۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۲۲۶۱۲
دبیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس خبر داد؛

وجود 4115 کتاب دفاع مقدسی در کتابخانه مجلس

وجود 4115 کتاب دفاع مقدسی در کتابخانه مجلس
 
به گزارش خبرگزاری رسا، کتابخانه مجلس شورای اسلامی برنامه‌های ویژه‌ای برای هفته دفاع مقدس امسال داشت. همچنین مسئولان این کتابخانه در راستای افزایش فعالیت‌ها برای سال آینده نیز طرح برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس را در نظر گرفته‌اند و برای اجرای آن تلاش می‌کنند. در همین راستا خبرگزاری کتاب ایران)، گفت‌وگویی با سیدمهدی قریشی، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس انجام داد که در ادامه می‌خوانید.
 
لطفا درباره اقدامات کتابخانه مجلس شورای اسلامی در هفته دفاع مقدس توضیح دهید.   
با توجه به ارتباط بین روابط عمومی کتابخانه مجلس و موزه دفاع مقدس، کتابخانه مجلس در هفته دفاع مقدس  یک نمایشگاه عکس برپا کرد، نزدیک به هشت روز این نمایشگاه برپا بود و استقبال خوبی از طرف مراجعه‌کنند‎گان و کارمندان داشتیم. همچنین از واحد سازماندهی کتابخانه لیست منابعی که در مورد بحث دفاع مقدس و هشت سال جنگ در کتابخانه مجلس موجود است، گرفتیم. بر اساس این لیست، نزدیک به ۴۱۱۵ کتاب فارسی و عربی درباره همین موضوع در کتابخانه مجلس وجود دارد. ۷۰ عنوان کتاب لاتین شامل کتاب‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی و نزدیک به ۱۰ پایان‌نامه و مقالات زیادی در این حوزه در منابع کتابخانه مجلس موجود است.
 
آیا برنامه‌ای برای هفته دفاع مقدس در سال آینده مجلس دارید که از این روز‌های برای انجام آن برنامه‌ریزی کنید؟
قرار است که طرح برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس در قوه مقننه، امسال تدوین شود و به تصویب برسد. این نمایشگاه، نمایشگاه مهمی است، زیرا این نخستین‌بار در قوه مقننه، فعالیت‌های مربوط به دفاع مقدس انجام می‌شود. البته در نظر داریم این طرح را به کل کشور تعمیم دهیم. به‌عبارت دیگر؛ فقط بحث نمایشگاه در تهران و مجلس شورای اسلامی نیست و می‌خواهیم این طرح در کل استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطقی که با جنگ درگیر بودند انجام شود. اگر این طرح عملی شود، می‌توانیم به مردم با ارائه عکس‌هایی از نمایندگان حوزه انتخابیه، کارمندان مجلس، اسناد، مدارکی که ارتباط بین مجلس و جبهه را بازگو می‌کند، ارائه کنیم و درباره حال‌وهوای سال‌های دفاع مقدس آگاهی دهیم. در این راستا، فعالیت‌ها و اقداماتی را تهیه کردیم که مجموعه قوه مقننه از آن حمایت کرده است. در حال ارائه طرح به رئیس کتابخانه مرکز اسناد و موزه مجلس شورای اسلامی هستیم تا پس از تصویب طرح، بتوانیم آن را عملیاتی کنیم. البته در نظر داریم کمترین بودجه و هزینه این کار را انجام دهیم.  
 
آیا این برنامه در یک سال و در همه استان‌ها برگزار می‌شود یا ادامه‌دار خواهد بود؟
سعی داریم این اتفاق هرسال از طرف قوه مقننه در یک استان اجرا شود و ادامه پیدا کند. مثلا اگر قرار است که در استان خوزستان این نمایشگاه را برگزار کنیم، اسناد مربوط به آن استان را هم به آن مناطق بفرستیم و مردم درباره فعالیت‌های قوه مقننه و مردم در دوران دفاع مقدس اطلاعاتی کسب کنند. اسناد خوبی در حوزه تصاویر و منابع مکتوب داریم.
 
آیا در نظر دارید تا اسناد استان‌های مختلف را در کتابخانه مجلس جمع‌آوری کنید؟
این اسناد در کتابخانه مجلس وجود دارد و برخی از اسناد مربوط به کل کشور است. در مرکز اسناد کتابخانه مجلس، نزدیک به ۱۲ میلیون سند وجود دارد و رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس در جلسه اخیر این طرح را پیشنهاد داد و خواست تا کلیه فعالیت‌های استان‌ها در حوزه دفاع مقدس را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم در آن استان نمایشگاه برگزار کنیم. اسنادی که در هر استان وجود دارد با سند‌هایی که ما داریم متفاوت است. در کتابخانه مجلس کلیه سند‌های مربوط به مطالبات مردم از نماینده‌هایشان در دوره‌های مختلف در مرکز اسناد کتابخانه جمع‌آوری شده است.   وجود منابع لازم برای برگزاری نمایشگاه در کتابخانه مجلس، اجرای این طرح را ساده‌تر کرده است و شاید کمتر لازم باشد تا از  دیگران کمک بگیریم.
 
این اسناد شامل چه مواردی می‌شود؟
از دوره نخست مجلس شورای اسلامی تا پایان دوره سوم مجلس اقداماتی انجام شده است، ارتباط‌ها و امدادرسانی‌هایی میان مجلس و جبهه جنگ وجود داشته که شاید توسط مجلس اطلاع‌رسانی نشده باشد، اما در سال‌های جنگ کمک بسیار زیادی توسط مجلس انجام شده که اطلاعاتش هم وجود دارد و در زمان برگزاری نمایشگاه در منظر مردم قرار خواهد گرفت.
 
آیا امسال برنامه دیگری خاص روز‌های دفاع مقدس در کتابخانه مجلس شورای اسلامی داشتید؟
به مناسبت هفته دفاع مقدس درهفته گذشته ریاست محترم قوه مقننه با مسئولان پایگاه‌هایی بسیج مجلس و اعضاء بسیج نشستی داشتند. در این جلسه جمع زیادی از اعضای بسیج قوه مقننه در سالن مشروطه مجلس حضور داشتند و سردار تنگسیری، ششمین فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز حضور داشت. او درباره اقدامات نیروی دریایی در دفاع مقدس و بعد از جنگ و تهدیدات دشمن و پاسخ نیروی دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به آنان توضیحاتی دادند و از شهدا یاد کردند. همچنین در این جلسه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در سخنانی از رشادت‌های بسیج و حضور بسیجیان در نقاط حساس در زمان و مکان‌های مختلف را اشاره کردند.
 
تقریبا ۸۰ درصد کارمندان کتابخانه مجلس عضو بسیج هستند. طبق سند انتظار بسیج، در بسیج فعالیت‌ها تخصصی انجام خواهیم داد، یعنی بسیج، کار‌های تخصصی که در آن حوزه کار می‌کند را انجام می‌دهد. به‌غیر از فعالیت‌های امدادی و اردوئی که همواره بسیج در آن فعال بوده، طبق این طرح از هر شاخه‌ای که زیرمجموعه بسیج قوه مقننه فعالیت دارد مثل کتابخانه مجلس، مرکز پژوهش و باقی مراکز مجلس، کار تخصصی صورت می‌گیرد. مجموعه کاری که بر عهده کتابخانه است، کار‌های پژوهشی در حوزه تالیف، ترجمه، حمایت از پایانامه‌ها و مقالات و کار‌های تحقیقاتی در حوزه بسیج است. این سند ابلاغ شده است و با پیاده‌سازی آن کار نویی انجام می‌شود که هرکس در جای خود فعالیت خواهد کرد. /د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات