۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۶۲۲۷۶۴
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

آیت الله مرعشی نجفی حافظ میراث گرانبهای شیعه بود

آیت الله مرعشی نجفی حافظ میراث گرانبهای شیعه بود
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد که امروز علمای ما باید توجه ویژه به مردم داشته باشند و ضمن فعالیت های علمی در اجتماع حضور داشته و به نیازهای مردم توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی استاد حوزه علمیه قم امشب در بیست و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله مرعشی نجفی(ره) با اشاره به خدمات بزرگ علمای شیعه در عصر غیبت گفت: بزرگان شیعه در راستای مقابله با شعار شوم «حسبنا کتاب الله» به تدوین و جمع آوری احادیث و روایات پرداختند و در این مسیر از هیچ تلاشی مضایقه نکردند.

وی به نقش عالمان شیعه در زمینه تدوین کتب مدون فقهی ادامه داد: اگر علمای بزرگی همچون شیخ صدوق، شیخ طوسی و مرحوم کلینی نبودند، امروز هیچکدام از مبانی اهل بیت(ع) را در دست نداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار داشت: امروز با همه تلاش هایی که در حوزه های علمیه انجام شده است، باز هم نمی توان گفت قادر به تألیف کتابی همچون «شرایع» علامه حلی هستیم؛ 800 سال از تألیف این کتاب می گذرد، اما هنوز هم برای ما تازگی و طراوت دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز نیازمند تبیین و ترویج دین هستیم، بیان کرد: علمای بزرگوار ما در گذشته تلاش کرده اند احادیث و مبانی فقهی را به صورت مدون تنظیم کنند و ما امروز وظیفه داریم این مبانی را برای افراد تبیین، تفسیر و ترویج کنیم.

وی آفت زدایی از دین را از وظایف علمای دینی برشمرد و افزود: علمای گذشته هنگامی که اخباری گری، وهابیت و آسیب هایی از این دست دین را تهدید می کرد، قد علم می کردند و اجازه نمی دادند فرقه های انحرافی، دین را به انحراف بکشانند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی زمان شناسی، دین شناسی و عمل طبق نیاز جامعه را از ویژگی های بارز علمای دین دانست و ابراز کرد: امروز حوزه های علمیه باید عالمان دین شناس، زمان شناس و نیاز شناس تربیت کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیدارگری و ایستادگی در برابر استعمارگران از رسالت های مهم علمای دینی است، خاطرنشان کرد: با دقت در تاریخ و سیره علمای بزرگی همچون آیت الله بهبهانی، شیخ فضل الله نوری و میرزای شیرازی در می یابیم که هر کجا خطر نفوذ استعمار در میان بلاد شیعی، شیعیان را تهدید می کرده است، با بیانیه ها و سخنرانی ها و فعالیت ها جلوی آن را می گرفتند.

وی با اشاره به این که آیت الله مرعشی نجفی(ره) حافظ میراث علمای بزرگ گذشته بودند، تأکید کرد: ایشان همه زندگی خودشان را برای حفاظت از میراث بزرگ شیعه صرف کرده اند؛ ایشان با فکر و اراده ای که داشتند، کتب خطی علمای قدیم را خریداری کرده و میراث گرانبهای شیعه را حفظ کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی مردمی بودن و توجه به نیازهای اجتماعی مردم را از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) دانست و عنوان کرد: امروز برخی علمای بزرگوار ما تنها در کتابخانه های خود بوده و مشغول فعالیت های علمی هستند، اما آیت الله مرعشی نجفی همواره برای مردم وقت می گذاشتند و همواره درصدد رفع نیازهای آنها بودند.

وی تأکید کرد: امروز علمای ما باید توجه ویژه به مردم داشته باشند و ضمن فعالیت های علمی در اجتماع حضور داشته و به نیازهای مردم توجه داشته باشند./841/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
حسین ثالث موید
ارسال نظرات