۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۲۲۸۶۲

پیام جامعه المصطفی درپی در گذشت خلیل ساحوری

پیام جامعه المصطفی درپی در گذشت خلیل ساحوری
جامعةالمصطفی‌العالمیه در پی درگذشت «حجت‌الاسلام خلیل ساحوری»، طلبه اهل شیلی جامعةالمصطفی، پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، جامعةالمصطفی‌العالمیه در پی درگذشت «حجت‌الاسلام خلیل ساحوری»، طلبه اهل شیلی جامعةالمصطفی، پیام تسلیتی صادر کرد.

 متن پیام بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«... وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛

هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرارسد، اجر و ثواب چنین کسی بر خداست». (نسا: 100)

روح بلند مهاجر فی سبیل‌الله، «جناب حجت‌الاسلام خلیل ساحوری» به عالم اعلا شتافت تا با اولیای الهی همنشین گردیده، از شربت گوارای حیات جاوید مرتزق و به خلعت نعیم مقیم متلبس گردد. صبر و متانت او در تحمل درد و عشق او به خانواده و فرزند و آرامش او در پذیرش لباس رجعت، موجب مباهات است. سفركرده از دیار مسیح به باغ محمد(صلوات‌الله علیه) چنین آرامش باشکوهی یافت و البته ما و مردم شیلی را در حسرت آموزه‌های خویش واگذاشت. امید است راه آن عزیز به همت اهل ایمان در آن دیار استمرار یابد و بیرق معنویت و محبت به خداوند و اولیای الهی در آن سرزمین همچنان افراشته بماند.

جامعةالمصطفی این عروج معنوی را به همه محبان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در امریكای لاتین و به ویژه بازماندگان این عزیز تسلیت گفته، علو درجات ایشان را از خداوند منان مسئلت دارد.

روحش شاد و راهش پررهرو باد

جامعةالمصطفی‌العالمیه

1398/7/11

شایان ذکر است که حجت‌الاسلام والمسلمین مرحوم «خلیل ساحوری» مستبصر و تازه‌مسلمان اهل کشور شیلی بود که پدری اسپانیایی‌تبار و کاتولیک و مادری فلسطینی‌الاصل و ارتودوکس داشت. ساحوری بسیار تحت تاثیر فضای انقلاب اسلامی ایران قرار داشت. وی پس از تحقیق و تفحص فراوان، دین اسلام و مذهب شیعه را یافته و پذیرفت و پیش از رسیدن به اسلام تحقیقاتش را با بودیسم و یهودیت و زرتشت شروع کرده و برای تحصیل به ایران سفر نموده بود.

وی در مصاحبه‌ای، نظریۀ ولایت فقیه را عامل اصلی شیعه شدن خود دانسته و عنوان کرده بود: "وقتی با نظریۀ ولایت فقیه آشنا شدم، دیدم نظریات پیشرفته و فوق‌العاده قوی‌ای پیرامون نقش دین در اجتماع در آن وجود دارد و با استدلال‌های بسیار قوی به تبیین نقش دین در اجتماع پرداخته است. ولایت فقیه خیلی پیشرفته‌تر از آن چیزی است که من همیشه به دنبالش بودم. من با ولایت فقیه شیعه شدم و عامل اصلی شیعه شدن من ولایت فقیه بود."

مرحوم ساحوری ادامه داده بود: "به نظر من اگر ولایت فقیه وجود نداشت ما نمی‌توانستیم مذهب شیعه را به عنوان یک بستۀ کامل برای سعادت بشر و یک مذهب کامل معرفی کنیم. امروز مذهب شیعه به شکلی زیبا دین الهی را در یک حکومت و مملکت قوی متبلور ساخته است. تنها امیدی که بشریت امروز می‌تواند برای رسیدن به حق داشته باشد تنها از راه ولایت فقیه است و به غیر از ولایت فقیه همۀ راه‌ها دروغ هستند؛ بنده اکثر ادیان را بررسی کردم مسیحیت یهودیت، بهاییت، بوداییسم، مارکسیسم و... را ولی چیزی مثل ولایت فقیه نیافتم. من مثل پروتستان‌ها زندگی می‌کردم، مثل زرتشتیان زندگی کردم و مثل مارکسیست‌ها زندگی کردم حتی یک مدت در بین برادران اهل سنت و مثل آنها زندگی می‌کردم، ولی خلأ نگاهی مثل ولایت فقیه در بین همه آنها احساس می‌شود. بعد از 7 سال تحقیق از بین چند میلیون نفری که در شیلی بودند خداوند به من عنایت کرد و گنجی بزرگ را به من داد و من همیشه از این بابت خدا را شکر می‌کنم."/1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات