۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۲۳۰۱۸
استاد حوزه:

اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است

اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا اقتصاد قوی را نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور دانست و بر ضرورت توجه ویژه دولتمردان به این مسأله تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی در یازدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: اگر در اقتصاد، دولت فارغ از مردم باشد و اقتصاد مقاومتی نداشته باشد، از هم می‌پاشد. اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است. بنابراین، اقتصاد قوی مطابق با زندگی اسلامی پایۀ اصل مقاومت است.

وی در ادامه افزود: بعد از بیان « اصل انقلابی بودن» امروز دربارۀ «اصل مقاومت» در بیانیه گام دوم ، گفتگو می کنیم. اصل مقاومت یکی از اصول اساسی بیانیه است و این‌قدر مهم است که می توان گفت که این بیانیه، بیانیه مقاومت است. در خود متن بیانیه، به نوعی تعریف و شاخصه‌هایی به صورت نمادین برای مقاومت گفته شده است: «نماد پر ابهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان خوار و جنایتکار روز به روز برجسته شد. در تمام این چهل سال، تسلیم ناپذیری، صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الاهی آن، و گردن برافراشتن در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر از خصوصیت شناخته شده ایران و ایرانی، به‌ویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار می‌رود.» این تعبیرِ بسیار زیبایی از معنا و مفهوم مقاومت است.

این پژوهش‌گر مسائل سیاسی با بیان این‌که مقاومت دو بعد سلبی و ایجابی دارد گفت: در ذهن بعضی‌ها، مقاومت تنها به ابعاد شعاری، جنگ و مبارزه و برائت از دشمن است، در حالی که این‌ها بخشی ازمقاومت است، بخش زیادی از مقاومت در جنبه اثباتی آن است، یعنی این ‌که شما  قوی بشوی، انقلاب اسلامی مستحکم بشود، تدبیر و تولید ملی در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و دانش بالا برود، آرامش و طمأنینه بر کشور حاکم شود، عشق و محبت و مهرورزی زیاد شود. اینها بخش نرم افزاری و زیرساختی قدرت ملی است اینها مقاومت در مقابل زورگویی را مستحکم می کند. معنای آیه قرآن که می فرماید : « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»  این است که اول در مقابل دشمنان آمادگی، تولید و آماده سازی قدرت پیدا کنید تا از این قدرت و استطاعت شما دشمن بترسد « تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ » قدرتتان را به رخ دشمن بکشید. مقاومت؛ توخالی نیست، آدم قوی و دولت قوی تو پر و محکم است. بنابراین، مقاومت هم جنبه استحکام بخشی دارد، هم جنبه مقابله ای دارد و هم جنبه تحفظی و حراستی دارد. کشور مقاوم در هر سه عرصه باید قوی باشد .

استاد مهاجرنیا  در ادامه گفت: ما در مقابل دشمنان ایستادیم، بحمدالله کم نیاوردیم. هم در بخش شعور و شعار  و راهپیمایی و حضور در جنگ و جبهه، مقاومت کردیم. مقابل آمریکا هیچ وقت احساس تسلیم و سازش نداشتیم؛ حتی در بدترین شرایط تحریم‌ها. در بخش خود نگهداری هم نسبتاً موفق بودیم؛ اما در بخشی از قسمت‌ها نیاز به کار داریم؛ در بخش تولید علم، در یک جاهایی پیش‌گام بودیم؛ ولی در بخش عدالت رهبری گلایه می‌کنند، در بخش اقتصاد مقاومتی گلایه می‌کنند، در بخش اخلاق انتظارات بیشتری دارند. مقاومت امری نسبی است و باید در تراز انقلاب اسلامی باشد.

این استاد حوزه ودانشگاه در ادامه با اشاره به مقایسه انجام‌شده در بیانیه بین مقاومت در گام اول و گام دوم، گفت: رهبری در سه مرحله این مقایسه را انجام داده‌اند. در مرحله اول می‌گوید: اگر آن روز، یعنی اول انقلاب چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه جاسوسی بود؛ اما امروز، چالش بر سر حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا نه از ایران؛ بلکه از منطقه غرب آسیا است.

 دکتر مهاجرنیا با بیان این‌که مشکل غرب در ابتدای انقلاب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، گفت: بخش دوم مقایسه این است که اگر آن روز مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود؛ اما امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته ایرانی به نیروی مقاومت در تمام منطقه است.در ابتدای انقلاب آمریکائی ها به تنهایی دنبال کودتا و حمله به طبس بودند، اما امروز با ائتلاف های بین المللی به رویارویی ما آمده اند. در دوران جنگ امریکا هواپیمای مسافربری ما را زد و ما صدایمان به جایی نرسید اما امروز ما پهباد فوق پیشرفته آمریکا را می زنیم و کشتی نفتی انگلیس را توقیف می کنیم و آنها کاری از دستشان برنمی آید.

این پژوهش‌گر مسائل سیاسی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری دربارۀ حفظ این مقاومت، اظهار کرد: رهبری برای حفظ این مقاومت، استلزامات مقاومت را در هفت چیز مطرح کرده‌اند. اولین استلزام این مقاومت را پیشرفت علم و دانش می‌دانند. انقلاب ما انقلابی معرفتی است؛ نیاز به تولید علم دارد؛ نیاز به پژوهش دارد. ببینید تعبیر خیلی قشنگی است: «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.» در دوره سنت، حتی در دوره صدر اسلام دانش خیلی اثر گذار نبود. آن چیزی که مهم بود، ایمان بود؛ نه دانش؛ یعنی طرف وقتی باور داشت، با تمام قوا به میدان می‌آمد؛ ولی امروز، پایۀ این دنیای پیچیده ، علاوه بر ایمان بر علم و دانش و معرفت استوار است؛ یعنی ایمان محض کافی نیست. رهبری ایمان را تحت عنوان معنویت جدا مطرح می‌کنند و در عرض دانش به عنوان یک رکن مستقل آورده اند .

وی با بیان این‌که دومین شاخصه  اصل مقاومت در بیانیه گام دوم ، معنویت و اخلاق است، گفت: «معنویت به‌معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی، ازقبیل اخلاص و ایثار و توکل و ایمان در خود در جامعه است.» این‌ها باید در درون جامعه نمود پیدا کنند. متاسفانه این‌ها امروز در جامعه ما در حال کوچک شدن هستند. دغدغه رهبر انقلاب این است که می‌گوید مقاومت، معنویت می‌خواهد. مقاومت اخلاق می خواهد، مقاومت توکل می‌خواهد. انقلاب اسلامی بر اساس اینها شکل گرفت و گام دومش هم نیازمند به آن ها  است.

دکتر مهاجرنیا گفت: استلزام سوم اصل مقاومت، اقتصاد مقاومتی است. دنیای مدرن همان جوری که به دانش متکی است، به اقتصاد هم متکی است. درصدر اسلام عنصراقتصاد ملی نبود؛ یعنی هر کس زندگی شخصی خودش را داشت. سیستم دولتی وجود نداشت؛ سیستم تعاونی وجود نداشت؛ کارخانه تولیدی در کار نبود؛ اما امروز اگر در اقتصاد، دولت فارغ از مردم باشد و اقتصاد سرشار از تولید و توزیع عادلانه و صادرات زیاد و واردات مکمل نباشد، سخن گفتن از اصل مقاومت دشوار می شود. اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است. بنابراین، در کنار دانش و معنویت اقتصاد پایۀ مقاومت است. با اقتصاد ضعیف، مقاومت پایدار از بین می‌رود؛ البته اقتصاد هدف جامعه اسلامی نیست ابزار مهم و عنصر تأثیرگذار زندگی امروزی است. بدون آن نمی‌توان به هدف‌های کلان ملی رسید.

این استاد علوم سیاسی در ادامه گفت: چهارمین استلزام اصل مقاومت، عدالت است. رهبر فرزانه انقلاب، عدالت را یکی از شاخص‌های اصلی در دولت اسلامی می دانند. از منظر ایشان عدالت بسیار مهم است. در بیانیه هم  ضمن تأکید بر مبارزه با تبعیض و فساد، از وضعیت عدالت گلایه دارند.

دکتر مهاجرنیا با بیان این‌که پنجمین شاخصه اصل مقاومت، استقلال و آزادی است، گفت: یکی از ویژگی های مهم حاکمیت دولت ها استقلال آنها است؛ استقلال در تصمیم گیری، استقلال در تأثیرگذاری بر سایر دولت ها، استقلال در تولید ملی و خودکفایی، عنصر استقلال سبب می شود تا  دنیای استکبار نتواند بر ما اعمال سلطه کند.  فشارهای بین المللی و راه اندازی بازی ائتلاف ها ، ما را وادار به تسلیم نکند تا در شرایط بحرانی تصمیماتی غیر از تصمیمات دل‌خواه خود بگیریم. استقلال به معنای آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان است و آزادی اجتماعی به‌معنای حق تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است.

دکتر مهاجرنیا با اشاره به عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن به عنوان ششمین شاخصه مقاومت افزود: هر کدام از این سه گذاره شاخه هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین الملل است. این شاخصه به ما می گوید که اگر می خواهیم مقاوم باشیم، باید عزت، شوکت، قدرت و هیبت مان در جهان حفظ شود. لازمه این کار هم حضور با حکمت در عرصه دیپلماسی است؛ یعنی باید با دوستان، متواضع باشیم و در مقابل با دشمنان محکم روی مواضع خود بایستیم.

وی در پایان گفت: هفتمین شاخصه، اصل مقاومت ، اسلامی سازی و بومی سازی «سبک زندگی» است. ایشان دراین‌باره می‌گویند که اگر ما می‌خواهیم مقاوم باشیم و انقلاب اسلامی اصل اساسی مقاومتش را حفظ کند، سبک زندگی ما باید اسلامی باشد. سبک زندگی در همه عرصه های  فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، رفتاری و در همه مناسبات اجتماعی باید بر پایه ایمان و اعتقاد اسلامی باشد.‌ نمی‌شود شما سبک زندگیت ،غربی باشد؛ اما بعد بخواهی بگویی در مقابل غرب مقاومت می کنیم./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
ایشان در باب گام دوم تاملات خوب و دقیقی دارند.
2
0
ناشناس
|
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
چقدر پخته و دقیق صجبت می کند این بشر
کامران جعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
گلایه رهبری از موضوع عدالت اجتماعی بسیار بجاست و کار مضاعف دولتمردان را می طلبد
2
0
یاراحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
ایشان تاملات عمیقی در باره فرمایشات رهبری خصوصا در گام دوم دارند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
لطفا اخبار نظرات اساتید حوزه از سطح عالی و دروس خارج را نیز ماند اخبار نظرات اعضای هیات علمی مراکز دانشگاهی اهمیت و ضریب بدهید.
2
0