۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۲۳۱۱۷
استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران:

فاخرترین حالت برای زنان، وقار و حجاب است

فاخرترین حالت برای زنان، وقار و حجاب است
بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه حجاب تحقیر نیست، بلکه سرافرازی است، گفت: امروز برخی تلاش می‌کنند که بدحجابی به عنوان مدرنیزه، سرمایه اجتماعی و شخصیت تلقی شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، بانو مجتهده معصومه گل گیری در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ما در جلسه گذشته محل بحث را تنقیح کردیم و دو مطلب را مورد توجه قرار دادیم، ابتدا موضوع حجاب تبیین شد، سپس حجاب مورد نظر و سطح انتظار از طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام درباره حجاب مورد بررسی قرار گرفت.

توجه اسلام به سلامت جامعه و عفت عمومی در جامعه

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران به آیات عفاف و حجاب در سوره نور و سوره احزاب اشاره کرد و افزود: اسلام آورنده حجاب نیست، بلکه مصحّح حجاب و عفاف است؛ در آیات قرآن کریم صحبت از حجابی است که قبلا بوده، اما اسلام روش صحیح استفاده از حجاب را بیان می‌کند.

بانو مجتهده گل گیری ادامه داد: مسئله جلباب در قرآن کریم آمده و خداوند می‌فرماید جلباب‌ها را به گونه ای بپوشید که کناره‌های آن به هم برسد.

وی یادآور شد: خداوند متعال قبل و بعد از آیات حجاب در سوره‌های نور و احزاب به مواردی اشاره می‌فرماید، از جمله استیذان را بیان می‌کند که در اینجا سلامت جامعه و عفت عمومی مطرح است، یعنی سلامت جامعه باید حفظ شود.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: در این آیات، پس از بحث استیذان درباره نگاه مردان و زنان سخن به میان آمده، پس از آن خداوند روش پوشش را بیان کرده است، سپس به محارم و نوع راه رفتن و غیره اشاره می‌فرماید، بنابراین قرآن کریم علاوه بر حجاب، به بحث عفاف هم توجه کرده است.

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: خداوند می‌فرماید موقع راه رفتن و سخن گفتن مراقب باشید، تعبیر قرآن کریم به معروف است و وقار، حیا و عفاف مورد نظر اسلام است.

وی به برخی شبهات در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: برخی گفته اند حجابی که اسلام آورده، اختیاری است، در پاسخ باید یادآور شد که بعضی وظایفی که ما داریم، شاید جنبه فردی و شخصی داشته باشد، مانند نماز و روزه که گاهی عناوین ثانویه پیدا می‌کند، به عنوان مثال فردی که بیمار است، نباید روزه بگیرد تا زمانی که سلامتی کامل خود را به دست آورد، اما حجاب فقط جنبه فردی ندارد، بلکه جنبه اجتماعی دارد، یعنی بدحجابی باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با اشاره به وظیفه حکومت اسلامی در مواجهه با بدحجابی و ترویج و فرهنگسازی حجاب در جامعه، اظهار داشت: همانطور که در جلسه گذشته گفتیم، حکم حجاب بعد از تشکیل حکومت اسلامی آمده و امروز هم حکومت اسلامی درباره حجاب اسلامی مکلف است و وظیفه دارد به این موضوع توجه کند.

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: موضوع حجاب و عفاف و ترویج و فرهنگسازی آن تکلیف حکومت اسلامی است، چون مسئله مربوط به جامعه اسلامی است.

وی یادآور شد: وظایف دولت در مصوبه «اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» که سال ۱۳۷۶ در ۱۶ بند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید وجود دارد که امید است این مصوبه در کشور اجرایی شود.

وجود انگیزه برای ترویج بی حجابی

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: برخی سؤال می‌کنند که ما در صدر اسلام هیچ برخوردی نمی بینیم، پس نتیجه گرفته می‌شود که حجاب ربطی به حکومت اسلامی ندارد، حال آنکه اینجا قیاس مع الفارغ است، زیرا در صدر اسلام و حتی قبل از اسلام اصلا بی حجابی وجود نداشت.

وی عنوان کرد: در گذشته وسایل ارتباط جمعی، قدرت‌های سلطه گر و ظالم نبودند تا آب را گل آلود کنند و ماهی بگیرند، آن زمان قدرت در کف اسلام و مسلمانان بود، اما امروز انگیزه‌هایی برای ترویج بی حجابی وجود دارد که از زمان رضاخان شروع کردند و با حجاب مبارزه کردند و چنین نشان دادند که بی‌حجابی می‌تواند به عنوان یک سرمایه اجتماعی باشد.

بانو مجتهده گل گیری گفت: برخی تصور می‌کنند که اگر حجاب خود را رعایت کنند، مقبولیتی در جامعه نخواهند داشت، اما اینها پندار باطل است، آن که سررشته اعتقاد و ایمانش به خداوند متصل است از این مسائل نمی‌ترسد.

توصیه به مطالعه کتاب حجاب شهید مطهری درباره فلسفه حجاب

وی تصریح کرد: ما حجابِ تکلیفی داریم، اگر سایر تکالیف اجباری است، پس حجاب هم تکلیف و اجباری است؛ اما حیطه استفاده و کاربری حجاب در محیط خارج از خانه است و حجاب باید در مقابل نامحرم رعایت شود، دستورالعمل‌هایی درباره حجاب وجود دارد که پیام آن وقار، عفاف و حیا است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران درباره فلسفه حجاب، یادآور شد: موضوع ما فلسفه حجاب نیست و نمی توانیم وارد آن شویم، اما شما می‌توانید به کتاب حجاب شهید مطهری مراجعه کنید که همه جوانب فلسفه حجاب در آن آمده است.

وی با بیان اینکه حجاب نماد و پرچم اسلام است، عنوان کرد: ما در روایات داریم که «إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال»؛ فاخرترین و زیباترین حالت برای زنان وقار و حجاب است و خداوند دوست دارد با لباس تمیز، بوی خوش و با حجاب در نماز حاضر شویم، اگر ما بخواهیم در خلوت نماز بخوانیم باید حجاب را رعایت کنیم، زیرا خداوند دوست دارد ما را اینگونه ببیند.

بانو مجتهده گل گیری با تصریح بر اینکه حجاب تحقیر نیست، بلکه سرافرازی است، اظهار داشت: امروز برخی تلاش می‌کنند که بدحجابی به عنوان مدرنیزه، سرمایه اجتماعی و شخصیت تلقی شود حال آنکه باطل و بی اساس است، امروز باید با نگاه جامعه شناسانه به مسئله عفاف و حجاب نگاه کرد و درباره بدحجابی آسیب شناسی شود و راهکارهای آن تبیین شود.

طلبه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید با حجاب خود الگویی برای جهانیان باشد

وی با اشاره به سطح انتظار از طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام درباره موضوع عفاف و حجاب گفت: حجاب طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خوب است و بانوان طلبه وقار مناسب خود را حفظ می‌کنند، اما در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، تنها پوشش چادر کافی نیست، سطح انتظاری که از حجاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام می‌رود، سطح انتظار از خانمی است که می‌خواهد الگویی برای جهان باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران بیان داشت: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام محل پرورش طلبه است و طلبه کسی است که محدودیت را بر می‌تابد و به طلبگی افتخار می‌کند.

پیشنهاد تأسیس مدارس اقماری در سراسر کشور

بانو مجتهده گل گیری یادآور شد: شاید افرادی باشند که تمایلی به خواندن دروس حوزوی در مدارس علمیه ندارند و محدودیت‌های طلبگی را نمی پذیرند، اما دوست دارند در محیط امن و سالم درس بخوانند و با علوم دینی بیشتر آشنا شوند که ما پیشنهاد می‌دهیم جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مدارس اقماری در سطح کشور داشته باشد تا افرادی که علاقه مند به علوم و معارف اسلامی هستند، در این مدارس تحصیل کنند و آنان را با خود همراه کنیم تا به تدریج به ما نزدیک شوند.

وی با اشاره به آیه «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم»، تصریح کرد: ما بر مبنای همین آیه و بر اساس مسائل مشترکی که با دیگران داریم، دوستداران اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام را دوست داریم، ما دوستداران امام حسین علیه‌السلام را دوست داریم.

تلاش دشمن برای جلوگیری از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به همایش پیاده روی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: ما پیرو حضرت زهرا علیهاالسلام هستیم و می‌خواهیم به راهپیمایی برویم که حضرت زینب علیهاالسلام آن راه را پیمودند.

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی آنچنان مهم است که دشمن تلاش می‌کند تا مردم را از این راهپیمایی منصرف کند تا این راه زینبی پیموده نشود.

وی یادآور شد: صدها حج و عمره به پای یک زیارت کربلا نوشته می‌شود، این راهپیمایی می‌تواند به ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف منتهی شود.

بانو مجتهده گل گیری در پایان، یاد و خاطره مرحوم استاد زکی پیهانی یکی از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را که چندی پیش دار فانی را وداع گفت، گرامی داشت و به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان اشاهره کرد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
سخنان ایشان بسیار ارزشمند و دقیق بود جا دارد بخشی از مطالب در قالب طرح گرافیگی کار شو د
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
ای کاش دختران جامعه ما ارزش بالای حجاب را درک کنند
2
0
هادی یزدانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
لطفا درس اخلاق و نظرات این بانوی فاضل را بیشتر خبررسانی نمایید.
1
0