۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۲۲۸۰۲
آیت الله اعرافی:

دستهایی با سوء استفاده از تحولات عراق در پی تحت تأثیر قراردادن اربعین هستند

دستهایی با سوء استفاده از تحولات عراق در پی تحت تأثیر قراردادن اربعین هستند
امام جمعه قم با اشاره به اغتشاشات عراق تأکید کرد که بدون تردید در آستانه اربعین دست هایی وجود دارد تا دولت ایران و عراق را از هم جدا کنند و حماسه اربعین به وجود نیاید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تسلیت شهادت امام حسن(ع) گفت: هفتم ماه صفر بنا بر قولی که شاید اعتبار بیشتری داشته باشد شهادت امام مجتبی(ع) است و شایسته است مقام والای این امام مجاهد و صبور در عزای ایشان گرامی داشته شود.

وی افزود: همچنین بنابر اقوالی امروز سالروز شهادت حضرت رقیه(س) است که مقام او را هم گرامی می داریم و شهادت نازدانه حضرت سیدالشهدا(ع) را تسلیت می گوییم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به پیش رو بودن اربعین اظهار داشت: اربعین ضمن آن که یک زیارت معتبر و دلنشین است، در روزگار ما به نماد عزت، عظمت و شکوه اسلامی تبدیل شده است؛ اربعین به برنامه و گامی در مسیر احیای تمدن اسلامی و عقب راندن دشمنان اسلام مبدل شده است.

وی ادامه داد: اربعین برآمده از گفتمان اسلام ناب و انقلاب شکوهمند اسلامی است، روزگاری با حضور ننگین صدام و حزب بعث اربعین به افول رفت و با عاشورا و اربعین در قلب عراق مبارزه می شد اما به برکت مجاهدت ملت ایران و شهیدان و گفتمان انقلاب اسلامی امروز اربعین از افول بیرون آمده و به جریان باشکوه عبادی، تمدن ساز و ترساننده دشمنان اسلام تبدیل شده است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: آفرین بر ملت ایران و عراق و ده ها ملتی که در حماسه بزرگ اربعین در سال های اخیر شرکت کردند و نشان دادند که خون سالار شهیدان همچنان در جوش و خروش است و انقلاب اسلامی گفتمانی جریان ساز در دنیای معاصر محسوب می شود و نشان دادند که عاشورا زنده و پایدار است.

وی عنوان کرد: زیارت اربعین از مستحبات مؤکد و راهپیمایی در مسیر زیارت سالار شهیدان دارای ثواب و فضیلت های فراوان است، امروز این حرکت تبدیل به شعائر الله و شعار اجتماعی و سیاسی امت اسلام شده است.

امام جمعه قم با تأکید بر این که اربعین باید از اختلافات مذهبی دور بماند، خاطرنشان کرد: اربعین باید سینه گشوده ای به روی همه فرق، مذاهب و همه انسان ها داشته باشد و باید بر اساس نظم و انضباط و حضور گسترده شکل گیرد، از ستادهای اربعین و مواکب ایرانی و عراقی و کسانی که سبب با شکوه تر شدن این جریان می شوند تشکر می کنیم.

وی اضافه کرد: قم یکی از محورها و حلقه های واسطه در انتقال اربعینی ها به این زیارت بزرگ و راهپیمایی عظیم است که از همه خدمت رسانان به زائران تقدیر می کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اغتشاشات عراق گفت: این روزها اغتشاشاتی در عراق به وجود آمده است، ما ضمن این که باید مشکلات ملت عراق را باید بفهمیم و دولت و مسؤولان عراق برای برای رفع مشکلات مردم خود تلاش کنند اما بدانیم که در آستانه اربعین بدون تردید دست هایی وجود دارد تا دولت بزرگ ایران و عراق را از هم جدا کنند و حماسه بزرگ اربعین به وجود نیاید.

وی افزود: اشغالگرانی که وعده آبادی و نجات می دادند چگونه ملت عراق را به اسارت کشیدند، اگر حشدالشعبی و جریان مقاومت اسلامی نبود امروز ملت عراق تحت اشغال و تصرف داعشی ها بود، مقاومت اسلامی و مرجعیت بزرگ بود که عراق را نجات داد، این رهبری عظیم الشأن ما بود که جریان مقاومت را در برابر دشمنان راه اندازی کرد.

امام جمعه قم با تأکید بر این که ملت عراق باید هوشیار باشند، اظهار داشت: همبستگی ایران و عراق بسیار مهم است و اربعین باید نماد یک عبادت و حماسه بزرگ و حاکی از وحدت امت اسلامی و جلوه گاه قدرت مقاومت و انقلاب اسلامی باشد و این چنین خواهد شد، دشمنانی که اغتشاشات را به وجود می آورند بدانند که در این مسیر شکست خواهند خورد، باید زیارت را به نیابت از شهدای انجام دهیم که سهامدار اربعین و عزت و استقلال ایران و عراق هستند.

وی با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی ادامه داد: از نیروی انتظامی و همه دستگاه های نظامی و امنیتی برای تأمین امنیت کشور قدردانی می کنیم، نیروی انتطامی یک نیروی مقتدر و دارای مسؤولیت های سنگین است، در مسؤولیت های نیروی انتظامی بیش از 60 وظیفه تعیین شده و انجام این وظیفه کار حساس و دشواری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نیروی انتظامی باید نماد مهر و محبت و در عین حال نماد صلابت و قدرت در برابر حریم شکنان و مفسدان باشد، ابراز داشت: باید با نگاه علمی و انقلابی بر اساس وظایف نیروی انتظامی عمل شود، نیروی انتظامی بیش از 12 هزار شهید برای امنیت کشور داده است.

وی عنوان کرد: نیروی انتظامی برای مبارزه با مواد مخدر و قاچاق نه تنها بر کشور بلکه بر سایر کشورها به ویژه در اروپا حق بزرگی دارد، اگر ایران و نیروی انتظامی این مبارزات را انجام نمی داد و شهیدان را تقدیم نمی کرد، بسیاری از کشورها در معرض آسیب و خطر بودند اما متأسفانه اروپایی ها قدر این مجاهدت را نمی دانند، البته ما هم نیازی به آن ها نداریم چرا که به وظایف خود عمل می کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برای مبارزه با بی عفافی و بی حجابی همه باید کمک کنیم، در قالب ستادها و پویش های مردمی اقدامات خوبی آغاز شده و همه کشور به ویژه قم مجاهد باید چهره ای پاک و سالم داشته باشد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های قانونگذاری از سوی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: از مسؤولان به ویژه دستگاه مقننه انتظار می رود که سیاست های ابلاغی رهبری را رعایت کنند، سیاست های اعلامی ایشان به منزله بنیاد قوانین است و باید نظامات کشور بر اساس آن استوار شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که در مسیر قانونگذاری با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: اگر این اصول راهنمای قانوگذاری مورد توجه قرار بگیرد می توان مشکلات را رفع کرد، انتظار می رود مجلس و دستگاه های ذیربط به این سیاست ها توجه کنند و در مقام اجرای آن تلاش لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با تأکید بر مبارزه قاطع با فساد افزود: ریشه فساد در غفلت و بی توجهی های مسؤولان است، اساس فسادها و مشکلاتی که پیدا می شود ریشه در غفلت ها دارد و دیگران هم از این بی توجهی ها سوء استفاده می کنند.

امام جمعه قم اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی مبتلای به فساد سیستماتیک نیست اما نمونه های فساد موجود بسیار آزار دهنده است و دولتمردان باید بیش از گذشته به این مسأله توجه کنند، همه باید هوشیار باشیم تا پیرامون ما فساد شکل نگیرد، متأسفانه گاهی پیرامون مسؤولان فساد شکل می گیرد که فاجعه ای بزرگ بوده و مورد قبول ملت ایران نیست.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سال ها نسبت به این امر تذکر داده اند و امروز دستگاه قضا اقدام کرده که تشکر می کنیم اما همه باید همکاری کنند تا فساد، اختلاس و تصرف در بیت المال و اموال عمومی از بین برود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به تحولات یمن ابراز داشت: عملیات اخیر برادران عزیز انصار الله در یمن یک عملیاتی زمینی بسیار گسترده بود، وقتی یمنی ها اقدامات پهپادی و هوایی انجام دادند دشمنان این اقدامات را به ایران نسبت داده و دروغ های عجیب ساختند تا کینه ها را خالی کنند اما عربستان، اسرائیل و آمریکا دیدند که سپاه مقتدر یمن و انصارالله در عملیاتی زمینی سعودی ها را تارومار کردند.

وی عنوان کرد: البته ایران در دفاع از مظلومان ایستاده و به آن افتخار می کند اما دشمنان در هوا، دریا و زمین از نیروهای مقتدر یمنی شکست خورده اند، عربستان و بن سلمان باید نسبت به مظام به مردم عربستان، ارتباط با اسرئیل، حمله به یمن، حمایت از حکام بحرین، قتل فجیع خاشقچی و پرورش تروریست ها برای ضربه به عالم اسلام پاسخگو باشند.

امام جمعه قم تأکید کرد: همه اقدامات ایران منطبق بر عقل و قانون است، ایران با منطق و عقلانیت در برابر ظلم و ستم مستکبران و مزدوران آن ها ایستاده است و آل سعود و اربابان آن به زباله دان تاریخ خواهند رفت.

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
محمد قمین
ارسال نظرات