۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۲۳۰۴۱

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۴ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۴ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
ایران خودرو به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و بازار، پیش فروش برخی از محصولات خود را با موعد تحویل سال 99 انجام می دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 14 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۱۴

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4  میلیون و  6 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 984 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 48 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 249 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 849 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 407 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1504.7 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 470 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 172 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 279 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 500 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

پیش فروش محصولات ایران خودرو از 15 مهرماه

ایران خودرو به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و بازار، پیش فروش برخی از محصولات خود را با موعد تحویل سال 99 انجام می دهد.

خودروهای عرضه شده در این پیش فروش شامل پژو 405 بنزینی اس ال ایکس، سمند ال ایکس، پژو 206 تیپ2، پژو پارس سال و پارس ال ایکس، پژو 207 دستی و دنا معمولی  و با موعد تحویل شهریورماه سال 99 است.

ایران خودرو با بهره گیری از توان تولید در آستانه تحقق تعهدات قبلی قرار گرفته و از ابتدای تحریم ها تاکنون موفق به تحویل بیش از نیم میلیون خودرو به مشتریان شده است.

ایران خودرو طرح پیش فروش محصولات خود را با اعمال محدودیت هایی از جمله دارا بودن گواهی نامه، هر کد ملی یک خودرو و خرید نکردن از ایران خودروو سایپا در18 ماه گذشته، امکان ثبت نام فقط برای افراد بالای 18 سال و عدم تنظیم صلح نامه به منظور بهره مندی مشتریان واقعی به اجرا گذاشته است.

متقاضیان می توانند با پیش پرداخت مبلغ 33 میلیون و 600 هزارتومان برای پژو 206 تیپ دو و مبلغ  33 میلیون و 900 هزارتومان برای پژو 405 اس ال ایکس ، 33 میلیون 300 هزارتومان برای سمند ال ایکس بنزینی ، 39 میلیون تومان برای پژو پارس سال ، 42 میلیون و 300 هزار تومان برای پژو پارس ال ایکس ، 48 میلیون و 300 هزارتومان برای پژو 207 دستی و 44 میلیون و 200 هزار تومان برای دنای معمولی اقدام به ثبت نام کنند.

همچنین سود مشارکت در پیش فروش محصولات ایران خودرو بسته به نوع محصول از 15تا 17 درصد و سود انصرف هم نیز از 12 تا 14 درصد متغیر است.

ظرفیت ثبت نام به صورت یکسان در بین نمایندگی های مجاز شرکت ایران خودرو در سرتاسر کشور و به انتخاب مشتری توزیع شده است.

ظرفیت این پیش فروش از محل برنامه مصوب تولید سال 99 تامین می شود و مشتریانی که موعد تحویل خودروهای ثبت نامی آنها سال 98 است، نگران این موضوع نباشند چرا که ظرفیت تولید سال جاری صرفا به مشتریانی اختصاص می یابد که موعد تحویل آنها سال 98 است.

 

رشد 16 درصدی سود سهام عدالت

اهم عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در باره سهام عدالت منتشر شد.

برای هر مشمول دارای یک میلیون تومان سهام حدود 175 هزارتومان سود از محل عملکرد سال مالی 1396 واریز شده است که این مقدار در سال 1395 حدود 150 هزار تومان بوده است و این موضوع حکایت از رشد 16 درصدی پرداخت سود سهام عدالت دارد.

در راستای اجرای مصوبات شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی سازمان خصوصی سازی پس از راه اندازی سامانه الکترونیکی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir اقدام به دریافت شماره شبای بانکی مشمولان از طریق سامانه مذکور کرد که بر این اساس فرآیند توزیع سود سهام عدالت میان مشمولان تسهیل و واریز سود شرکت­های سرمایه‌پذیر برای سهامداران امکان‌پذیر شد؛ به نحوی که در شهریورماه سال 1397 مبالغ سود سالهای مالی 1395 و 1396 برای اولین بار به حساب مشمولان واریز شد.

این در حالی است که فرآیند توزیع سود سهام عدالت همچنان توسط این سازمان پیگیری می شود و ویژگی مهم این کار که آن را از تمامی کارهای بزرگ مشابه انجام شده در کشور متمایز می کند آن است که سود تخصیصی از محل یک ثروت با درآمد دائمی و نه از محل درآمد بیت المال میان اقشار آسیب پذیر توزیع می‌شود و سود تخصیصی نیز به حساب تک تک افراد مشمول و نه به حساب سرپرست خانوار واریز می گردد. همچنین بخش زیادی از این سود به حساب افراد نیازمند واریز می شود و نه به حساب تک تک افراد جامعه.

علاوه بر این به منظور پرداخت مبلغ 660,4 میلیارد تومان سود تخصیصی شرکتهای سرمایه پذیر بابت عملکرد سال 1396 تا کنون مبلغ 3،956 میلیارد تومان توسط سازمان خصوصی سازی به حساب بیش از 41 میلیون نفر از مشمولین طرح سهام عدالت که شماره شبای بانکی خود را اعلام کرده بودند، واریز شده است.

برای هر مشمول دارای یک میلیون تومان سهام حدود 175 هزارتومان سود از محل عملکرد سال مالی 1396 واریز شده است که این مقدار در سال 1395 حدود 150 هزار تومان بوده است و این موضوع حکایت از رشد 16 درصدی پرداخت سود سهام عدالت دارد.

این گزارش می‌افزاید: افزون بر این با هدف ساماندهی و تکمیل طرح توزیع سهام عدالت، لایحه ساماندهی سهام عدالت نیز با تأکید بر انتقال مالکیت این سهام علاوه بر منافع حاصل از آن به مشمولان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

 

ریزش 7093 واحدی شاخص بورس تهران

براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 14 مهر 98 با ریزش 7093 واحدی به رقم 320 هزار و 212 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز امروز کاهشی بوده و با ریزش 1947 واحد به رقم 95 هزار و 429 واحد رسید. 

ارزش روز بازار بورس تهران امروز به بیش از یک میلیون و 170 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از 5.4 میلیارد سهام،‌حق تقدم و اوراق مالی در قالب 493 هزار نوبت معامله و به ارزش 2439 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1906 واحد افت کرده و به رقم 86 هزار و 64 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با کاهش 1303 واحد به رقم 63 هزار و 888 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با کاهش 8776 واحد به رقم 373 هزار و 248 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش 5936 واحد به رقم 231 هزار و 801 واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با کاهش 10 هزار و 919 واحد به رقم 655 هزار و 301 واحد رسید. 

امروز عمده نماگرهای بورس قرمز پوش بوده و نمادهای مهم در کاهش شاخص کل اثرگذار بوده‌‌اند از جمله می‌توان به نماد ملی‌ مس، فولاد مبارکه، مخابرات ایران، گروه مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان، توسعه معادن و فلزات و بانک پاسارگاد اشاره کرد که در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند؛ همچنین نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت به قیمت هر سهم 6هزار و 659 ریال ،‌بانک تجارت به قیمت هر سهم 533 ریال، بانک صادرات به قیمت هر سهم 632 ریال، سایپا ، بانک اقتصاد نوین به قیمت هر سهم 4516 ریال،‌ایران خودرو، سرمایه‌گذاری البرز بودند. 

به گزارش فارس، امروز در فرابورس ایران شاخص کل کاهشی بوده و با 65 واحد افت به رقم 4189 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به رقم 238 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.6 میلیارد سهام و حق تقدم در قالب 196 هزار نوبت معامله و به ارزش 1045 میلیارد تومان داد و ستد کردند. ا مروز نمادهای توسعه مولد نیروگاهی جهرم و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، ذوب آهن اصفهان،‌پالاش نفت شیراز و بیمه کوثر بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 

امروز نمادهای پربیننده شامل ذوب آهن اصفهان،‌ بانک دی،‌سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، تولید و صادرات ریشمک، توسعه و عمران استان کرمان، پخش هجرت، صنایع کاغذ پارس و داروسازی آوه سینا بوده‌اند. 

امروز همچنین با پیام ناظر بازار برخی از نمادهای بورسی بازگشایی و عده‌ای دیگر متوقف شدند. بر این اساس بازگشایی نماد معاملاتی شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی بازگشایی شد. گروه دارویی سبحان ، شرکت داروسازی جابربن حیان، صنایع ریختگری ایران بازگشایی شدند. 

نماد شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران متوقف شد. همچنین وقفه‌ معاملاتی در نماد ملت یک مربوط به بیمه ملت به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت روی داد.

 

قیمت سبد نفتی اوپک کاهش یافت

سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان پنج‌شنبه ۱۱ مهر با ۷۶ سنت کاهش ۵۷.۹۶ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه ۱۰ مهر، ۵۸.۷۲ دلار در هر بشکه معامله شده بود.

از دلایل این  کاهش قیمت، وجود نشانه‌هایی از کاهش رشد اقتصادی در جهان بود که سبب می‌شود، تقاضا برای نفت خام کاهش یابد. بنابراین قیمت در بازارهای جهانی نیز با افت مواجه شود.

آنچه به احساس کاهش رشد اقتصادی جهان بیشتر دامن زد، انتشار آمارهای ضعیف از تولید و اشتغال آمریکا در روز چهارشنبه بود که این احساس را تقویت کرده، روی رشد اقتصاد جهانی تأثیر منفی بیشتری خواهد داشت.

قیمت نفت در معاملات روز جمعه آخرین روز کاری بازارهای جهانی حدود یک درصد افزایش یافت زیرا نگرانی‌های بازارهای مالی در مورد اینکه رکود اقتصادی می‌تواند تقاضا برای نفت را کاهش دهد، با انتشار گزارش مشاغل آمریکا تاحدی از بین رفت.

با این حال، طی هفته گذشته ارزش نفت خام بیش از ۵ درصد کاهش یافت که دومین هفته متوالی کاهشی به شمار می‌رود.

هر بشکه نفت برنت با ۶۶ سنت افزایش ۵۸.۳۷ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام امریکا با ۳۶ سنت افزایش ۵۲.۸۱ دلار معامله شد.

نفت برنت طی هفته گذشته ۵.۷ درصد و نفت خام امریکا ۵.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. این کاهش برای هر دو نوع نفت بیشترین کاهش هفتگی از ماه جولای به شمار می‌رود.

بیشترین قیمتی که تاکنون برای سبد نفتی اوپک ثبت شده برابر با ۷۴.۰۴ دلار است که در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ رقم خورد. این نوع نفت سال ۲۰۱۹ را با قیمت ۵۲.۱۴ دلار در هر بشکه آغاز کرد که کمترین قیمت آن از ابتدای امسال به شمار می‌رود.

متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به ۴ اکتبر یعنی ۱۲ مهر ماه ۵۹.۳۶ دلار بوده است.

نفت اوپک سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۶۹.۷۸ دلار در هر بشکه فروخته شده بود. این نوع نفت تاکنون در سال جاری میلادی به طور متوسط ۶۴.۳۰ دلار در هر بشکه معامله شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

 

راه‌اندازی پروازهای اربعینی از ایلام و کرمانشاه به نجف با نرخ ۷۵۰ هزار تومان

عباس جمشیدی بعدازظهر امروز در نشست خبری راه‌اندازی پروازهای اربعین با بیان اینکه ایران ایر بدهی خود را به فرودگاه نجف پرداخت کرده و مجوز پرواز گرفته است بیان کرد: 3 ایرباس 600-300 ، یک ایرباس 310 و ایرباس 321 به تناوب در این پروازهای استفاده می‌شود؛ همچنین هواپیماهای ATR هم در مسیرهای کرمانشاه و ایلام به نجف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه پروازهای ایلام- نجف و کرمانشاه- نجف به د ستور وزیر راه و شهرسازی در ایام اربعین راه‌اندازی شده است، گفت: 99 درصد پروازهای ما تهران- نجف است و برنامه وسیع‌تر ایلام و کرمانشاه به نجف است. 

معاون بازرگانی و عملیات شعب هما  افزود: طبق برنامه‌ریزی کل پروازهای روز جمعه تا 6 روز بعد از اربعین مربوط به هما جمعا 274 لگ پروازی است در مسیر تهران- نجف- تهران است که ا ز جمعه گذشته 12 مهرماه تا دوم آبان 98 عمده پروازها خواهد بود و پروازهای ایلام - نجف- ایلام و کرمانشاه - نجف- کرمانشاه جزو این پروازها است. 

وی تاکید کرد: 148 لگ پروازی در مسیر تهران- نجف - تهران داریم که شامل 68 هزار و 280 صندلی است. 

جمشیدی افزود: 32 لگ پروازی در مسیر  ایلام- نجف- ایلام داریم که 1020 صندلی است. 

معاون بازرگانی و عملیات شعب هما  ادامه داد: در مسیر کرمانشاه به نجف و کرمانشاه 94 لگ پروازی شامل 5640 صندلی داریم. 

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها در فرودگاه‌های ایلام و کرمانشاه فراهم شده است گفت: از شب گذشته پروازهای فرودگاه‌های  ایلام و کرمانشاه به نجف باز شد. 

جمشیدی با اشاره به اینکه تردد یک سر خالی در دوره 10 روزه پیک ایام سفر داریم گفت: طبق مصوبه همه پروازها از شهرستان‌ها و تهران به نجف یکسره یک میلیون و 100 هزار تومان و دو سره 2 میلیون و 200 هزار تومان است.

معاون بازرگانی و عملیات شعب هما گفت: در مسیر کرمانشاه و ایلام به نجف قیمت هر لگ پروازی 750 هزار تومان در هر صندلی و در رفت و برگشت یک میلیون و 500 هزار تومان است. 

وی گفت: پروازهای ایلام و کرمانشاه به نجف با هواپیماهای ATR انجام می‌شود. 

جمشیدی گفت: نرخ‌های بلیت در ایام پیک تابع نرخ‌های تعیین شده و در ایام غیر از 20 تا 30 مهرماه تابع جدول نرخ‌ها است. 

 

طرح جدید افزایش ۵۰ درصدی مستمری بازنشستگی روستائیان

محمد امید عصر امروز در نشست خبری به مناسبت ششمین روز ملی روستا و عشایر، اظهار کرد: اینترنت 36300 روستای کشور تامین شده است و به عبارتی 93 درصد روستاهای کشور به اینترنت مجهز شده‌اند که 10 برابر قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم است.

وی افزود: تعداد خانه‌های روستاهایی برخوردار از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به 35 درصد رسیده که در مقایسه با گذشته 43 درصد رشد داشته است. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: 20 هزار میلیارد تومان به بهیاری‌های روستایی داده شده است که 17هزار میلیارد تومان آن در دولت‌های یازدهم و دوازده بوده است.

امید تصریح کرد: 35 هزار روستای کشور به آب آشامیدنی دسترسی دارند که در مقایسه با دولت دهم 45 درصد رشد داشته است و همچنین طرح‌های هادی از 34 درصد به 47 درصد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: تعداد سالن‌های ورزشی در این فاصله زمانی 563 مورد به 937 مورد رسیده و همچنین تعداد مدارس به 56 هزار مدرسه ارتقا یافته است. کانون‌های فرهنگی مساجد نیز از 800 مورد به 1356 کانون رسیده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، افزود: به طور هفتگی به 47 روستای کشور گازرسانی، به 30 روستا آب‌رسانی، به 25 روستا برق‌رسانی و 99 روستا مجهز به اینترنت می‌شوند.

امید اظهار کرد: با وجود همه اتفاقات مثبتی که در روستاها محقق شده و زیرساخت‌های لازمی که فراهم شده است در ارتباط با اشتغال موفقیت‌های مورد نظر به دست نیامده که این امر منجر به کاهش جمعیت این مناطق شده است.

وی افزود: 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی با نرخ‌هایی مانند 4 و 6 درصد برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است که از این رقم تا به امروز 9 هزار میلیارد تومان آن جذب شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: 1500 میلیارد تومان از پروژه‌های حوزه روستایی و عشایری با اشتغالزایی 3 هزار شغل در روز روستا (15 مهرماه) سالجاری افتتاح می‌شود.

امید ادامه داد: در روز روستا 80 تفاهم‌نامه امضا می‌شود و نمایشگاهی از دستاوردهای کشوری در این روز در استان خراسان برگزار می‌شود؛ این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور و چند تن از وزرا افتتاح خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: براساس رایزنی‌هایی که با مجلس و دولت انجام شده است، اعتبارات اختصاصی به مناطق روستایی به مدت 5 سال خواهد بود و ما به دنبال آن هستیم که از محل بازپرداخت تسهیلات ارائه شده به روستاییان تسهیلات جدیدی به متقاضیان پرداخت کنیم، همچنین رایزنی‌هایی صورت گرفته که این اعطای تسهیلات به روستاییان انجام شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، افزود: براساس طرح‌های اشتغالزایی روستایی انجام شده، حتی شاهد مهاجرت معکوس به روستاها هستیم.

امید گفت: ایجاد واحدهای بوم‌گردی، اشتغالزایی مناسبی در مناطق روستایی ایجاد کرده است. به طوری که از صد واحد بوم‌گردی در دولت دهم اکنون به 2200 واحد افزایش یافته و توجیح مناسبی برای فعالین این بخش ایجاد کرده است.

وی همچنین در خصوص بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی روستاییان، خاطر نشان کرد: بیمه‌های بازنشستگی و از کارافتادگی در مناطق روستایی کشور افزایش می‌یابد. همچنین بیمه‌های درمانی در مناطق روستایی رایگان است که در روز روستا که در شهر بیرجند برگزار می‌شود صد هزار طرح اشتغال ایجاد می‌شود که همراه با بیمه تامین اجتماعی برای شاغلان خواهد بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان این که در حال حاضر یک میلیون و 30هزار نفر از سرپرستان خانوار به بیمه تامین اجتماعی دسترسی دارند، تصریح کرد: امیدواریم با همراهی دولت بیمه روستایان گسترش یابد و هدف ما آن است که هر کسی که در روستا فعالیت اقتصادی دارد حتما از نعمت بیمه نیز برخوردار باشد.

امید اظهار کرد: بر این اساس دو سوم از حق بیمه تامین اجتماعی روستاییان را دولت پرداخت می‌کند و شامل بخش های مختلفی نظیر کشاورزی، دامداری، باغبانی، قالیبافی و... خواهد بود.

وی گفت: حق بیمه روستاییان 150هزار تومان خواهد بود که 50 هزار تومان آن را دولت و 100 هزار تومان آن را روستاییان پرداخت خواهند کرد و 800هزار تومان در زمان بازنشستگی به افراد پرداخت می‌شود.

 

مستمری روستاییان 60 درصد افزایش می‌یابد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در واکنش به سوال مبنی بر این که مستمری 800 هزار تومانی از قدرت خرید لازم برخوردار نیست و آیا امکان افزایش حق بیمه و حقوق بازنشستگی وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس رایزنیهای انجام شده با تامین اجتماعی، انواع جدیدی از مدل های بازنشتگی برای گروه‌های مختلف شغلی روستایی در نظر گرفته شده است که امکان افزایش 50 تا 60 درصدی مستمری بازنشستگان را  فراهم میکند .

امید در پاسخ به سوال دیگر  در ارتباط با تعداد افرادی که از بیمه تامین اجتماعی در مناطق روستایی بهره‌ نمی‌گیرند، تاکید کرد: تعداد سرپرستان خانواری که از بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند باید به 5 میلیون خانوار افزایش یابد که در حال حاضر تنها 20 درصد آن را محقق کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که فعالیت‌های روستایی را شامل بیمه اجباری کنیم تا جلوی بسیاری از مشکلات را که برای افراد سالخوردی در زمان بازنشستگی به وجود می‌آید برطرف کنیم.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات