۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۶۲۲۷۸۱
آیت الله استادی:

حوزه باید پاسخگو و راهنمای جامعه باشد | علامه طباطبایی حوزه قم را احیا کرد

حوزه باید پاسخگو و راهنمای جامعه باشد | علامه طباطبایی حوزه قم را احیا کرد
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه باید پاسخگو و راهنمای جامعه باشد، گفت: حوزه باید دین مردم را تقویت کند که این مسأله با علم و تهذیب محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله فقهی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به خدمات ماندگار مرحوم علامه گفت: ایشان در زمینه تفسیر و علوم عقلی خدمت بزرگی کرده و شاگردهای فراوانی را تربیت کردند.

وی افزود: طلاب باید از سیره بزرگانی مانند علامه درس بگیرند و مسیر زندگی خود را مشخص کنند، کسانی که می خواهند مهذب باشند بدانند که تهذیب در کنار علم جواب می دهد و طلبه باید ملا و مهذب باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه باید پاسخگو و راهنمای جامعه باشد، اظهار داشت: حوزه باید بتواند دین مردم را تقویت کند که این مسأله با علم و تهذیب محقق خواهد شد.

وی تواضع را از ویژگی های برجسته علامه طباطبایی دانست و ادامه داد: علامه با وجود جایگاه عظیم علمی و معرفتی در نهایت تواضع با دیگران برخورد می کرد، علامه کاری می کرد که به درد دین بخورد.

آیت الله استادی با بیان این که مهم ترین اصل تواضع حق پذیری است، ابراز داشت: متأسفانه این حق پذیری در بسیاری وجود ندارد، علامه طباطبایی در نهایت ساده زیستی زندگی می کرد و هیچ استفاده ای از جایگاه خود نداشت.

وی عنوان کرد: اصل این است که انسان بازده فراوان و برداشت کم داشته باشد اما برخی بازدهی ندارند اما برداشت زیاد می کنند که مصیبت است، علامه طباطبایی به معنای واقعی کلمه در حوزه تحول ایجاد کرد، علامه با این همه خدمت و تحول هیچ توقعی نداشت و زهد از این بالاتر نمی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بیان ویژگی های خوب بزرگان لازم است اما نباید تنها به گفتن بسنده شود بلکه باید از سیره بزرگانی مانند علامه درس بگیریم، هر جا که علامه احساس می کرد باید نقش آفرینی کند فورا وارد صحنه می شد و وظیفه خود را انجام می داد.

وی اضافه کرد: از ویژگی های برجسته علامه طباطبایی توسل به اهل بیت(ع) بود، اگر طلبه می خواهد به جایی برسد باید در کنار تلاش علمی و تهذیبی، توسل به اهل بیت(ع) داشته باشد، اگر از خوبی های بزرگان صحبت می کنیم باید در پی تحصیل آن ها در حد خودمان باشیم.

آیت الله استادی با بیان این که علامه طباطبایی از نظر معقولات، تفسیر، معنویات و اخلاق منشأ تحولات جدی در حوزه بود، گفت: علامه طباطبایی قم را احیا کرد و اگر ایشان نبود و حوزه همانگونه ادامه پیدا می کرد، تقریبا علوم عقلی به جایی نمی رسید و تفسیر کمرنگ می ماند، واقعا چگونه برخی با وجود این همه خدمات علامه علیه ایشان صحبت می کنند؛ باید به فکر باشیم و سبب اعتلای حوزه های علمیه شویم.

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
محمد قمین
ارسال نظرات