۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۲۲۷۱۴
حجت الاسلام مرویان حسینی:

اربعین جریان توحیدی و ضد استکباری است

اربعین جریان توحیدی و ضد استکباری است
مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: اربعین مختص به مسلمانان نیست و حضور ادیان مختلف را در اربعین مشاهده می کنیم چون امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرویان حسینی، مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در همایش اربعین نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع) که امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد،  به جایگاه کلمه اربعین در فرهنگ اسلامی اشاره و اظهار کرد: اربعین در فرهنگ اسلامی کلمه ویژه ای است.

وی افزود: حضرت موسی ۴۰ روز عبادت کرد تا انوار الهی را به دست آورد و پیامبر در ۴۰ سالگی به نبوت رسید، امام حسین(ع) در خصوص اربعین می فرماید:«یکی از نشانه های مومن است که به زیارت اربعین پایبند باشد.» همچنین اربعین پایان اسارت و پایان رسالت زینب در رسوا ساختن یزیدیان زمانه است.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که زیارت اربعین مورد تاکید اهل بیت و‌ از سیره عالمان دین بود، گفت: اهل بیت(ع) خود مروج زیارت پیاده امام حسین(ع) بودند، امام صادق(ع) در این مورد فرمود:«هر کسی پیاده مشرف به زیارت امام حسین(ع) شود هر قدمی که بر می دارد خدا بر او حسنه ای نوشته، گناهان او پاک شده و مقامات بالا بر او رقم می زند.» همچنین عالمان و اندیشمندان در طول تاریخ مقید به زیارت پیاده حضرت بودند.

وی زیارت ابا عبدالله(ع) را سنت و سیره آزادگان بیان و ابراز کرد: جابر بن عبدالله انصاری نخستین زائر پیاده اربعین است و از آن سال که هزار و سیصد و هشتاد سال می گذرد، این سنت همچنان ادامه دارد و در سال های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مومنان با جان دادن پرچم زیارت اربعین را بر زمین نگذاشته اند همچنین در سال های اخیر مومنان از کشورهای مختلف اربعین را به عنوان نماد عظیم  وحدت مسلمانان تبدیل کرده اند.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اربعین نماد فرهنگ کامل انسانی و اسلامی است که از یک سو شور و شعور و دل دادگی به حضرت است و از سوی دیگر عدالت خواهی، ظلم ستیزی،  مظلوم یاوری و پیوند با آرمان با امام آزادگان است و  لبیک به «هَل مَن ناصِر یَنصُرنی» حسینی و دعوت حضرت است.

وی اربعین را فرا مذهبی و فرا ادیانی بیان و اظهار کرد: اربعین مختص به مسلمانان نیست و حضور ادیان مختلف را در اربعین مشاهده می کنیم چون امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت است و با توجه به این که اربعین نماد حق طلبی و عدالت خواهی و ظلم ستیزی در دنیای ظلم وفساد کنونی است پس هر کسی عشق به عدالت و مظلوم یادآوری داشته باشد، عشق به اربعین و امام حسین(ع) نیز دارد.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که پیاده روی اربعین جلوه ارزشمند تمدنی قوی است، گفت: در اربعین ملیت ها، زبان ها، مذاهب و ادیان مختلف با هم زیر پرچم امام به عشق امام گرد هم آمده است، بی خود نیست که آیادی بیگانه و استکبار رسانه های خود را وادار کرده که این جریان بزرگ ‌که می رود تاریخ را متحول کند، سانسور کرده و یا با وسیله راه را برای حضور در اربعین حسینی ببندند اما نمی توانند.

وی اربعین را جریان توحیدی ضد استکباری بیان و اظهار کرد: اربعین امام حسین(ع)، ‌حقیقت عاشورا، جلوه های باطنی کربلا، فضیلت های عاشورا و آرمان مقدس آن ها را به دنیا معرفی می کند و ما نباید این حرکت را مختص شیعه بدانیم، امروز جلوه های زیبا از فضیلت اخلاقی، هم بستگی دینی و مذهبی و‌ حضور ادیان را در اربعین  مشاهده می کنیم.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی افزود:  اربعین از آثار حقیقت طلبی است که انقلاب اسلامی در دنیا مطرح کرده همچنین اربعین قدمی به سوی منجی بشریت است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات