۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۶۲۲۶۶۹
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «تفسیر کاشف» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «تفسیر کاشف» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «تفسیر کاشف» در هشت جلد و به ترتیب در ۷۷۶، ۷۹۲، ۷۹۲، ۸۸۰، ۸۵۶، ۹۱۲، ۸۲۴ و ۵۳۶ صفحه به زبان فارسی منتشر شده است.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «تفسیر کاشف» اظهار داشت: قرآن کریم، منشور نهایی و جاودانه آسمانی است که برای هدایت انسان‌ها در همه عصر و نسل‌ها فرود آمده است، و مخاطب آن همه انسان‌ها در هر مرتبه از دانش و کمال هستند که در پرتو آموزه‌های بلند آن راه سیر و سلوک و مدارج عبودیت و عرفان را به سوی مقصد و مقصود آفرینش می‌پیمایند و روح خویش را در زلال جاری آیات نورانی آن شستشو می‌دهند. چنان که معجزه راستین پیامبر گرامی اسلام (ص)، آخرین سفیر هدایتگر الهی، نیز هست.

وی گفت: روشن است که دستیابی به اهداف متعالی اسلام و عزت امت و حکومت‌های اسلامی، نیازمند وحدت و یکپارچکی مسلمانان است. از سوی دیگر وجود شبهات متعدد درباره معارف دینی، بافت فرهنگی و سنت‌های اجتماعی، مناطق شیعه و سنی را از سایر مناطق دیگر متمایز می‌نماید.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: جامعیت قرآن عزیز در همه زمینه‌های مرتبط با هدایت و تعالی و کمال و سلامت انسانی در جای خود به اثبات رسیده است و همه دانشی مردان عرصه‌های گوناگون اندیشه و علم از رهگذر اشارات آن ره توشه برگرفته و می‌گیرند. در این میان بهره‌وری از معارف و آموزه‌های ارزشمند قرآن، نیازمند آشنایی با روش و ساز و کار فهم و درک و شناخت درست آن است که در اصطلاح، علم تفسیر نامیده می‌شود.

وی افزود: دانش تفسیر به لحاظ موضوع و متن محوری آن، یعنی قرآن، و نیز ابعاد گونه‌گون کاربردی‌ای که دارد و همه شئون فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بر می‌گیرد، و همچنین هدف و فرایند آن؛ یعنی هدایت و تعالی بشر، بی‌تردید نقش و اهمیت و ارزش و منزلتی یگانه و بی‌بدیل در میان انبوه دانش‌ها و علوم و فنون دارد. نیز از آن جا که قرآن به زمان و عصر و امتی اختصاص نداشته و طراوت و تازگی و خرمی آن همواره و همیشگی است.

پهلوانی اظهار داشت: روند فهم و تفسیر و برداشت از آن هرگز ایستایی نداشته و ندارد؛ بلکه در هر عصر و زمانی، رهنمود‌های نو و پیام‌های تازه دارد و فهم‌ها و تفسیر‌های نو بر نو را بر می‌تابد. باری در این رهگذر هرگونه رویکرد تفریطی، چون جمود و تحجّر و در جا زدن، یا رویکرد افراطی، چونان تأویلات بی‌پایه و بی‌رویه و انحرافی و التقاطی، مردود و نارواست.

وی گفت: از نظر قرآن آشنایان و مفسران راستین قرآن، تنها رویکرد میانه را می‌توان پذیرفت که همانا تدبّر و ژرفکاوی در مفاهیم و معارف و اشارات و لطایف قرآن براساس روش‌شناسی بایسته تفسیر است که در جای خود به تفصیل، تبیین شده است. در طول تاریخ نگارش و تألیف و تدوین متون تفسیری که هزاران عنوان و اثر را شامل می‌شود؛ اندیشورانی سترگ با چنین رویکردی گام در راه تفسیر روز آمد و عصری از قرآن عزیز نهاده‌اند و کاروان رهپویان فهم و تدبّر در کلام الهی را فراخور مبلغ و میزان توان خویش منزلی به پیش برده‌اند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: به ویژه در قرن چهاردهم هجری، این کاروان، هم نوا با رهسپاران دیگر رشته‌های علم بشری، شتابی چشمگیر و پیشرفتی در خور داشته و آثار ارجمندی از این رهگذر مجال بروز و ظهور یافته‌اند. از این شمار، تفسیر گران سنگ «الکاشف» نوشته علامه و اندیشمند نواندیش شیعی، مرحوم شیخ محمدجواد مغنیه را می‌توان برشمرد.

وی به معرفی کتاب «تفسیر کاشف» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته محمدجواد مغنیه است که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

پهلوانی افزود: کتاب «تفسیر کاشف» در هشت جلد به ترتیب ۷۷۶، ۷۹۲، ۷۹۲، ۸۸۰، ۸۵۶، ۹۱۲، ۸۲۴ و ۵۳۶ صفحه به زبان فارسی منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات