۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۲۲۷۲۴
حجت الاسلام کوهی:

تحولات پیش روی معنویت در دنیای مدرن حائز اهمیت است

تحولات پیش روی معنویت در دنیای مدرن حائز اهمیت است
آینده پژوه حوزوی تحولات پیش روی معنویت در دنیای مدرن را حائز اهمیت دانست و با اشاره به رشد معنویت در جهان امروز بر علمکرد پیش دستانه در قبال معنویت های جدید تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی معنویت و گام دوم انقلاب اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب از سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب پیش از ظهر امروز در سالن امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام احمد کوهی آینده پژوه حوزوی در این نشست با اشاره به وضعیت معنویت در پیش از انقلاب اسلامی عنوان کرد: دنیای مدرن نیروی زیادی را برای مقابله با معنویت فراهم آورد. تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، تمدن مدرن با ادعای سکولاریسم و شعار آغاز حذف کامل دین از زندگی بشری در حال پیش رفت بود. و انقلاب اسلامی  را باید یک حرکت مهم در مقابل جریان حذف معنویت از زندگی دانست. ولی به تدریج با کهنه شدن جریان های مدرنیته، الان ما با چالش های جدید دیگری مواجه خواهیم بود.

وی بیان داشت: معنویت در جهان امروز نه تنها رو به کاهش نیست بلکه یک امر در حال رشد است و به عنوان یکی از اصلی ترین ویژگی های عصر جدید مطرح شده است، اما باید دانست که صحبت از معنویت در دنیای امروز یک معنای عام و شاملی است و صرفا معنویت دینی را شامل نمی‌شود.

آینده پژوه حوزوی تصریح کرد: حتی برخی از افراد قائل اند که تغییر تعبیر از واژه دین و ایمان به سمت واژه معنویت و  Spirituality خودش یک تاکیدی است بر اینکه معنای جدیدی غیر از ادیان را بیان می کنیم.

وی با اشاره به مفهوم معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان ساخت: معنایی که ما در بیانیه گام دوم انقلاب و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دنبال می کنیم بی شک معنویت در برابر دین نیست بلکه معنویت دینی است، ولی تعیین رابطه بین معنویت ما و رابطه ای که با دین برقرار می‌کند با معنویتی که در دنیای امروز بیان می‌شود مهم است.

حجت الاسلام کوهی تأکید کرد: به جهت همین مسائل باید بتوانیم مفهوم درست معنویت را بشناسیم و بدانیم معنویت فعالی که در جهان وجود دارد به کدام سمت حرکت می‌کند تا در آینده نسبت خودمان را با این حرکت تعیین کنیم.

وی اضافه کرد: مسأله هایی الان وجود دارد که برای تعیین حرکت معنویت گرایی هایی که در حال رخ دادن است مهم به نظر می رسد ،از جمله فرقه هایی که در حوزه معنویت گرایی فعال بوده اند امروز از جنبه فرقه  ای به سمت یک گفتمان یا مفاهیم در حال حرکت کردن هستند.

تحولات پیش روی معنویت در دنیای مدرن حائز اهمیت است

آینده پژوه حوزوی با بیان این که اتفاقاتی در بقیه ابعاد زندگی بشر در حال رخ دادن است که می‌تواند جنبه معنویتی را تحت تأثیر خود قرار بدهد، خاطرنشان ساخت: از جمله آنها فناوری های علوم زیستی و شناختی است که در جنبه معنویت گرایی تأثیر زیادی دارد.

وی افزود: گره خوردن معنویت با فناوری های علوم زیستی و شناختی به شکل گسترده ای در آینده پیش خواهد آمد که می تواند دلالت های جدیدی در مورد عملکرد خودمان داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع تقابل معنوی در تمدن غرب تصریح کرد: هرچه تمدن غرب به جهت الگو بودن در دوره 200 ساله گذشته منشأ تحولات دین داری در مقابل وضعیت دینی قرار می گرفت، تنوع قدرت هایی که از الان و بعد از این به وجود می آید و همچنین شکستن انحصار تک قطبی منجر می‌شود جریان معنایی صرفا از غرب به شرق نباشد و احتمالا چالش ها فقط از سمت غرب وارد نمی‌شود بلکه شاید از شرق و همسایگان و حتی درون فرهنگ بلند شده و بتواند برای آینده معنویت چالش هایی ایجاد کند.

حجت الاسلام کوهی عنوان کرد: مجموع این مسائل ما را با یک وضعیت در حال تغییر و گذار مواجه می‌کند که نیاز به یک حرکت پیش دستانه در مقابل معنویت دارد تا آنها را بشناسیم و در لحظه مواجهه با آنها در آینده به بهترین وجه ممکن تصمیم بگیریم./1330/ج

تعداد بازدید : 9
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
در خیلی جا ها حقوق نجومی هست که صداشم در نمی آید
2
0