۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۲۲۸۰۶
در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛

انتشار نسخه الکترونیکی جلد اول کتاب «بررسی مسائل مستحدثه پزشکی»

انتشار نسخه الکترونیکی جلد اول کتاب «بررسی مسائل مستحدثه پزشکی»
نسخه الکترونیکی کتاب جلد اول کتاب «بررسی مسائل مستحدثه پزشکی» با 391 صفحه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی جلد اول کتاب «بررسی مسائل مستحدثه پزشکی» اظهار داشت: عصری که در آن به سر می‌بریم سخت مقهور علوم و فن‌آوری‌هایی است که پی‌ریز تمدّن، فرهنگ و معادلات نوینی شده است، تمدّنی که با زایش تحوّلات چشمگیر علمی و فنی در تمامی عرصه‌ها و قلمروها، افزون بر ایجاد فرآورده‌ها و دستاورد‌های نوپیدا، مسائل و نگاه‌های تازه‌ای نیز در حوزه‌های مختلف معرفتی به وجود آورده است.

وی گفت: نتایج این پیشرفت‌های علمی، گر چه زندگی بشر امروز را دلپذیر و آسان‌تر نموده و توان‌مندی‌های شگرفی را به او بخشیده، امّا لطماتی را نیز به ساحت‌های مختلف او، جامعه و محیط زیست وارد آورده و در کنار خود با ظهور عقاید و اندیشه‌های مختلف، چالش‌های جدیدی را فراروی اندیشمندان گشوده و حتی نگاه‌های تازه‌ای نسبت به دین و معارف دینی به وجود آورده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این نگاه‌ها و برداشت‌ها که عمدتآ نیز از سر غرض‌ورزی نبوده و صرفآ در فرآیند تحوّلات علمی و فرهنی رُخ نموده‌اند، گاه با ظواهر و احکام دینی در تعارض‌اند و گاه هم بنیاد‌های دینی را نشانه می‌روند، به‌گونه‌ای که انسان معاصر، ممکن است در اصل نیاز خود به دین هم دچار تردید گردد. این خطر، همه ادیان الهی را تهدید می‌کند و عالمان آن‌ها را به رویارویی فرا می‌خواند.

وی افزود: در قلمروی فرهنگ اسلامی نیز به ویژه در سده اخیر، عالمان مسلمان، بخشی از توان خود را مبذول هماوردی با این نوع موضوعات چه در حوزه باور‌ها و هنجار‌ها و چه در حوزه احکام و دستورالعمل‌ها نموده‌اند. پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه و نوپیدا گر چه در اعصار مختلف در میان فقیهان، امری رایج بوده، امّا در سده گذشته، با گسترش علوم و تحولات فرهنگی، صنعتی، اجتماعی و... شدّت می‌یابد.

پهلوانی اظهار داشت: یکی از حوزه‌های مرتبط با مسائل نوپیدا حوزه مسائل پزشکی است که به مانند دیگر جنبه‌های زندگی مدرن، دست‌خوش دگرگونی‌های بسیاری شده است. این تحولات و پیشرفت‌ها گر چه توانسته در بهبود و ارتقای بهداشت و درمان جوامع و افزایش میانگین سن افراد و تقلیل مرگ و میر، خدمات ارزنده‌ای عرضه کند، امّا در بسیاری نقاط نیز معرفت‌های دینی ما را با چالش‌های جدیدی در حوزه‌های کلامی، فقهی، حقوقی، اخلاقی، تاریخی و... مواجه ساخته است و البته در این میان باتوجّه به سهم و نقش فقه در فرهنگ و تمدن اسلامی، مهم‌ترین و پُرحجم‌ترین پرسش‌ها در این حوزه رُخ نمود.

وی گفت: بی‌توجّهی فقیهان به این پرسش‌ها، ما را با یکی از دو مشکلِ بیرون رفتن احکام فقهی از عرصه رفتار فردی و اجتماعی و پدید آمدن یک فضای سکولار ـ عرفی‌زده ـ عاری از رفتار دینی یا در انزوا قرار گرفتن دین‌ورزان و ایجاد سردرگمی و بی‌هویتی در آنان روبه‌رو خواهد ساخت.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: صد البته که فقه اسلام که مدّعی امکان رفتار دین‌مدارانه در دنیای معاصر است، نمی‌باید با بی‌تفاوتی در برابر این گونه مسائل و رویکردها، پیامد‌های ویران‌گر آن را پذیرا گردد، ازاین‌رو بایسته است که فقیهان والامقام به ارائه راه‌کار‌های علمی و در عین حال مطابق با نیاز‌های روزآمد بپردازند.

وی افزود: این تلاش و نهضت علمی هر چند تا حدودی در مجامع علمی اهل سنّت رونق یافته است، امّا در حوزه‌ها و محافل علمی تشیّع آن گونه که بایسته است مورد توجّه واقع نشده است و این درحالی است که روند اکتشافات و دستاورد‌های جدید علمی، همواره چندین گام جلوتر از تلاش‌های فقهی، در عرصه مباحث نوپیدا بوده است.

پهلوانی به معرفی کتاب جلد اول کتاب «بررسی مسائل مستحدثه پزشکی» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته گروهی از محققین است که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب جلد اول کتاب «بررسی مسائل مستحدثه پزشکی» با ۳۹۱ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۸۴ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات