۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۲۳۰۵۲
رییس شورای عالی زکات کشور:

۶۰ درصد زکات جمع‌آوری‌شده در کشور صرف فقرا می‌شود

۶۰ درصد زکات جمع‌آوری‌شده در کشور صرف فقرا می‌شود
رییس شورای عالی زکات کشور گفت: حداقل ۶۰ درصد زکات جمع‌آوری‌ شده در کشور به‌ صورت مستقیم صرف فقرا و محرومان شده و برای رفع نیاز‌های این اقشار هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، رییس شورای عالی زکات کشور، امروز در همایش یاوران و اعضای شوراهای زکات خراسان شمالی، با اشاره به نقش و اثرگذاری زکات در شئون مختلف جامعه، اظهار کرد: اگر کشاورزی ما رونق بگیرد زکات هم رونق می‌گیرد و از قبل زکات وضعیت معیشت و زندگی محرومان هم بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه اولویت هزینه کرد زکات رسیدگی به محرومان و مستمندان است، افزود: احکام اسلامی بر اساس جلب منفعت و دفع مضرات از جانب باری‌تعالی نازل شده و صاحب‌شریعت حتماً با توجه به مصالح و مفاسدی احکام را وضع کرده است؛ پس باید احکام به‌درستی رعایت و اجرایی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی اضافه کرد: بر این اساس در شورای عالی زکات تأکید شده که بخش قابل‌توجهی از زکات صرف رفع نیازمندی‌های فقرای منطقه شود.

وی گفت: از چند سال گذشته مقرر شد دولت به مقداری که زکات در هر منطقه جمع می‌شود هم به همان میزان بودجه تشویقی برای طرح‌های عمرانی منطقه در نظر بگیرد؛ اما مدتی است با توجه به مشکلات اقتصادی و مالی کشور، این بودجه تخصیص نمی‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی افزود: در چنین شرایطی باید زکات را با جدیت هر چه بیشتر دنبال کرده و سعی کنیم این فریضه الهی فراگیر شود.

وی افزود: در این زمینه سیاست بر این نیست که همه بودجه‌های زکات در یکجا متمرکز شده و بعد مصرف شود؛ بلکه زکات هر منطقه با سیاست‌گذاری که شورای استان با مدیریت نماینده ولی فقیه در آن استان تصویب می‌کنند در همان منطقه توزیع و هزینه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی ادامه داد: باید حداقل 60 درصد از زکات جمع‌آوری‌شده سهم فقرا باشد و مابقی آن برای امور عمرانی عام‌المنفعه هزینه شود.

وی با تأکید بر اینکه فقرا باید از زکات سهم داشته باشند و سفره آن‌ها اندکی رونق بگیرد، خاطرنشان کرد: بر این اساس زکات هر منطقه، در همان منطقه با توجه به اطلاعات کمیته امداد و شورای محل بین فقرا تقسیم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه حقوق و دستمزد عاملان زکات از محل زکات جمع‌آوری‌شده پرداخت نشده و زکات خرج عاملان نمی‌شود، تصریح کرد: عاملان از بودجه زکات هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند و از جای دیگری حقوق می‌گیرند./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات