۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۲۲۷۴۰
رییس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس:

کتابخانه امام رضا نخستین ایستگاه دسترسی محققان و پژوهشگران به نسخ خطی است

کتابخانه امام رضا نخستین ایستگاه دسترسی محققان و پژوهشگران به نسخ خطی است
حجت الاسلام حسینی گفت: کتابخانه امام رضا (ع) نخستین ایستگاه دسترسی محققان و پژوهشگران به کلیه نسخ خطی، منابع چاپی به ویژه چاپ سنگی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید جلال حسینی، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امروز در آیین افتتاحیه کتابخانه امام رضا (ع) در اهواز، با بیان اینکه آستان در پرتو عنایات امام رضا (ع) و در ذیل توجهات امام زمان (عج) و به برکت نظام مقدس اسلامی امروزه به یکی از مراکز تأثیرگذار فرهنگی در منطقه و از مراکز تأثیرگذار در چند بُعد در سطح جهان مطرح است، اظهار داشت: آستان در بخش‌هایی از قبیل آموزشی، پژوهشی، ورزشی، تبلیغ دینی، قرآنی، رسانه‌ای و هنری، چاپ و نشر ارائه دهنده مدل و الگو است، این آستان در بخش کتابخانه‌ها یکی از معتبرترین کتابخانه‌های جهان در زمینه صیانت و حفاظت از نسخ خطی است که در این باره بیش از صد هزار نسخه ارزشمند خطی دارد.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان داشت: در بخش اسناد ۱۴ میلیون سند در کتابخانه آستان نگهداری می‌شود و نزدیک به ۱۰ میلیون مراجعه کننده داریم؛ از سوی دیگر موزه حرم مشتمل بر ۱۶ گنجینه است، چنین ظرفیتی در اختیار همه علاقه‌مندان دانش و فرهنگ ایرانی اسلامی است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در صوت عدم تعمیم و تکثیر مدل فعالیت‌های آستان در کشور با شکست مواجه خواهیم شد، افزود: در بحث کتاب و کتابخوانی با فقر مواجه هستیم، در ایران اسلامی از سه هزار کتابخانه موجود، یک هزار کتابخانه غیراستاندارد وجود دارد، این تعداد کتابخانه غیراستاندارد به معنای دچار شدن به آسیب‌های اجتماعی خواهد بود، فاصله گیری از کتاب و کتابخوانی سبب ظهور آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق و اعتیاد و از همه مهمتر آسیب در حوزه اعتقادات و باور‌ها است.

حجت الاسلام حسینی راه حل مقابله با آسیب‌های اجتماعی را توجه به کتاب و کتابخوانی و تجهیز و تولید کتابخانه‌ها برشمرد و گفت: یکی از مأموریت‌ها و رسالت‌های ما توسعه کتابخانه‌ها است، در سیاست‌های تولیت سابق و کنونی برای استان‌ها و شهرستان‌هایی که آمادگی وجود دارد، کتابخانه‌های آستان قدس به ویژه در مناطق موقوف دار توسعه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آمادگی گسترش کتابخانه‌های آستان را در سراسر خوزستان داریم، عنوان داشت: کتابخانه آستان قدس رضوی را با ۳۰ میلیون منبع اطلاعاتی به کتابخانه امام رضا (ع) اهواز وصل خواهیم کرد و در این باره نخستین ایستگاه دسترسی محققان و پژوهشگران را به کلیه نسخ خطی، منابع چاپی به ویژه چاپ سنگی راه اندازی می‌کنیم تا پژوهشگران و اساتید و محققان نیاز نباشد برای مشاهده نسخ خطی به نامه نگاری بپردازند.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ادامه داد: در خوزستان فرهنگ دوست و عالم پرور قطعا نسخ خطی بسیاری در بیوت علما و کتابخانه‌های شخصی وجود دارد و از آنجا که نسخ خطی نیازمند مرمت و فهرست نویسی و کار‌های ویژه تحقیقاتی دارند؛ از این رو کتابخانه امام رضا (ع) اهواز نمایندگی آستان در جذب و گردآوری نسخه‌های خطی معتبر و ارزشمند و مرمت آن‌ها است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه نسخ خطی میراث شیعه است، تصریح کرد: نسخ خطی و اسناد ارزشمندی که نیازمند حفظ و مرمت هستند در اختیار کتابخانه امام رضا (ع) قرار داده شوند تا کارشناسان مرمت و نسخه شناس به دستور آیت الله کعبی حضور و به مرمت و شناسایی شان بپردازند.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی بیش از ۱۶۰ هزار نسخه خطی وجود دارد، گفت: رهبرانقلاب بیش از ۱۴ هزار نسخه خطی را در اختیار کتابخانه مرکزی آستان قرار دادند./۹۴۵۶/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
حاتم شرفی
ارسال نظرات