۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۲۲۷۲۳
حجت الاسلام همتیان:

بهترین روش سیر و سلوک عمل به روایات اهل بیت است

بهترین روش سیر و سلوک عمل به روایات اهل بیت است
استاد اخلاق حوزه عقل را از نعمت های برجسته و بی بدیل الهی دانست و گفت: کسی که از تجارب دیگران استفاده کند عمر خود را بیهوده صرف نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان امروز در درس اخلاق مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) با اشاره به اینکه عمل به روایات اهل بیت(ع) بهترین روش سیر و سلوک است، گفت: اگر انسان به این روایات عمل کند، بدون شک به بالاترین درجات معنوی خواهد رسید.

وی با بیان روایت نورانی امیرمؤمنان(ع) «وَالْعَقْلُ حِفْظُ التَّجارُبِ، وَ خَيْرُ ما جَرَّبْتَ ما وَعَظَكَ» اظهار داشت: انسان عاقل از تجارب گذشته باید درس بگیرد، زیرا این کار سبب پیشرفت او می شود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اینکه انسان گاهی از عملکرد خودش تجربه کسب می کند و خطاهای گذشته خود را بار دیگر مرتکب نمی شود، افزود: بر اساس روایات، بهتر این است که انسان از تجارب و عملکرد دیگران درس گرفته و خطاهای دیگران را مرتکب نشود.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه انسان باید موعظه پذیر باشد، تأکید کرد: اگر انسان از تجارب دیگران استفاده کند، بدون شک عمر خود را در مسیرهای بیهوده صرف نخواهد کرد.

وی ضمن تأکید بر لزوم قدردانی از نعمات خداوند، عقل را از نعمت های برجسته و بی بدیل الهی دانست و بیان کرد: انسان بدون گوش، چشم و یا زبان می تواند به زندگی ادامه دهد و پیشرفت کند، اما بدون عقل نمی تواند مراتب ترقی و رشد را طی کند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان مرز میان انسان و حیوان را عقل توصیف کرد و ادامه داد: انسانی که از نعمت عقل محروم باشد، تردیدی نیست که زندگی خوبی نخواهد داشت.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه خطاب به طلاب گفت: طلاب باید دفتری تهیه کرده و نامش را «از کجا» بگذارند و با هر کدام از انسان های موفق که برخورد کردند، رمز موفقیت آنها را پرسیده و تجربیات شان را بنویسند، سپس این تجارب را در زندگی خود پیاده کنند؛ اگر طلاب این کار را انجام دهند و از تجربیات دیگران استفاده کنند، بدون تردید مسیر خود را با موفقیت طی خواهند کرد.

وی داستان عاقبت به خیر شدن حر بن یزید ریاحی در کربلا را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه رعایت ادب انسان را عاقبت به خیر می کند، عنوان کرد: با توجه به سیره علما و بزرگان در می یابیم که انسان به واسطه مسائلی همچون رعایت ادب، احترام گذاشتن به والدین، کسب حلال، جلب رضایت پدر و مادر، تعظیم شعائر دینی و تعظیم نام ائمه معصومین(ع) خیر دنیا و آخرت نصیبش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان تأکید کرد: طبق سیره علمای بزرگ نماز اول وقت، نماز شب و لقمه حلال بهترین روش سیر و سلوک برای طلاب است./841/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات