۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۲۲۶۰۱
آیت الله شب زنده دار:

اقتصاد کشور را به جایی برسانیم که دستمان به سوی دیگران دراز نشود

اقتصاد کشور را به جایی برسانیم که دستمان به سوی دیگران دراز نشود
عضو فقهای شورای نگهبان تأکید امامین انقلاب بر عزت نظام اسلامی را دارای ریشه قرآنی و روایی دانست و گفت: اقتصاد کشور را به جایی برسانیم که دست به سوی دیگران دراز نکنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در درس اخلاق خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به فرازهای از دعای مکارم الاخلاق گفت: امام سجاد(ع) در لباس دعا و درخواست از خداوند متعال معارف بلند معنوی و الهی و همچنین راه سلوک به سعادتمندی دنیا و آخرت را بیان فرمودند.

وی افزود: حضرت از خداوند می خواهد که خدایا من را عزیز قرار بده و از تکبر دور کن و مرا بنده خودت قرار ده؛ گاهی ممکن است وقتی انسان عزیز می شود و شرافت پیدا می کند دچار تکبر و غرور شود، صفات خوبی مانند عزت و کسب علم داریم که اگر مدیریت نشود می تواند تکبر را در پی داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اما عالم باید توجه به این امور داشته باشد تا مبتلای به این مسائل نشود، از همین رو امام بلافاصله بعد از درخواست عزت از خدا می خواهد که دچار غرور نشود، بنابر فرمایش امام عزت ارزش و صفت بلند مرتبه ای است که امام از خدا تقاضا می کند چرا که امام از خدا تقاضای امور بی ارزش نمی کند.

وی ادامه داد: انسان باید در مسیر الهی گام بردارد تا عزیز شود، عزت نقطه مقابل ذلت است، روایات فراوانی داریم که انسان را از مذلت نهی کرده و حرام است که مؤمن خود را ذلیل کند که این  مذلت می تواند فردی یا اجتماعی باشد، گاهی شخص دست به کارهایی می زند یا رفتاری دارد که او یا جامعه مسلم در چشم مردم به ویژه غیر مسلمین ذلیل پنداشته می شوند.

آیت الله شب زنده دار ابراز داشت: اگر انسان سراغ کاری برود که نمی تواند از پس آن بر آید در واقع خود را خوار و ذلیل کرده است، عزت و این که انسان در چشم ها بزرگ باشد یکی از ارزش های مهم اسلامی است، اسلام می خواهد مؤمنان در جامعه عزیز باشند.

وی عنوان کرد: بر اساس این آموزه باید زندگی شخصی و اجتماعی خود را سامان دهیم، وقتی انسان از حدود امکانات خود به دلیل هواها و هوس ها تجاوز کند دچار خفت می شود، امروز باید با قناعت زندگی را پیش ببریم و کرامت خود را حفظ کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این که عزت مؤمنان در همه امور شخصی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باید رعایت شود، خاطرنشان کرد: اگر امام راحل و رهبر معظم انقلاب یکی از ارکان نظام و انقلاب را عزت بیان می کنند ریشه قرآنی و روایی دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس آموزه های اسلام از نظر اقتصادی هم باید در دنیا عزیز باشیم نه این که دستمان به سوی دیگران دراز باشد و دچار مذلت شویم، باید به چیزهایی که سبب عزت می شود اهتمام کرده و از چیزهایی که مذلت را به دنبال دارد پرهیز کنیم.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که باید عزت را از خداوند متعال طلب کنیم، گفت: در کنار این دعا و درخواست باید به راهکارهای رسیدن به عزت عمل شود، یکی از مسائلی که سبب عزت انسان می شود این است که در برابر معصیت صبوری و شکیبایی به خرج دهد.

وی افزود: این صبر در شرایط امروز خیلی مشکل و سخت است اما اگر در برابر معصیت صبر کرد در پیشگاه الهی و اولیای الهی عزت پیدا می کند؛ امیرمؤمنان می فرماید قناعت و اطاعت الهی انسان را عزیز می کند که البته این فرمایش به معنای تنبلی انسان نیست، انسان با همان مقدار درآمدی که دارد باید زندگی کند و قناعت داشته باشد، نباید مدام به دنبال تعویض لباس، وسایل زندگی و رفاه های غیر ضروری بود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: عامل دیگر عزت آفرین برای انسان عفو و گذشت است، در زندگی خانوادگی و اجتماعی ناملایماتی پیش می آید و حضرت فرمود اگر کسی عفو کند و بگذرد عزیز خواهد شد.

وی ادامه داد: باگذشت می توان جلوی بسیاری از مشکلات بزرگتر را گرفت، البته اگر ضربه به حقوق مردم، اسلام و ارزش ها باشد نمی توان گذشت کرد اما در جایی که شخصی است باید گذشت کرد که سیره اهل بیت(ع) و بزرگان بوده است؛ اگر انسان از ستم هایی که به او می شود بگذرد، با کسانی که نامهربانی می کنند خوبی داشته باشد و با کسانی که قطع رابطه می کنند ایجاد ارتباط کند دارای عزت می شود.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
محمد قمین
ارسال نظرات