۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۶۲۲۹۱۸
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد:

نمازگزار واقعی اهل امر به معروف و نهی از منکر است

نمازگزار واقعی اهل امر به معروف و نهی از منکر است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خشوع و خضوع در نماز از نشانه‌های مومن حقیقی است، گفت: نمازگزار واقعی اهل امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی در هیات متوسلین به حضرت مسلم ابن عقیل برگزار شد، با اشاره به مواعظ لقمان در قرآن کریم، گفت: به قدری مواعظ لقمان حکیم کارساز است که خداوند متعال سوره‌ای را به نام لقمان قرار داد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 17 سوره لقمان می‌فرماید: ای پسرک من نماز بگزار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر هر چه بر تو رسد صبر کن که این از کارهایی است که نباید سهلش انگاشت؛ اولین درسی که از موعظه لقمان برداشت می‌شود، لزوم داشتن کلامی نرم و مهربانانه در هنگام نصیحت کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد با اشاره به حکیمانه بودن مواعظ لقمان، عنوان کرد: خداوند لقمان را فردی حکیم معرفی می‌کند از این جهت واژه واژه نصحیت‌های این انسان بزرگ قابل تامل و درس‌آموز است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه لقمان سه امر واجب را در ادامه یکدیگر بیان کرده، اظهار داشت: ترتیب سه واجب نماز، امر به معروف و نهی از منکر و صبر بر پیشامدها در کلام جناب لقمان نشان می‌دهد اگر کسی نماز را حقیقتا اقامه کرد به فرموده قرآن نماز او را از فحشاء و منکر بازمی‌دارد.

وی افزود: بنابراین نمازخوانی که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند اقامه نمازش نیز کامل نیست و این دو لازم و ملزوم هم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد با اشاره به بخش سوم نصیحت لقمان، ابراز کرد: لقمان در ادامه می‌فرماید: در هر پیشامدی که برایت رخ داد صبور باش این نشان می‌دهد امر به معروف و نهی از منکر عواقبی نیز به دنبال دارد، برای مثال اینطور نیست که انسان امر به معروف و نهی از منکر کند و انتظار هیچ عکس العمل منفی از مخاطب نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگر سخنانش با اشاره به ویژگی‌های مومنین حقیقی، عنوان کرد: خداوند در سوره مؤمنون می‌فرماید: مومنین حقیقی آن کسانی هستند که در نمازشان خشوع دارند؛ نماز با خضوع و خشوع نشانه مؤمن حقیقی است.

وی افزود: نمازی که خضوع و خشوع ندارد نمی‌تواند انسان را از فحشاء و منکر باز دارد به همین خاطر است که ما هم نماز می‌خوانیم هم گناه می‌کنیم، اشکال در نماز خواندن‌مان ست، اشکال در نماز بی‌خشوغ است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد با اشاره به معنای خشوع، اظهار داشت: نماز خاشعانه یعنی انسان در حال نماز بداند در محضر خداوند قرار دارد، متوجه باشد با چه کسی سخن می‌گوید و خود را در محضر خداوند حقیر و ناچیز بشمارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رعایت خشوع در نماز انسان را از خود جدا کرده و به خداوند متصل می‌کند، ابراز کرد: مصداق بارز این کلام حضور قلب امیرمؤمنان علی(ع) در نماز است که از پای مجروح ایشان تیر بیرون آوردند و آن حضرت متوجه نشدند./1360/

ارسال نظرات