۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۲۳۰۵۱
فعال زن سعودی:

آل سعود نظامی استبدادی است/ حقوق بشر در عربستان در بدترین وضع قرار دارد

آل سعود نظامی استبدادی است/ حقوق بشر در عربستان در بدترین وضع قرار دارد
یک فعال زن سعودی در زمینه حقوق بشر با سرکوبگر خواندن نظام آل سعود تصریح کرد: حقوق بشر در جامعه عربستان در حال حاضر در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «حصه الماضی» فعال زن سعودی در زمینه حقوق بشر مقیم کشور سوئد تصریح کرد: حکومت سعودی (هیچگاه) دموکراتیک نبوده است بلکه یک حکومت سرکوبگر بوده که با گذر سال‌ها بر میزان سرکوبگری، نقض حقوق بشر و استبداد آن افزوده شده است.

حصه الماضی گفت: در این دوران که از آن به دوران سلمانی (حکمرانی سلمان بن عبدالعزیز و فرزندش محمد) یاد می‌شود، نقض حقوق بشر در عربستان به بالاترین سطح خود رسیده است.

وی افزود: حکومت سعودی در طول دهه ها از هیچ مورد نقض حقوق بشری فروگذار نکرده است. بر میزان سرکوبگری حکومت سعودی افزوده می شود، زیرا در مقابل خود کسی را نمی‌بیند که بخواهد این حکومت را مهار کند. شاید بارزترین موارد نقض حقوق بشر در دوره سلمانی چیزی است که بر سر فعالان زن زندانی در عربستان آمده است. آنها مورد تعرض و شوک الکتریکی و تهدید به تجاوز و قتل قرار گرفته اند. چنین کاری را سعود القحطانی (مشاور سابق محمد بن سلمان ولیعهد سعودی علیه فعالان زن عربستانی در زندان) انجام داد. این بلاها سر فعالان دیگری هم آمده است و آنها ناپدیده شده اند. شاید از بارزترین این فعالان عربستانی شیخ سلیمان الدرویش، ترکی الجاسر، عبدالرحمن السبحان و مراوان مریسی روزنامه نگار باشد. همچنین "دادستانی کل" سعودی برای شماری از افراد به اتهام مشارکت در فعالیت های مسالمت آمیز درخواست مجازات اعدام کرده است.

حصه الماضی گفت: پیشتر پرونده اسراء الغمغام را شاهد بودیم که دادستانی کل سعودی صرفا به خاطر اینکه وی روز جمعه با ما و همسرش (درتظاهرات) شرکت کرده بود، خواستار اعدامش شده بود. دادستان کل سعودی خواهان اعدام گروه پنج نفری شد که در تظاهرات شرکت کرده بودند و علیه مسئولان سعودی شعار دادند، اما با فشار و افزایش اعتراض از درخواست برای اعدام اسراء الغمغام صرف نظر شد و درباره بقیه زندانیان نیز منتظریم که به خواست خداوند از درخواست اعدام آنها نیز صرف نظر شود.

این فعال حقوق بشر ادامه داد: مسؤولان سعودی در برهه اخیر به زندانی کردن شمار زیادی از مبلغان روی آوردند. شاید علت این باشد که محمد بن سلمان می‌خواهد به قدرت برسد و می خواهد غرب را از خود راضی کند. او می‌خواهد کشورهای غربی را از خود راضی کند و در همین راستا، شروع به بازکردن سریع درها در جامعه عربستان کرد. همچنین اکنون می‌بینیم که از طریق به اصطلاح هیئت تفریح و سرگرمی عربستان جشن ها و مراسم مبالغه آمیزی برگزار می‌شود و شاید بن سلمان نگران است که این مبلغان از او انتقاد یا مردم را علیه او تحریک کنند. علت بازداشت مبلغان این بود. شمار زیادی بازداشت و دهان‌های زیادی بسته شد.

حصه الماضی گفت: برخی سازمان های بین المللی برای اعمال فشار زیادی به حکومت سعودی تلاش می‌کنند و با سازمان ملل و شورای حقوق بشر درباره موارد نقض حقوق بشر نامه نگاری می‌کنند، اما تاکنون مسئولان سعودی به این فشارها و درخواست ها برای رعایت حقوق بشر در عربستان تن نداده است. شمار زیادی از سازمانهای حقوق بشری از مقامات سعودی خواسته اند که تیم هایی را برای دیدار با زنان بازداشتی در زندان های سعودی به عربستان اعزام کنند و از موارد نقض حقوق بشر روی داده مطلع شوند، اما مقامات سعودی پاسخ مثبتی به این درخواست ها نداده اند.

وی تصریح کرد: جوانان سعودی درمانده شده اند و مقامات سعودی با این موارد نقض شدید حقوق بشر و سرکوبگری ترس و هراس را در دل آنها کاشته اند، زیرا اگر کسی حرف بزند یا انتقاد کند یا حتی فقط نامه ای به شاه بنویسد یا از او بخواهد که چیزی را تغییر دهد یا جلوی چیزی را بگیرد، مسئولان سعودی مستقیما او را به طرز بسیار اهانت آمیزی بازداشت کرده و با خود به محل نامعلومی می‌برند و سپس در معرض نقض شدید حقوق بشر قرار می‌گیرد لذا ملت سعودی درمانده شده اند. اکثریت مردم ترجیح می‌دهند که سکوت کنند، اما در عین حال اکثر آنها اعتقادی به خاندان حاکم و رژیم پادشاهی ندارند. چه بسا آگاهی مردم به ویژه جوانان اعم از زن و مرد در سالهای اخیر افزایش یافته است، زیرا کار مطالبه سهیم شدن و مشارکت سیاسی را آغاز کرده اند. این جوانان از حقوق خود آگاهند و تاکید می‌کنند که حقوق آنها نقض شده است و از ساده ترین حقوق اساسی خود محروم هستند و حتی وقتی اندکی از این حقوق سهم آنها می‌شود، مقامات سعودی آن را لطفی از طرف شاه می‌شمارند. این درحالی است که این حقوق همان حقوق اساسی و بنیادین است. اما امروز جوانان خواهان مشارکت سیاسی و بازخواست و پاسخگویی کسانی هستند که زمام امور را در کشور به دست می‌گیرند. شاید این کار از راهی ساده یا شبکه های اجتماعی با اسامی مستعار را انجام دهند، اما امروز جوانان آگاه شده اند و به خواست خدا این همان چیزی است که واقعیت تلخ کشور را تغییر خواهد داد.

این فعال حقوق بشر گفت: رانندگی زنان و رفتن به سینما ممنوع بود و هیئت تفریح و سرگرمی تاسیس شد و جشن ها، کنسرت ها و موسیقی و بسیاری از امور دیگر که ممنوع شده بود، برقرار شد. مسئولان سعودی با بسیاری از کارهای خود می‌گفتند که دارند شریعت اسلامی را اجرا می‌کنند؛ درحالی که شریعت اسلامی از این کارهای آنها مبرا بود. اکنون وضعیت تغییر کرده و (با برگزاری جشن ها و کنسرت ها و.. موافقت شده) زیرا محمد بن سلمان می‌خواهد به قدرت برسد و بر کشور حکمرانی کند و از این رو، تلاش می‌کند که با این کارها رضایت غرب را به دست آورد. یعنی او اسلام را از بین خواهد برد و با توجه به اینکه عربستان مثل کشورهای دیگر سیاست درهای باز را در پیش خواهد گرفت و در آن شدت دینی یا مسائل ممنوع شده نخواهد بود، لذا (بن سلمان) به طور تدریجی این کارها را آغاز کرده است.

حصه الماضی اظهار داشت: محمد بن سلمان تصریح کرده است که به اسلام میانه رو بازخواهد گشت. این بدان معنا است که حکومت سعودی در طول سالهای گذشته در مسیر اسلام بنیادگرا حرکت کرده است و این اسلام بنیادگرا همان چیزی است که به حکومت سعودی قدرت داد تا کشور را در قبضه خود بگیرد و بر آن سلطه خود را تحمیل کند، زیرا حکومت سعودی مدعی دینداری است و ادعا می‌کند که شرع اسلامی را اجرا می‌کند لذا باید از ولی امر اطاعت کرد. حکومت سعودی با تمسک به دین (فرقه وهابیت) توانست زمام امور را به دست بگیرد، اما اکنون محمد بن سلمان آمده و می‌داند که جهان درحال انتقاد از وهابیت است، زیرا این وهابیت است که داعش و تفکر داعشی را از دل خود بیرون داده است، لذا محمد بن سلمان اکنون تلاش می‌کند که (برای رضایت غربیها) به اسلام میانه رو بازگردد و اسلام بنیادگرا را که همان وهابیتی است که نتیجه ائتلاف بین محمد بن عبد الوهاب و محمد بن سعود بود، از بین ببرد تا اینکه مردم از او به اسم دین اطاعت کنند. از این رو، محمد بن سلمان اکنون تلاش می‌کند که غرب را درخصوص همه مسائلی که سران کشورهای غربی از آن انتقاد می‌کنند، راضی کند.

وی تاکید کرد: حکومت سعودی از زمان عبدالعزیز تاکنون یک حکومت استبدادی و سرکوبگر به تمام معنا بوده است، اما قبلا می‌توانستند جنایت های متعدد خود را پنهان کنند و این جنایت ها علنی نمی‌شد و اکثریت مردم از آنها آگاه نبودند، زیرا شفافیت نبود و سانسور حاکمفرما بود، اما امروز با افزایش شبکه های اجتماعی و افزایش آگاهی جوانان مسائل علنی تر می‌شود و به سطح می‌آید و به گوش جهانیان می‌رسد. الان وضعیت حقوق بشر بدترین مراحل خود را سپری می‌کند، زیرا محمد بن سلمان شخصیتی جنایتکار توصیف شده است. او همچنین شخصیتی روانی است که نمی‌داند چه کار می‌کند. ما این موضوع را در مورد ترور وحشتناک جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی دیدم. انسان عاقل چنین کارهایی نمی‌کند؛ خصوصا که جمال خاشقجی تنها سرمایه اش یک قلم بود و با حکومت سعودی وضعیت نابهنجاری نداشت یا علیه این حکومت نبود بلکه برعکس خواهان اصلاحات درسایه همین حکومت بود. با این وجود، او جان سالم بدر نبرد و به این شیوه وحشتناک به قتل رسید. همه اینها به خاطر رفتارهای محمد بن سلمان بود.

حصه الماضی افزود: بازداشت های زیادی نیز انجام شد و موارد شدید نقض حقوق بشر اتفاق افتاد که بخشی از آن پنهان شد و ما چیزی درباره آن نمی‌دانیم و بخشی نیز برملا شد که از جمله نقض حقوق بشر درقبال فعالان زن عربستانی بود و تعدادی از آنها با ابتلا به بیماری از زندان بیرون آمدند و بخشی دیگر در لحظات پایانی خود از زندان خارج شدند و بخش دیگری نیز زیر شکنجه در زندان جان باختند. موارد شدید و متعدد نقض حقوق بشر اتفاق افتاد که قابل شمارش نیست. در این دوران وضعیت حقوق بشر به شدت وخیم شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات