۰۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۲۲۶۰
تازه‌ای دیگر در بازار نشر؛

بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا

خبرگزاری رسا ـ کتاب بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا نوشته محمد رضا هدایت پناه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
بازتاب تفکر عثماني در واقعه کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا، سعی دارد با ادله و شواهد متقن تاریخی نشان دهد که تفکر حاکم برنیروهای معارض، تفکر عثمانی بوده و کوفی بودن مساوی با شیعه بودن مغالطه‌ای است که پس از فاجعه کربلا جهت تبرئه حزب حاکم به طور گسترده تبلیغ شد و نگذاشت تاحقیقت و ماهیت فکری و سیاسی نیروهای معارض آنگونه که هست شناخته شود.

اثبات این مدعا در پنج بخش و یک ضمیمه تنظیم شده است.

در بخش اول تشیع و گونه های مختلف آن در کوفه و همچنین تفکر عثمانی تعریف شده است.

بخش دوم این کتاب به تفکر عثمانی در کوفه، ملاک ها و مشخصه های عثمانی مذهبان و آشنایی با عثمانی مذهبان نقش آفرین در حادثه کربلا اختصاص یافته است.

بازتاب تفکر عثمانی در سرکوب قیام مسلم عنوان موضوعی است که در فصل سوم به آن پرداخته می شود.

در بخش چهارم به بررسی بازتاب تفکر عثمانی در کربلا پرداخته شده و در فصلهایی چون پیش فرضهای باطل، معارضان از منظر حاضران درکربلا و نمادها و شعارهای تفکر عثمانی در کربلا در مورد آن کنکاش شده است.

درگزیده ای از این بخش ذیل عنوان «منع آب، بارزترین تفکر عثمانی در کربلا»آمده است: «رفتار سیاسی ای که عثمانی مذهبان پس از کشته شدن عثمان اتخاذ کردند، این بود که همچنان که عثمان با لب تشنه کشته شد‌، شیعیان را نیز با لب تشنه بکشند و این عمل به عنوان شعار و مشخصه عمل سیاسی عثمانی مذهبان در تاریخ شناخته شد. نمونه آن،‌ جلوگیری آب از نیروهای امیرالمومنین(ع) در صفین بود. علت این اقدام ـ همچنان که ولید بن عقبه گفت ـ انتقام از امیرالمومنین(ع) ونیروهای او بود که عثمان را با لب تشنه کشتند.»

در آخرین بخش این کتاب کربلا و نقش فقها و قرّاء مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ضمیمه پایانی این کتاب به دوموضوع منع آب از عثمان و موضع امیرالمومنین(ع) و تلاش امیر المومنین(ع) برای رساندن آب اختصاص یافته است.

در انتهای کتاب نیز نتیجه گیری بحث، منابع و ماخذ ونمایه ها گنجانده شده است.

کتاب بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا نوشته محمد رضا هدایت پناه در 271 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه برای نخستین بار در بهار سال جاری از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است./ ن601

ارسال نظرات