۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۲۲۹۳۲
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی مطرح کرد؛

ظهور نفی سبیل، استکبار ستیزی و قدرت نمایی شیعه در راهپیمایی اربعین

ظهور نفی سبیل، استکبار ستیزی و قدرت نمایی شیعه در راهپیمایی اربعین
استاد درس خارج حوزه با اشاره به ظهور نفی سبیل، استکبار ستیزی و قدرت نمایی شیعه در راهپیمایی اربعین از این حرکت بزرگ به عنوان یکی از نمادها وظواهر اصلی شیعه یاد کرد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین  سید سجاد ایزدهی مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار و جایگاه زیارت اربعین در بین منابع دینی اظهار داشت: طبق روایت امام حسن عسکری(ع)، راهپیمایی اربعین از نمادهای شیعه است، از این ‌رو ایشان آن را به عنوان یکی از شعائر دینی توصیه فرمودند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ضرورت شناسایی و معرفی مزیت‌ها و آثار مثبت جامعه شناختی اربعین خاطرنشان کرد:زیارت اربعین نماد شیعه است همانطور که حج نماد مسلمانان است، البته در همه ادیان و مذاهب، نمادها و فلسفه‌ای وجود دارد.

حجت الاسلام ‌والمسلمین به فلسفه و آثار راهپیمایی اربعین در میان شیعیان اشاره کرد و گفت: عملکرد محبان و شیعیان امام حسین(ع) در مسیر راهپیمایی اربعین همانند عملکرد حاجیان در موسم حج است و این رفتارها نشان دهنده وحدت، تحبیب قلوب، قدرت اسلام و نماد مذهب است، البته باید دانست که فلسفه نمادها و ظواهر دینی رسیدن به باطن اسلام است.

وی با بیان این که راهپیمایی اربعین سابقه ای طولانی در سنت شیعه دارد ،ابراز داشت: راهپیمایی عبادی و سیاسی اربعین با تمام نقاط قوت و برخی از ضعف‌هایی که به صورت معمول دارد، پیام‌هایی همچون نفی سبیل، استکبار ستیزی، قدرت نمایی، دفاع از مظلوم دارد که باید به آنها پرداخته شود.

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که راهپیمایی اربعین نماد مذهب و دیپلماسی عمومی شیعیان در مقابل استکبار است، خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی نیز با الگو گرفتن از عاشورا و پیروی از شعار «هیهات من الذله» امام حسین(ع) به مبارزه با ظلم و استکبارهای زمان پرداخت و همان پیام‌ها و شعارها را زنده کرد.

وی در پاسخ به یکی از انتقادها مبنی بر تقلیل دادن مذهب به نمادهایی همچون اربعین و عزاداری امام حسین(ع) یادآور شد: نمادها، حافظ مکتب است و غایت و غرض از نماد در مذهب، نمود و رسیدن از ظاهر به باطن است، همانند کسی که به پوست میوه بسنده کرده و از مغز آن محروم شده است.

 حجت الاسلام ‌والمسلمین ایزدهی اضافه کرد: البته به صورت کلی نباید به بهانه اصل بودن باطن و رسیدن به مغز دین از نمادها و ظواهر غافل شد؛ همچنان که اگر میوه‌ای پوسته‌ای نداشته باشد، مغز آن نیز از بین خواهد رفت و اگر نمادها و ظواهر دینی رعایت نشود، کسی به مغز و باطن آن نیز نخواهد رسید./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی اکبر زهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
خوبه الان که زیارت اربعین هست خبری با عنوان پاسخ به شبهات اربعین کار کنید
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
لطفا اخبار نظرات اساتید حوزه از سطح عالی و دروس خارج را نیز ماند اخبار نظرات اعضای هیات علمی مراکز دانشگاهی اهمیت و ضریب بدهید.
1
0