۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۲۲۹۴۸
اثر آیت الله خاتمی؛

کتاب «عبرت‌های عاشورا»

کتاب «عبرت‌های عاشورا»
 آیت الله خاتمی در کتاب «عبرت‌های عاشورا» تلاش کرده است به تحلیل حادثه و عبرت‌های عاشورا بپردازد.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «عبرت‌های عاشورا» را به قلم آیت الله سید احمد خاتمی منتشر کرده است.

نهضت عاشورا مکتب الهام بخش و عبرت‌آموزی برای همه کسانی است که در پی زندگی آرمانی الهی‌اند؛ آنان حیات طیبه قرآنی را می‌جویند و این نهضت الهی اسوه آنان است.

عاشورا یک جرقه نیست بلکه جریان ستیز دائم حق با باطل و جریان ستیز دائم نور با ظلمت است. بر این اساس امامان بزرگ شیعه عنایتی ویژه بر احیای این نهضت الهی داشتند. بزرگداشت این حادثه فرصتی برای تبیین درس‌ها و عبرت‌های عاشورا است؛ نگارنده در مقدمه این کتاب را این گونه شرح داده است:

مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر بیشتر بر تبیین عبرت‌های عاشورا تأکید و سخنرانی‌ها و بیانات ارزشمندی در این باره داشته اند.

ما در سلسله مباحثی که تحت عنوان پیام‌های عاشورا خواهیم کرد، در پی تحلیل حادث عاشورا از این منظر باشیم، در تحلیل واقع بیانیه از حادثه جان‌گداز عاشورا به این نکته بر می‌خوریم که حداقل پنج عامل، اساسی‌ترین نقش را در پیدایش آن داشتند.

کنارگذاشتن وصایای پیامبر اکرم؛ رنگ باختن معنویت پس از پیامبر، افول غیرت دینی، کوتاهی خواص از انجام رسالت خود، و نفوذ و حاکمیت نفاق به ویژه نفاق پنهان پس از پیامبر.

درباره سه عامل در این کتاب سخن خواهیم گفت و در مورد عامل چهارم در کتاب رسالت خواص به تفصیل سخن گفته‌ایم و در جلد دوم پیام‌های عاشورا با عنوان سیمای نفاق از دیدگاه قرآن عامل پنجم را نیز پی خواهیم گرفت.

این کتاب دو بخش دارد:
بخش اول با عنوان تحلیل سه عامل زمینه‌ساز حادثه ساز کربلا از سه فصل با نام‌های کنارگذاردن وصایای پیامبر، رنگ باختن معنویت پس از پیامبر، و افول غیرت دینی تشکیل شده است.

بخش دوم نیز متن دو سخنرانی از رهبر معظم انقلاب درباره عبرت‌های عاشورا، با ویرایش و همراه با مصادر و منابع و قطعات تاریخی که در رهنمود‌های معظم له آورده شده است.

برش‌هایی از کتاب:

 ارتجاع خطر بزرگ

جهت بحث عبرت‌های عاشورا این است که چه عواملی دست به دست هم دادند تا بعد از حدود نیم قرن از هجرت نبی اکرم آن چنان فاجعه‌ای برای اسلام رخ داد تا امام حسین راهی جز فدا کردن خود و عزیزانش ندید؟!

بررسی این عوامل می‌تواند مایه عبرتی برای حکومت نو پای جان گرفته جمهوری اسلامی باشد؛ چرا که وقتی انقلاب بزرگ پیامبران عوامل به فاجعه‌ای بزرگ همچون کشته شدن این اسوه بزرگ صالحان تاریخ کشانید، بی تردید اگر خدای ناکرده به جان انقلاب ما بیفتد همان بر سر انقلابمان خواهد آمد که بر انقلاب بزرگ پیامبر رفت.

چه کنیم تا دیگر شاهد حادثه جان‌گداز عاشورای دیگر نباشیم؟ اگر عبرت‌های عاشورا را درست درک کنیم و عبرت‌آموز باشیم قطعاً شاهد آن حوادث نخواهیم بود.

خطر بزرگی که پیوسته همه انقلاب‌های آزادی بخش و از جمله انقلاب بزرگ پیامبر را که قرآن از آن به بعثت یاد می‌کند، تهدید کرده و می‌کند، ارتجاع است و ارتجاع یعنی بازگشت به بینش‌ها و ارزش‌ها و اعمال جاهلیت.

ارتجاع یعنی احیای جاهلیت، پشت پا زدن به ارزش‌های اصیل اسلامی و احیای دوباره ارزش طاغوت و این خطری است که قران نیز آن را پیش بینی کرده است.

حادثه عاشورا پیامد تلخ تساهل و تسامح

بارزترین نمونه زیان عظیم بی تفاوتی و تساهل، حادثه جان گذار عاشوراست و بی تردید اگر از آغاز در برابر منکرات عظیم که در جهان اسلام صورت می‌گرفت مسلمانان به نهی از منکر بر می‌خاستند و دنیا را به دین معامله نمی‌کردند و چند روز زندگی زودگذر دنیا را بر رضای خدا ترجیح نمی‌دادند قطعاً کار به جایی نمی‌رسید که امام حسین (ع) برای حفظ اساس اسلام عزیز جان خود و عزیزان و فرزندان و یارانش را فدا کند!

اولین منکر بزرگی که بعد از پیامبر مبنا و اساس انحراف دیگر شد، انحراف رهبری از مسیر ترسیم شده پیامبر بود. پیامبر اکرم می‌دانست تنها شخصیت وارسته‌ای که می‌تواند پس از او جامعه اسلامی را در همان راهی که حضرتش مشخص کرده هدایت کند امام علی (ع) است.

ولی متأسفانه پس از پیامبر این نصب الهی نادیده گرفته شد و امام علی (ع) از این مسند که حق او بود کنار گذاشته شد و در حقیقت حق همه مسلمانان تا روز قیامت ضایع شد؛ چرا که اگر امامت علی بر امت بود اینک جهان اسلام وضع دیگری داشت، و در برابر این انحراف بزرگ اعتراضی قابل توجه صورت نگرفت.

واقعاً انسان در دریای بهت و حیرت فرو می‌رود که ۱۲۰ هزار نفری که در غدیر هم با امام علی بیعت کردند، کجا رفتند؟ چرا اعتراض نکردند؟ چرا خواص در سقیفه موضع نگرفتند؟
 انتشارات بوستان کتاب، کتاب «عبرت‌های عاشورا» را با شمارگان ۱۰۰۰۰ نسخه، در ۱۹۲ صفحه، به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات