سیاسی برای جامعه شیعی است.

متأسفانه برخی چشم امیدشان به مذاکره است

این خطیب حوزه با انتقاد از دسته ای از مسؤولان که دل به مذاکره بسته اند، تصریح کرد: امروز ایران اسلامی دارای عزت و شکوهی بی‌مثال است، متأسفانه برخی چشم امیدشان به مذاکره است.

وی در ادامه با اشاره به جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ایران اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی فرانسه حاکی از یک جنگ داخلی در آن کشور است اما کسانی که تریبون‌های بین‌المللی را به دست دارند دراین‌باره هیچ اشاره به این وضعیت نمی‌کنند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به قدرت نظامی یمن در برابر عربستان گفت: بعد از اتفاقاتی که در یمن افتاد، مردم یمن به قدرتی رسیدند که امروز در مقابل عربستان سعودی ایستادگی کردند.

وی ادامه داد: مردم یمن دارای تفکری واحد هستند به صورتی که سختی‌ها جنگ آن‌ها را وادار به پذیرش جام زهر و برجام نمی‌کند، این شرم‌آور است که برخی قدرت اسلام را نبینند و دوباره به مذاکره دل‌خوش کنند.

غرب از راهپیمایی اربعین هراسان است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به گفت‌وگوی خود با یک مستندساز اسپانیایی در رابطه با سانسور رسانه‌ای غرب از راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین حسینی آغاز یک تمدن نوین اسلامی است و امروز دنیا به دنبال محو کردن این حرکت جهانی است.

وی با اشاره قدرت ایران اسلامی در منطقه یادآور شد: بعد از کشتی انگلیسی، پهباد آمریکایی و جریان‌هایی که در عربستان صعودی اتفاق افتاد در سال جاری ما شاهد منقلب شدن مراسم حج بودیم و به حول و قوه الهی راهپیمایی اربعین نیز پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته به منصه ظهور خواهد رسید.

وی در پایان با اشاره به جمله «اذا انت اکرمت الکریم مَلَکْته» از رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از موکب داران عراقی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب  در پایان بیانات خود با موکب داران اربعین می‌گوید " اگر شخص کریم را اکرام و احترام کنی، مالک او می‌شوی"، این کلام بدین معنا است که خود ایرانیان نیز اهل کرم هستند؛ و البته که میزبانی عراقیان نیز یک کرامت بزرگ محسوب می‌شود و این وحدت ایران و عراق است که سبب قدرت اسلام در منطقه خواهد شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات